ایپراتروپیوم بروماید - Ipratropium Bromide - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • ایپراتروپیوم بروماید – Ipratropium Bromide

نام دارو: ایپراتروپیوم بروماید – Ipratropium Bromide

گروه دارویی

گشاد کننده های برونش و دارو های ضد آسم

پیشینه دارو

ایپراتروپیوم بروماید – Ipratropium Bromide یک عامل آنتی کولینرژیک می باشد. این دارو با مهار گیرنده های موسکارینی منجر به کاهش شکل گیری cGMP می شود با توجه به نقش cGMP بر روی کلسیم داخل سلولی ، نهایتا منجر به کاهش انقباض عضلات صاف و گشادی برونش می شود.

موارد مصرف

ایپراتروپیوم بروماید – Ipratropium Bromide یک گشادکننده برونش است که منجر به شل شدن عضلات و گشاد شدن مجاری هوایی و بهبود تنفس می شود. ایپراتروپیوم استنشاقی برای درمان انسداد برگشت پذیر راه های هوایی به ویژه درمان برونشیت مزمن استفاده می شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف اسپری بینی ایپراتروپیوم با پزشک معالج مشورت نمایید.
-از جمله عوارض این دارو عبارتند از:
سردرد
خون دماغ خفیف
خشک یا تحریک شدن بینی یا گلو
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از این اسپری باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

-عوارض مصرف بیش از حد Ipratropium ( مسمومیت با اسپری بینی ایپراتروپیوم ):
این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

هشدار دارویی

-در صورت وجود گلوکوم با زاویه بسته به دلیل احتمال بروز حمله حاد در صورت پاشیده شدن ایپراتروپیوم به طور مستقیم به داخل چشم، و یا ابتلای بیمار به هیپرتروفی پروستات، این دارو با احتیاط مصرف شود.
-از تماس دارو با چشم ها اجتناب شود و در صورت لزوم به هنگام استنشاق آئروسل، چشم ها بسته شود. در صورت تماس اتفاقی با چشم ها ممکن است باعث تحریک یا تیرگی دید شود. در این صورت چشم ها باید با آب سرد شسته شوند.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با اسپری بینی ایپراتروپیوم، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

اشکال دارویی

Inhalant : 20 mcg/dose , 40 mcg/dose (Solution : 250 mcg/ml (1 , 2 ml