تی اتیل پرازین - Thethylperazine - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

آنتی هیستامین ها

پیشینه دارو

تی اتیل پرازین – Thethylperazine همانند سایر ترکیبات فنوتیازینی بر مرکز استفراغ و همچنین بر منطقه ماشه ای گیرنده شیمیایی (CTZ) اثر کرده و اثر ضد استفراغ خود را اعمال می کند.

موارد مصرف

تی اتیل پرازین یکی از مشتقات فنوتیازین است و یک آنتی هیستامین آرام بخش می باشد که در کنترل حالات تهوع و استفراغ مرتبط با اعمال جراحی و درمان سرطان ها کاربرد دارد. هم چنین در درمان سرگیجه و بیماری حرکت کاربرد دارد اگرچه در مورد تأثیر آن در این موارد شک هایی وجود دارد.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.
خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، اضطراب، ضعف، لرز، افزایش ضربان قلب، یبوست،خشکی دهان، زردی پوست یا سفیدی چشم، حرکات غیرقابل کنترل دهان ، زبان ، گونه ها ، فک ، بازوها یا پاها
اگر چنین عوارضی داشتید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
علائم آلرژی به دارو مانند راش پوستی و تنگی نفس: اگر چنین عوارض جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از تی اتیل پرازین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

-در کودکان زیر ۱۲سال تحقیقاتی جهت بررسی بی ضرر بودن انجام نشده است.با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف گردد.
-درصورت بروز علایم آلرژیک به پزشک خود فورا اطلاع دهید.
-درصورت تجویز این دارو امکان افت فشار خون وجود دارد.
-این دارو با الکل تداخل دارد.
-در زمان مصرف این دارو از دارو های مضعف CNS با احتیاط استفاده کنید.
-دارو را همراه با غذا میل کنید.
-با یک لیوان پر آب یا شیر مصرف کنید.
-این دارو با مصرف الکل یا فرآورده های حاوی الکل مثل الگزیر تداخل دارویی دارد.
-از رانندگی و انجام کارهایی که به هوشیاری کامل نیاز است در ابتدای مصرف این دارو و تا هنگامی که اثرات این دارو برای شما مشخص شود خودداری کنید.
-در طول مصرف دارو اگر عارضه جانبی در رابطه با دارو رخ داد به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، آنتی‌هیستامین‌ ها (از قبیل ستیریزین، دیفن هیدرامین، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل‌کننده‌ های عضلانی و دارو های ضد درد و مسکن (مانند کدئین) و دارو های روانپزشکی (به عنوان مثال، ریسپریدون، ترازودون).
برچسب بر روی تمام دارو های خود را (مانند دارو های آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این دارو ها استفاده کنید.

اشکال دارویی

Coated Tab : 6.5 mg ,10 mg Inj (IM) : 6.5 mg/ml Rectal Supposi Troy : 10 mg