برم هگزین - Bromhexine - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های مهار کننده سرفه، خلط آورها، نرم کننده های مخاط و ضد احتقان بینی

پیشینه دارو

برم هگزین – Bromhexine با تحریک غدد مخاطی نایژه و تغییر ترکیبات گلیکوپروتئینی موجود در ترشحات، موجب کاهش چسبندگی و رقیق شدن ترشحات و خروج آن ها می گردد. برم هگزین همچنین لایه اپیتلیال مژک دار مجاری تنفسی را تحریک می کند و به انتقال ترشحات ریه به حلق کمک می کند

موارد مصرف

برم هگزین – Bromhexine به عنوان خلط آور و رقیق کننده ترشحات موکوسی در مواردی مانند التهاب نایژه، آسم، برونشیکتازی و التهاب سینوس ها همراه با تجمع ترشحات موکوسی غلیظ و چسبنده در مجاری تنفسی مصرف می شود. برم هگزین به دسته ای از دارو ها تعلق دارد به نام موکولیتیک ها که مخاط غلیظ را تجزیه می کند و ویسکوزیته ترشحات تنفسی را کاهش می دهد که این امر باعث می شود سرفه راحت تر انجام شود. به چنین دارو هایی خلط آور یا اکسپکتورانت نیز گفته می شود.
مطالعاتی در خصوص اثربخشی برم هگزین بر روی کرونا انجام شده است و به نظر می رسد در پروسه درمان کرونا می تواند موثر باشد. نتایج این مطالعات هنوز به چاپ نرسیده است.
برم هگزین برای گرفتگی صدا و سرفه های خروسکی نیز کاربرد دارد. در بعضی کشورها برم هگزین فقط کاربرد دامی دارد و در انسان استفاده نمی شود

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هریک از عوارض می بایست به پزشک اطلاع داده شود:

برم هگزین – Bromhexine می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی زیر شود:
مشکلات گوارشی مثل اسهال
مشکلات تنفسی
حالت تهوع
استفراغ
درد شکم
تب
اختلالات پوستی
حساسیت
سرگیجه
عرق کردن

هشدار دارویی

برخی از دارو ها در بعضی شرایط تجویز نمی‌شود و برخی دیگر در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی برم هگزین، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورت وجود یا سابقه هرگونه حساسیت به برم هگزین
بیمارانی که زخم معده و دردهای شکمی دارند
بیمارانی که اختلالات مرتبط با کلیه یا کبد دارند
سه ماهه اول بارداری، قصد بارداری و یا دوران شیردهی
بیماری‌ های ریه مانند اختلال انسداد مزمن
علائم عفونت ریه مانند مشکل در تنفس هنگام استراحت و تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد
کاهش سیستم ایمنی بدن بخاطر بیماری‌ های دیگر مانند ایدز یا دارو هایی مانند شیمی‌ درمانی و داروهای سیستم ایمنی
در صورتی که برای دو هفته از این دارو استفاده کردید ولی علائم بهبودی را در خودتان مشاهده نکردید حتماً با پزشک خود در این خصوص مشورت کنید.
برای جلوگیری از عوارض گوارشی، بهتر است برم هگزین پس از غذا مصرف شود.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی خاصی برای برم هگزین گزارش نشده است، اما پزشک خود را در جریان تمام دارو های شیمیایی و گیاهی که استفاده می‌کنید قرار دهید به ویژه اگر از آنتی‌بیوتیک ها استفاده می‌کنید.

اشکال دارویی

Elexir : 4mg/5ml Tab : 8mg Inj: 4mg/2ml