ایمنوگلوبولین عضلانی - ImmuneGlobulin Intramuscular - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • ایمنوگلوبولین عضلانی – ImmuneGlobulin Intramuscular

نام دارو: ایمنوگلوبولین عضلانی – ImmuneGlobulin Intramuscular

گروه دارویی

واکسن ها، ایمنوگلوبولین ها و ضد سرم ها

پیشینه دارو

ایمنوگلوبولین عضلانی – ImmuneGlobulin Intramuscular با اجزای گوناگونی از سیستم ایمنی نظیر سایتوکاین ها، سیستم کمپلمان،گیرنده های Fc و مولکول های ایمنی سطح سلولی برهمکنش دارد. همچنین روی سلول های متفاوت سیستم ایمنی نظیر لنفوسیت B و T و سلول های دندریتیک اثر گذاشته و بسیاری از ژن ها را تنظیم می کند. مکانیسم اصلی اثر آن با بخش Fc و F(ab) مرتبط است. این ایمونوگلوبین ها به صورت رقابتی گیرنده های Fc گاما را مسدود نموده، مانع اتصال و فاگوسیتوز می شوند و کاهش پلاکت ها را سرکوب می کنند. با اتصال به سطح پاتوژن ها آن ها را خنثی کرده موجب رسوب و مانع عفونت زایی آن ها می شوند.

IVIg شامل تعدادی از آنتی بادی های مختلف است که با اتصال به سطح پاتوژن های مهاجم و کمک به دفع آن ها قبل از آلوده سازی سلول از عفونت جلوگیری می کند. آنتی بادی ها پاتوژن ها را از طریق فعال سازی سیستم کمپلمان، به هم چسباندن و رسوب ذرات پاتوژن، مسدود کردن گیرنده های پاتوژن، خنثی کردن سم پاتوژن و فراخوانی ماکروفاژ ها حذف می کنند. برهمکنش ایمونوگلوبین ها با بخش F(ab′)۲ موجب خنثی کردن فعالیت اتوآنتی بادی ها می شود.

موارد مصرف

توجه: پیش از مطالعه این تک نگار، مراجعه به تک نگارکلی ایمنوگلوبولین ها ضروری است.
ایمنوگلوبولین عضلانی – ImmuneGlobulin Intramuscular برای پیشگیری یا درمان هپاتیت A، پیشگیری یا تخفیف علائم سرخک، جبران نقص ایمنوگلوبولین های طبیعی، ایمنی انتقالی در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی در معرض ابتلا به آبله مرغان، کاهش احتمال بروز سرخجه و ضایعات جنینی در دوران بارداری مصرف می شود.

عوارض دارو

درد و حساسیت موضع تزریق، کهیر و آنژیوادم از عوارض جانبی عمده این دارو می باشند.

هشدار دارویی

-این فرآورده فقط برای تزریق داخل عضلانی(ترجیحاًدر عضله سرینی ) می باشد.
-در صورت تماس بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی با سرخک، بلافاصله این فرآورده را باید تزریق و از مصرف واکسن سرخک برای این افراد باید خودداری کرد.
-به دلیل احتمال بروز واکنش های شدید، باید از تزریق داخل وریدی اجتناب کرد.
-برای افراد با سابقه واکنش های حساسیتی سیستمیک به علت تجویز ایمنوگلوبولین های انسانی، این فرآورده باید با احتیاط مصرف شود.
-هنگام تزریق دارو، احتمال انتقال بیماری های ویروسی وجود دارد.
-فرآورده را باید در دمای ۸-۲ درجه سانتیگراد نگهداری و از انجماد آن جلوگیری کرد.

تداخلات دارویی

به دلیل تداخل اثر با واکسن های زنده ویروسی، تا سه ماه بعد از تزریق این فرآورده، از تجویز واکسن های ویروسی امتناع شود.

اشکال دارویی

Inj : 2 , 10 ml/vial