بلاک کوهش - Black Cohosh - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

تحقیقات نشان داده است که بلاک کوهش – Black Cohosh در درمان علائم یائسگی شامل برافروختگی، گر گرفتگی، افسردگی، تعریق، سردرد و عصبانیت مؤثر است. و بارزترین اثر درمانی این گیاه و اصلی ترین کاربرد کوهاش سیاه در درمان علائم ناشی از یائسگی و دیسمنوره است. همچنین مشخص شده است که این گیاه دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است و می تواند باعث مهار رادیکال های آزاد شده و از سرطان جلوگیری کند. در تحقیقات دیگر مشخص شده است که کوهاش سیاه دارای اثر ملایم واژینوتروپ بوده و از خشکی واژن جلوگیری می کند.

موارد مصرف

نام علمی گیاه: Cimicifuga racemosa بلاک کوهش’ black cohosh’ خاصیت شبیه استروژن دارد و مهم ترین کاربرد این گیاه برای برطرف کردن خشکی واژن و علائم یائسگی و گر گرفتگی است. این گیاه در درمان علائم قبل از قاعدگی و قاعدگی دردناک کاربرد دارد. در درمان افسردگی و اضطراب یائسگی اثربخش است. به عنوان داروی کمکی در روماتیسم. کاربرد بلاک کوهش در طب سنتی بعضی از کشورها عبارتند از: صرع ؛سرفه؛ سوء هاضمه؛ درد عضلانی بین دنده ای؛ نیش مار که بر روی این خواص مطالعات کلینیکی انجام نشده است.

عوارض دارو

استفاده از گیاه بلاک کوهش تنها در یک مورد در یک خانم به مدت مصرف یک هفته جهت رفع مشکلات قاعدگی، منجر به نارسایی دائمی کبدی و پیوند کبد شده است. استفاده از این گیاه به دلیل اثرات محرک بر رحم در اوایل بارداری منع مصرف دارد. اما در دو هفته اخر بارداری برای آماده سازی زایمان توسط بسیاری از ماما ها تجویز می شود.استفاده از این گیاه به خاطر پتانسیل سمیت در دوزهای بالا در دوران شیردهی منع مصرف دارد. و همچنین مصرف گیاه کوهاش سیاه ممکن است با داروهای ضد فشار خون اثر افزایشی داشته باشد، بنابراین باید با نظر پزشک استفاده شود.

هشدار دارویی

به علت عدم مطالعات کافی در زنان باردار و کودکان کمتر از ۱۲ سال منع مصرف دارد.

تداخلات دارویی

تداخلی ذکر نشده است.

اشکال دارویی

متن اشکال دارویی