اینترفرون آلفا 2ب - interferon Alfa 2b - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • اینترفرون آلفا ۲ب – interferon Alfa 2b

نام دارو: اینترفرون آلفا ۲ب – interferon Alfa 2b

گروه دارویی

ضد ویروس ها

پیشینه دارو

اینترفرون ها اثرضد ویروس، ضد تکثیر وتقویت ایمنی دارند. فعالیت ضد ویروس و ضد تکثیر آن به علت تغییر در ساخت DNA و RNA و پروتئین های سلولی شامل انکوژن هاست. انتروفرون همچنین باعث کاهش تکثیر سلول و نیز افزایش فعالیت فاگوسیتیک ماکروفاژ ها و اثرات سمی لنفوسیت ها بر روی سلول های هدف می شود.

موارد مصرف

اینترفرون آلفا برای درمان سرطان‌ های مختلف (از جمله لوسمی، ملانوما، سارکوم کاپوزی مرتبط با ایدز) استفاده می‌شود. همچنین برای درمان عفونت‌ های ویروسی (مثل هپاتیت B مزمن ، هپاتیت C مزمن ، کوندیلوماتا آکومیناتا (زگیل تناسلی)) مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی اینترفرون آلفا در واقع همان پروتئین اینترفرونی است که بدن شما به طور طبیعی تولید می‌کند؛ اینترفرون در بدن، بر رشد سلول‌ های بدن و دفاع طبیعی بدن (سیستم ایمنی بدن) تأثیر می‌گذارد. اضافه کردن اینترفرون بیشتر ممکن است به بدن شما برای مبارزه با سرطان یا عفونت ویروسی کمک کند.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

درد، تورم و قرمزی در محل تزریق
سردرد
خستگی
اسهال
ناراحتی معده
از دست دادن اشتها
کمر درد
سرگیجه
خشکی دهان
مشکلات لثه و دندان
تغییر چشایی
تهوع و استفراغ
علائم مانند سرماخوردگی (تب، لرز و بدن درد): این علائم یک روز بعد از تزریق اینترفرون آلفا آغاز می‌شوند، برای کاهش این عوارض، این دارو را قبل از خواب تزریق کنید.
ریزش موی موقتی
اگر هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از اینترفرون آلفا می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

-در صورت حساس بودن بیمار به انترفرون آلفا ممکن است به انواع دیگر آن نیز حساسیت نشان دهد.
-به دلیل تفاوت در مقدار مصرف نمی توان انواع انتروفرون های آلفا را بدون دستور پزشک، به جای هم مصرف نمود.
-در صورت وجود بیماری اتوایمون یا سابقه آن، بیماری شدید قلبی مثل انفارکتوس میوکارد اخیر، دیابت ملیتوس مستعد به کتواسیدوز، بیماری ریه، آبله مرغان، زونا، اختلالات کار CNS ، سایکوز شدید یا سابقه ابتلاء به آن، اختلالات تشنجی، حساسیت به دارو، عیب کار تیروئید و کاهش فعالیت مغز استخوان با احتیاط فراوان مصرف شود.
-در صورت بروز خونریزی غیر عادی، مدفوع سیاه وقیری، خون در ادرار یا مدفوع و بروز لکه های قرمز رنگ روی پوست با پزشک تماس گرفته شود.
-در صورت بروز عوارض جانبی شدید، کاهش مقدار مصرف تا ۵۰ درصد و یا قطع موقتی مصرف دارو پیشنهاد می شود.
-کاهش اشتها و خستگی غیر عادی با ادامه مصرف بیشتر مشخص می شود و ممکن است نیاز به کاهش مقدار مصرف داشته باشد. همچنین تهوع و استفراغ معمولاً ۵-۳ روز بعد از مصرف دارو بر طرف می گردد.
-تزریق زیر جلدی برای بیمارانی که ترومبوسیتوپنی دارند و یا خطر خونریزی در آن ها وجود دارد، ترجیح داده شود.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از دارو هایی که ممکن است با داروی اینترفرون آلفا تداخل دارویی داشته باشند، عبارتند از: باربیتورات‌ ها (مانند فنوباربیتال)، کلشی سین، دارو هایی که ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تحت تأثیر قرار دهند (مانند دارو های شیمی درمانی سرطان، آلدسلوکین، سیکلوسپورین)، هیدروکسی اوره (hydroxyurea)، تلبیوودین (telbivudine)، تئوفیلین‌ ها (مثلا آمینوفیلین، تئوفیلین).

اشکال دارویی

Inj : 100 mcg/ml , 160 mcg/ml , 240 mcg/ml , 300 mcg/ml