تری متوپریم - Trimethoprim - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های ضد باکتری

پیشینه دارو

تری متوپریم – Trimethoprim با دخالت با عملکرد آنزیم دی هیدروفولات ردوکتاز باعث مهار سنتز اسید فولیک باکتریایی می شود. تریمتوپریم علیه هر دسته باکتریایی گرم مثبت وگرم منفی دارای اثر بوده که از آن جمله به انتروباکتریاسه هایی (البته به جز سودوموناس) شامل اشریشیاکولا، کلبسیلا ها و پروتئوس میرابیلیس اشاره کرد.
این دارو معمولا باعث کشته شدن این باکتری هامی شود. اتصال تری متوپریم به آنزیم دی هیدروفولات ردوکتاز باکتری بسیار قوی تر و موثر تر از اتصال آن به این آنزیم در پستانداران است. بدین ترتیب توقف بیوسنتز نوکلئیک اسید و پروتیئن در باکتری ها خیلی مشهودتر از انسان یا پستانداران دیگر است. تری متوپریم خوراکی سریع الاثر جذب شده و پیک غلظت پلاسمایی آن که به طور متوسط ۱mcg/mL است بعد از حدود ۱ تا ۴ ساعت از مصرف تک دوز ۱۰۰میلی گرم دارو در خون ایجاد می شود. دارو تا حدود ۴۴ درصد به پروتئین های پلاسما باند می شود. غلظت دارو در ادرار به طور قابل توجهی بیشتر از غلظت دارو در خون است. کمتر از ۲۰ درصد تری متوپریم متابولیزه می شود.

موارد مصرف

این دارو در درمان عفونت های مجاری ادراری و برونشیت حاد و مزمن مصرف می شود.

عوارض دارو

-اگر علائم حساسیت به دارو را دارید با مرکز اورژانس تماس بگیرید:
کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب، زبان، گلو.
-اگر علائم زیر را داشتید به پزشک خود اطلاع دهید:
درد شدید شکمی، اسهال آبکی یا خونی (حتی چندین ماه پس از آخرین دوز)، پوست رنگ پریده، طوسی یا کبود رنگ، تب، ضعف، زخم یا تورم زبان، کبودی راحت، لکه های قرمز یا بنفش در زیر پوشت، بثورات پوستی (حتی خفیف)
علائم افزایش پتاسیم خون: تهوع، ضعف، احساس مور مور شدن، درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، کاهش حرکت
-عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از:
استفراغ، اسهال، درد شکم، بثورات پوستی، خارش، تورم زبان

هشدار دارویی

-در صورت بروز واکنش های حساسیت مفرط یا بروز بثورات جلدی مصرف این دارو باید قطع شود.
-در صورت عیب کار کلیه یا کبد، بیماران مبتلا به کمبود فولات و پورفیری، مصرف این دارو باید با احتیاط فراوان صورت گیرد.
-برای بیماران سالخورده کاهش مقدار مصرف ضروری است.
-در صورت بروز بثورات جلدی یا سایر علایم واکنش های حساسیت به دارو، مصرف آن باید قطع شود.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
اگر از دارو های زیر استفاده می‌کنید ، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید: دوفتیلید دیگوکسین ، متوتروکسات.
اگر چه بیشتر آنتی بیوتیک ها بعید است که کنترل بارداری را تحت تأثیر قرار دهند اما آنتی‌ بیوتیک‌ هایی مثل ریفامپین (rifampin) و ریفابوتین (rifabutin)، اثر بخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ، یا حلقه را کاهش می‌دهند. قبل از استفاده از آنتی بیوتیک‌ ها با پزشک خود مشورت کنید.
تری متوپریم ممکن است با برخی آزمایش‌ ها (از جمله عملکرد کلیه و سطح متوتروکسات خون) تداخل داشته باشد و بر نتایج این تست‌ های آزمایشگاهی خاص نیز تاثیر گذارد. قبل از انجام هر آزمایشی، به پزشک و یا پرستار خود بگویید که در حال مصرف دارو هستید.

اشکال دارویی

Tab:100 mg