استرادیول والرات - Estradiol Valerate - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • استرادیول والرات – Estradiol Valerate

گروه دارویی

هورمون های جنسی

پیشینه دارو

استرادیول والرات – Estradiol Valerate به صورت آزاد وارد سلول های هدف می شود (به عنوان مثال اندام های زنانه، پستان ها، هیپوتالاموس، هیپوفیز) و با گیرنده ی سلول هدف ارتباط برقرار می کند. هنگامی که گیرنده استروژن به لیگاند خود متصل شود، می تواند به هسته سلول هدف وارد شود و رونویسی ژن را تنظیم کند که منجر به تشکیل RNA پیام رسان یا mRNA می شود.
mRNA با ریبوزوم ها برای تولید پروتئین های خاصی که اثرات استرادیول را بر سلول هدف بیان می کنند، برهم کنش انجام می دهد. استروژن تولید کبدی گلوبولین متصل به هورمون جنسی (SHBG) و گلوبولین متصل به تیروئید (TBG) و دیگر پروتئین های سرم را افزایش می دهد و هورمون محرک فولیکول (FSH) از هیپوفیز قدامی را مهار می کند.

موارد مصرف

علائمی که در در دوران یائسگی بروز می کند ناشی از کمبود ترشح هورمونی به نام استروژن است، قرص استرادیول والرات – Estradiol Valerate با افزایش سطح این هورمون به کاهش علائم (مانند گرگرفتگی، خشکی واژن) در دوران یائسگی کمک می کند. قرص استرادیول والرات برای زنانی که به دلیل خاصی از جمله نارسایی اولیه تخمدان یا هیپوگنادیسم قادر به تولید مقدار کافی استروژن نیستند و مردانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند هم تجویز می شود.مدت مصرف قرص استرادیول والرات معمولا چهار هفته است اما ممکن است در مواردی مانند ابتلا به سرطان پروستات مصرف این دارو تنها به مدت یک تا دو هفته توصیه شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف قرص استرادیول والرات، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود

احساس بیماری و تهوع: غذا های ساده، کم چرب و بدون ادویه بخورید و سعی کنید دارو را بعد از مصرف غذا مصرف کنید.
سردرد: از پزشک خود بخواهید که یک مسکن مناسب برایتان تجویز کند و اگر دچار سردرد غیر عادی و طولانی مدت شدید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
نفخ، تغییر وزن، حساسیت به لمس پستان، اسپاسم معده، نفخ، ورم، تغییر در میل جنسی، تغییر خلق و خو، اسپاسم پا: اگر این عوارض برایتان آزاردهنده شد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
نکته مهم: اگر دچار علائم زیر شدید، مصرف قرص استرادیول والرات را ادامه ندهید و سریعاً به پزشک مراجعه نمایید

درد ناگهانی قفسه سینه
خونریزی قاعدگی و یا لکه بینی
تنگی نفس ناگهانی (و یا سرفه خونی)
تورم یا درد پا
تغییر در بینایی
مشکل در تکلم
تعریق زیاد
سردرد غیرمنتظره شدید
زردی
اگر هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید با استفاده از قرص استرادیول والرات مرتبط می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

-مصرف طولانی مدت استروژن ها به تنهایی خطر بروز سرطان آندومتر را افزایش می دهد.
-در بیماری هایی نظیر میگرن، زیادی فشار خون، آسم، صرع، ترومبوفلبیت مزمن یا سابقه آن، زیادی چربی خون، بیماری مثانه، وجود ندول یا بیماری فیبروکیستیک پستان، با احتیاط تجویز گردد.
-استرادیول ممکن است اندازه فیبروئید های رحمی را افزایش داده و آندومتریوز را تشدید نماید.
-در بیمارانی که قبلاً مبتلا به سرطان آندومتر بوده و درمان شده اند، با احتیاط تجویز شود.
-مصرف استرادیول در کودکان، بسته شدن اپی فیز استخوان را تسریع می نماید. لذا در کسانی که رشد آن ها هنوز کامل نشده با احتیاط به کار رود.
-هیپرپلازی لثه و ایجاد یا تشدید ژنریویت و التهاب لثه ممکن است به وسیله استروژن ها ایجاد گردد. لذا تمیز کردن و کنترل تولید پلاک های دندان این عارضه را به حداقل کاهش می دهد.
-در صورت بروز اختلال تنفسی، اختلال در تکلم یا جهت یابی، درد در سینه یا کتف، کاهش بینایی یا سردرد شدیدو نیز وجود توده در پستان و زرد شدن چشم ها یا پوست سریعاً به پزشک مراجعه شود.
-برای کاهش عوارض گوارشی بهتر است دارو همراه یا بلافاصله بعد از غذا مصرف شود.
-در صورت مصرف طولانی مدت دارو، معاینات پستان، بیوپسی آندومتر و آزمون اعمال کبد مرتباً انجام شود.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی ممکن است عملکرد دارو ها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام دارو هایی (ازجمله دارو های با نسخه / بدون نسخه و دارو های گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

برخی از دارو ها با عملکرد قرص استرادیول والرات مداخله می‌کنند از جمله مهار کننده‌ های آروماتاز (مانند آناستازول، لتروزول)، ترانگزامیک اسید (tranexamic acid)، تورمیفن (toremifene)، رالوکسیفن، اسپمیفن (ospemifene)، فولوسترانت (fulvestrant).
قرص استرادیول والرات ممکن است با برخی آزمایش‌ ها مثل آزمایش متیراپون تداخل داشته باشد و بر نتایج این تست‌ های آزمایشگاهی تاثیر بگذارد، بنابراین قبل از انجام هر آزمایشی، پزشک و یا پرستار خود را در جریان قرار دهید.

اشکال دارویی

Gel : 0.06% , 500 mcg Tab : 25 mcg