بوسرلین برای زنان - Buserelin for women - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • بوسرلین برای زنان – Buserelin for women

نام دارو: بوسرلین برای زنان – Buserelin for women

گروه دارویی

هورمون های هیپوتالاموس و هیپوفیز

پیشینه دارو

بوسرلین آنالوگ صناعی LHRH است . این دارو ابتدا باعث تحریک آزاد سازی LH وFSH ازهیپوفیز قدامی می‌شود که این دو باعث افزایش سریع غلظت تستوسترون می‌شوند اما ادامه مصرف آن در درمان کارسینومای پروستات باعث کاهش ترشح LH وFSH و متعاقباً باعث کاهش غلظت تستوسترون می شود.

موارد مصرف

بوسرلین برای زنان فرم سنتزی از هورمونی است که به طور طبیعی در بدن شما تولید می‌شود. داروی بوسرلین برای زنان برای درمان برخی از انواع ناباروری استفاده می‌شود. این دارو بر غده هیپوفیز مغز تاثیر می‌گذارد و از تولید هورمون کنترل کننده آزاد شدن تخمک از تخمدان‌ ها جلوگیری می‌کند. سپس درمان هورمونی دیگری برای تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌شود.
بوسرلین برای درمان اندومتریوز نیز استفاده می‌شود. در این بیماری بافت اندومتر (مخاط رحم) در بیرون از محل اصلی (رحم) یافت می‌شود، در واقع اغلب در ناحیه لگن یا شکم (شکم) یافت می‌شود.
بوسرلین با تاثیر بر غده هیپوفیز، تولید هورمون‎ های جنسی زنانه را کاهش می‎دهد. هورمون‌ های زنانه (مانند استروژن) می‌تواند مشکلاتی مانند اندومتریوز را بدتر کند. بوسرلین با کاهش سطح این هورمون، به از بین بردن علائم کمک می‌کند.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:
-علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی مهبل (واژن)، افزایش تعریق، کاهش علاقه به رابطه جنسی، سرگیجه، خستگی، خواب ‌آلودگی، احساس مریضی، درد شکمی، اسهال، یبوست، سردرد، خونریزی واژن، نامنظم شدن دوران قاعدگی، درد و سفتی عضلانی، التهاب بینی و گلو، خون دماغ، تغییر در حس چشایی و بو و مزه، تغییر در وزن، احساس عصبی یا افسردگی، اختلال خواب، ضربان قلب سریع، خشکی پوست، آکنه، تغییرات ضخامت مو، تغییراتی در سینه یا پستان
نکته مهم: اگر شما دچار بثورات پوستی قرمز و یا هر گونه مشکلات تنفسی شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این علائم نادر است، اما جدی و نشانه‌ای از یک واکنش آلرژیک هستند.
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از بوسرلین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

بعضی دارو‌ ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی بوسرلین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

-در صورتی که باردار هستید یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
-اگر شما بداخلاق و یا افسرده هستید.
-گر فشارخون شما بالا است.
-در صورتی که بیماری دیابت شیرین (دیابت) دارید.
-در صورتی که شما مبتلابه به نوعی از بیماری استخوان مانند پوکی استخوان هستید.
-اگر مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک (کیست تخمدانی) هستید.
-اگر تا به حال دچار خونریزی از مهبل (واژن) شده‌اید که مربوط به خونریزی دوران قاعدگی شما نیست.
-در صورتی که شما تومور دارید.
-اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
-اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی را دارید.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (از جمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اشکال دارویی

Inj : 1mg/ml Nasal Spray : 150mcg/dose