اینترفرون آلفا - Interferon Alfa - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • اینترفرون آلفا – Interferon Alfa

گروه دارویی

ضد ویروس ها

پیشینه دارو

اینترفرون آلفا – Interferon Alfa اثرضد ویروس، ضد تکثیر وتقویت ایمنی دارند. فعالیت ضد ویروس و ضد تکثیر آن به علت تغییر در ساخت DNA و RNA و پروتئین های سلولی شامل انکوژن هاست. انتروفرون همچنین باعث کاهش تکثیرسلول و نیز افزایش فعالیت فاگوسیتیک ماکروفاژها و اثرات سمی لنفوسیت ها بر روی سلول های هدف می شود.

موارد مصرف

اینترفرون آلفا – Interferon Alfa در درمان لوسمی Hairy cell، کوندیلوماتا الکومیناتا، هپاتیت مزمن فعال، سارکوم کاپوسی همراه با ایدز، کارسینوم مثانه، کارسینوم کلیه، لوسمی میلوسیتیک مزمن، پاپیلوماتوزیس لارنژیال، لنفوم های غیر هوچکینی، ملانوم بدخیم، میلوم مولتیپل و میکوزوفونگوئید مصرف می شود. این دارو همچنین در درمان کارسینوم دهانه رحم نیز مصرف شده است.

عوارض دارو

تغییر حس چشایی یا احساس طعم فلزی، اسهال، سرگیجه، خشکی دهان، سندرمشبه آنفلوانزا، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، بثورات جلدی، خستگی غیرعادی، کم خونی، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی، مسمومیت کبدی و کاهش نسبی میزان مو از عوارض جانبی مهم و نسبتاً شایع دارو می باشند.

هشدار دارویی

در طول درمان با این دارو، لازم است که ارزیابی‌ های بالینی و آزمایشگاهی به صورت دوره‌ای برایتان انجام شود. لذا در زمان های مقرر به پزشک مراجعه نمایید و دستورات و توصیه‌های پزشک را انجام دهید.
در طول درمان با این دارو ممکن است در معرض ابتلا به عفونت باشید. بنابراین دستهای خود را مرتب بشویید و سعی کنید از حضور در مکان های شلوغ و ملاقات با افرادی که دچار سرماخوردگی هستند، اجتناب کنید. چنانچه تب یا دیگر علائم عفونت را داشتید به پزشک اطلاع دهید.
داروی اینترفرون آلفا در سالمندان باید با احتیاط مصرف شود.
در طول مصرف این دارو از مصرف الکل اجتناب کنید.
مصرف داروی اینترفرون آلفا ممکن است باعث ایجاد خواب آلودگی یا سرگیجه در شما شود. تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به این دارو، از رانندگی و کارهایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند، خودداری نمایید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید.

از جمله دارو هایی که با اینترفرون آلفا تداخل دارند، عبارتند از:

دارو های تضعیف کننده عملکرد سیستم عصبی
باربیتورات‌ ها (مانند فنوباربیتال)
کلشی سین
دارو هایی که ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تحت تأثیر قرار دهند (مانند دارو های شیمی درمانی سرطان، آلدسلوکین، سیکلوسپورین)،
هیدروکسی اوره
تلبیوودین
تئوفیلین‌ ها (مثلا آمینوفیلین، تئوفیلین) یا هر داروی دیگری که برای آسم مصرف می کنید.

اشکال دارویی

Inj : 180 mcg /0.5 ml , 180 mcg /ml