اکسپکتورانت کدئین - Expectorant Codeine - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • اکسپکتورانت کدئین – Expectorant Codeine

نام دارو: اکسپکتورانت کدئین – Expectorant Codeine

گروه دارویی

دارو های مهار کننده سرفه، خلط آورها، نرم کننده های مخاط و ضد احتقان بینی

پیشینه دارو

اکسپکتورانت کدئین – Expectorant Codeine حاوی ترکیباتی است که در جهت تقویت اثر یکدیگر به تسکین سرفه یا رفع احتقان کمک می کنند. گایافنزین با کاهش چسبندگی خلط و تسهیل خروج آن، فنیل پروپانول آمین با تحریک سمپاتیک و تنگی عروق مخاط بینی و در نتیجه کاهش احتقان وادم و کدئین با اثر مستقین بر مرکز سرفه در بصل النخاع و تضعیف رفلکس سرفه، موجب روز اثرات درمانی این دارو می شوند.

موارد مصرف

اکسپکتورانت کدئین – Expectorant Codeine برای درمان سرفه ناشی از سرماخوردگی استفاده می‌شود. این محصول حاوی دو داروی اکسپکتورانت و کدئین است. اکسپکتورانت یک خلط آور است و موکوس راه‌ های هوایی را کم می‌کند. کدئین یک داروی مخدر سرکوب کننده سرفه‌ های مکرر است که بر بخش خاصی از مغز تاثیر می‌گذارد و موجب کاهش تعداد سرفه می‌شود.

اکسپکتورانت کدئین – Expectorant Codeine برای سرفه‌ های مداوم ناشی از سیگار کشیدن یا مشکلات تنفسی دراز مدت (مانند برونشیت مزمن، آمفیزم، آسم) استفاده نمی‌شود مگر آنکه توسط دکتر شما تجویز شود.

سرکوب کننده‌ های سرفه نباید در کودکان زیر ۱۸ سال استفاده شود. کودکان در معرض خطر جدی (حتی مرگبار) عوارض جانبی این دارو ها هستند. با پزشک درباره خطرات و مزایای مصرف اکسپکتورانت کدئین – Expectorant Codeine صحبت کنید.

دارو های سرفه و سرماخوردگی، سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند و سرفه‌ های ناشی از سرماخوردگی اغلب نیازی به درمان با دارو ندارند. از پزشک یا داروساز خود در مورد راه‌ های دیگر برای درمان سرفه و نشانه‌ های سرماخوردگی از قبیل نوشیدن مایعات زیاد، استفاده از اسپری یا قطره‌ های نمکی سوال کنید.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

سرگیجه، خواب آلودگی
یبوست
سرگیجه
دل درد
حالت تهوع و استفراغ
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از اکسپکتورانت کدئین – Expectorant Codeine می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

-این ترکیب ممکن است علائم مسمومیت گوشی ناشی از مصرف مقادیر بالای سالیسیسلات را پنهان سازد.
-به دلیل وجود کدئین در این فراورده، ممکن است وابستگی ایجاد شود.
-این فراورده ممکن است ایجاد خواب آلودگی یا سرگیجه نماید.
-در صورت تداوم نشانه های بیماری بیش از ۷ روز یا وجود تب بالا، به پزشک مراجعه شود.
-برای به حداقل رسانیدن تحریک معده، دارو همراه با غذا، آب یا شیر مصرف شود.
-قبل از هر گونه اعمال جراحی و یا درمان های اضطراری، پزشک را از مصرف دارو باید مطلع کرد.
-هنگام برخاستن ناگهانی از وضعیت خوابیده یا نشسته احتیاط شود.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشک متخصص دستگاه تنفسی در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با اکسپکتورانت کدئین – Expectorant Codeine باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله دارو هایی که با اکسپکتورانت کدئین، تداخل دارند، عبارتند از:
-دیگر دارو های ضد درد یا مخدر
-دیگر دارو های سرفه و سرماخوردگی
-دارو های ضد تشنج
-دارو های بیهوشی
-آنتی هیستامین‌ ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)
-دارو های خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)
-دارو های ضد درد و مسکن (مانند کدئین، اکسی کدون)
-شل کننده‌های عضلانی
-نالترکسون

اشکال دارویی

Syrup