تیورسولفات سدیم - Sodium Thiosulfate - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • تیورسولفات سدیم – Sodium Thiosulfate

گروه دارویی

دارو های ضد قارچ

پیشینه دارو

تیورسولفات سدیم – Sodium Thiosulfate معمولاً همراه سدیم نیتریت در مسمومیت با سیانید استفاده می شود.بدین ترتیب که یون سیانید تبدیل شده به سیانومتهموگلوبین را به تیوسانات تبدیل می کند.همچنین احتمالا با ایجاد کمپلکس غیر سمی یا سیس پلاتین (سیس پلاتین تیوسولفات )از رسیدن مقادیر زیاد سیس پلاتین به کلیه ها جلو گیری به عمل می اورد.

موارد مصرف

این دارو به عنوان داروی کمکی در درمان مسمومیت با سیانید، همراه با نیتریت سدیم و برای جلو گیری از سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین استفاده می شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو از بین می‌روند. در‌ صورت بروز هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود، زیرا این عوارض نگران کننده هستند:
علائم واکنش آلرژیک مانند: راش، خارش ، قرمزی و تورم پوست، خستگی؛ تنگی نفس یا گلو؛ مشکل تنفس، مشکل در بلعیدن، تورم دهان، صورت، لب‌ها، زبان یا گلو، سرگیجه شدید، استفراغ و معده درد، کبودی یا خونریزی، سردرد، گر گرفتگی، مزه بد دهان
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی سدیم تیوسولفات می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
-مصرف بیش از حد داروی سدیم تیوسولفات (مسمومیت دارویی)
داروی سدیم تیوسولفات را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

هشدار دارویی

-به دلیل حضور یون سدیم، در سیروز کبدی، نارسایی احتقانی قلب، توکسمی ناشی از حاملگی و نارسایی کلیوی و فشار خون بااحتیاط مصرف شود.
-در صورت بروز تحریک یا حساسیت مصرف آن باید قطع گردد.
-بعضی دارو‌ ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی سدیم تیوسولفات، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
در صورت تصمیم به بچه دار شدن، در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این دارو ها شامل تمام دارو های در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر دارو های گیاهی و داروهای مکمل.
اگر تا به حال به داروی خاصی حساسیت داشته‌اید.

تداخلات دارویی

تداخلی برای این دارو ذکر نشده است.

اشکال دارویی

Inj : 12.5 g/ 50 mg