ایمی کیمود - Imiquimod - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

ضد ویروس ها

پیشینه دارو

مکانیسم ایمی کیمود – Imiquimod در درمان کراتوز اکتینیکو زگیل های تناسلی خارجی نامعلوم است. این دارو یک اصلاح کننده پاسخ ایمنی بوده و باعث تحریک رهش سایتوکاین های التهابی از جمله اینترفرون آلفا و بتا و تکثیر / انتقال سلول های ایمنی می شود. ایمی کیمود همچنین سبب القای بیان ژن اینترلوکین ۶ و ۸ و TNF alpha می شود. این دارو فعالیت مستقیم ضد ویروسی ندارد.

مکانیسم اثر آن در کارسینومای بازال سل، افزایش نفوذ لنفوسیت ها، سلول های دندریتی و ماکروفاژ ها به درون تومور است.

موارد مصرف

ایمی کیمود – Imiquimod یک اصلاح کننده پاسخ ایمنی است که به عنوان یک آگونیست TLR-7عمل می کند. این دارو معمولا به طور موضعی برای درمان زگیل ها در پوست ناحیه تناسلی و مقعد استفاده می شود. ایمی کیمود موجب ریشه کنی زگیل نمی شود و زگیل های جدید ممکن است در طول درمان ظاهر شوند.

ایمی کیمود – Imiquimod با ویروس هایی که باعث ایجاد زگیل می شوند، مبارزه نمی کند، اما کمک می کند تا تولید زگیل جدید کنترل شود. استفاده از این دارو به ویژه در مناطقی که عمل جراحی و یا سایر درمان ها ممکن است دشوار باشد، به ویژه صورت و پاها مفید است.
این دارو همچنین برای درمان یک بیماری پوستی سر و صورت به نام کراتوز اکتینیک و انواع خاصی از سرطان پوست به نام کارسینومای superficial basal cellاستفاده می شود.

عوارض دارو

عوارضی که ممکن است ایمی کیمود – Imiquimod داشته باشد عبارت است از:
اریتم موضعی، خشکی پوست، کراسته شدن پوست، اسکلروز پوستی، زخم پوستی، وزیکول موضعی، کنده شدن پوست، عفونت قارچی، ادم موضعی، ترشحات محل استعمال، خارش موضعی، سوزش موضعی، عفونت مجاری تنفسی فوقانی، درد قفسه سینه، رنگ پریدگی موضعی، سردرد، خستگی، سرگیجه، ناراحتی موضعی، لرز شدید، اضطراب، درد، سوزن سوزن شدن پوست (موضعی)، درد پوستی، هایپرتروفی پوست، عفونت پوستی، اگزما، التهاب لب، ریزش مو، خونریزی پوستی (پوستی)، راش موضعی، پاپول (موضعی)، کراتوز سبورئیک، حساسیت پوست نسبت به لمس (موضعی)، سوزش پوست (موضعی)، تینه آ (کروریس)، افزایش گلوکز سرم، تهوع، اسهال، بی اشتهایی، استفراغ، سوء هاضمه

هشدار دارویی

-میزان پاسخدهی درمان به صورت دوره ای ارزیابی شود (کاهش سایز ضایعه، بیانگر پاسخ به درمان است).
-بیمار از لحاظ بروز واکنش های موضعی پوستی و حساسیت به دارو پایش شود.
-به بیمار توصیه شود که در طول دوره درمان با این دارو، به صورت طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار نگیرد و از ضدآفتاب و لباس های محافظ استفاده نماید.

تداخلات دارویی

تداخلی برای ایمی کیمود – Imiquimod گرازش نشده است.

اشکال دارویی

Cream:5%