جمی فلوکساسین - Gemifloxacin - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های ضد باکتری

پیشینه دارو

جمی فلوکساسین یک آنتی بیوتیک از گروه فلوروکینولون‌ها است که با جلوگیری از تکثیر DNA باکتری باعث مرگ آنها می‌شوند. به سرعت از راه خوراکی جذب می‌شود. ۶۱٪ آن از طریق مدفوع و ۳۶٪ آن از طریق ادرار دفع می‌شود.

موارد مصرف

جمی فلوکساسین ضد باکتری وسیع الطیف از نسل چهارم فلوروکینولون ها است که بر روی باکتری های گرم مثبت و گرم منفی هوازی و برخی بی هوازی های حساس به دارو مؤثر است و در درمان برونشیت، عفونتهای ریه، عفونت های دستگاه گوارش، عفونت های دستگاه ادراری و پنومونی اکتسابی از جامعه کاربرد دارد.

عوارض دارو

سردرد، سرگیجه، راش پوستی، اسهال، تهوع، درد شکمی، استفراغ، افزایش سطح پلاکت خون، آژیتاسیون، اضطراب، گیجی، دلیریوم (روان آشفتگی)، افسردگی، دیس اورینتیشن (اختلال در تشخیص موقعیت)، اختلال توجه، توهم، افزایش ایدیوپاتیک فشار داخل جمجمه، اختلال حافظه، افکار پارانوئیدی، بی قراری، تشنج، افکار خودکشی، میل به خودکشی، سایکوز توکسیک از عوارض شایع این دارو می باشد.

هشدار دارویی

فلوروکینولون ها ممکن است باعث افزایش فاصله QTc شوند.
برای بیماران مغزی و مبتلا به صرع با احتیاط مصرف شود.
در بیماران مبتلا به برادی کاردی یا ایسکمی حاد میوکارد با احتیاط مصرف شود.
در معرض نور شدید آفتاب نبایستی قرار گرفته زیرا باعث واکنش های فوتوتوکسیسیتی می شود.
گزارشاتی از التهاب تاندون یا پارگی توسط آنتی بیوتیک های کینولونی وجود دارد. این خطر ممکن است با مصرف همزمان کورتیکواستروئید ها، در افراد گیرنده بافت پیوندی و بیماران بالای ۶۰ سال افزایش یابد.

تداخلات دارویی

دارو های ضد اسید حاوی منیزیم و یا آلومینیوم، فروس سولفات (آهن)، فراورده های حاوی کلسیم، فراورده های مولتی ویتامین حاوی زینک یا آهن، در صورت مصرف همزمان سبب کاهش قابل مشاهده ای در جذب جمی فلوکساسین و در نتیجه کاهش اثر بخشی آن می شوند. فکتیو ۳ ساعت قبل و بعد از این داروها استفاده شود.معرفی کامل آنتی بیوتیک جمی فلوکساسین (Gemifloxacin)
از مصرف همزمان جمی فلوکساسین با BCG خودداری کنید.

اشکال دارویی

Tab : 320 mg