اتینیل استرادیول - Ethinyl Estradiol - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • اتینیل استرادیول – Ethinyl Estradiol

گروه دارویی

هورمون های جنسی

پیشینه دارو

اتینیل استرادیول – Ethinyl Estradiol به داخل سلول های هدف هورمون استروژن وارد شده و با گیرنده پروتئینی اتصال برقرار می کند. سلولهای هدف شامل دستگاه تناسلی زنان, هیپوتالاموس, غدد پستانی و هیپوفیز می باشند. استروژن سبب مهارساخت هورمون تحریک کننده فولیکولی(FSH) از غده هیپوفیز پیشین می شود.
ترکیب یک استروژن با یک پروژسترون سبب مهار سیستم هیپوفیز – هیپوتالاموس و کاهش هورمون رها کننده گنادوتروپین (GnRH) می شود.

موارد مصرف

اتینیل استرادیول – Ethinyl Estradiol به عنوان درمان جایگزین هورمونی در حالات کم کاری غدد تناسلی یا در دوران یائسگی برای کاهش علائم وازوموتور (مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه) و نیز در نئوپلاسم پیشرفته و غیرقابل جراحی پستان یا پروستات به کار می‌رود. از اتینیل استرادیول در داروهای پیشگیری از بارداری نیز استفاده می‌شود.

عوارض دارو

عوارض گوارشی نظیر تهوع و استفراغ شایع می باشد، به علاوه سفتی و بزرگ شدن پستان، سندرم شبه پیش قاعدگی، احتباس مایعات، تغییر در اعمال کبد، یرقان ناشی از توقف صفرا و عوارض پوستی نظیر بثورات جلدی و کلوآسما، افسردگی، سردرد بویژه در هنگام فعالیت شدید، افزایش تحریک بافتی، افزایش غلظت فاکتورهای انعقادی، خطر بروز ترومبوآمبولیسم و افزایش یا تشدید فشار خون از عوارض جانبی دارو هستند.

هشدار دارویی

-مصرف طولانی مدت این دارو به تنهائی، خطر بروز سرطان آندومتر را افزایش می دهد.
-اتینیل استرادیول ممکن است اندازه فیبروئیدهای رحمی را افزایش داده و یا آندومتریوز را تشدید نماید.
-در بیماری هایی نظیر میگرن، زیادی فشار خون، آسم، صرع، ترومبوفلبیت مزمن یا سابقه آن، زیادی چربی خون، بیماری مثانه، وجود ندول یا بیماری فیبروکیستیک با احتیاط تجویز گردد.
-در بیمارانی که قبلاً به سرطان آندومترمبتلا بوده و تحت درمان قرار داشته اند، با احتیاط زیاد به کار رود.
-این دارو بسته شدن اپی فیز را در کودکان تسریع می نماید، لذا در کسانیکه رشد آنها هنوز کامل نشده با احتیاط به کار رود.
-در طول درمان، هیپرپلازی و التهاب لثه ممکن است بروز نماید.
-در صورت بروز اختلال تنفسی، اختلال در تکلم یا جهت یابی، درد سینه یا کتف، کاهش قدرت بینایی یا سردرد شدید و نیز وجود توده در پستان، زرد شدن چشم هایا پوست سریعاً به پزشک مراجعه شود.
-بهتر است همراه یا بلافاصله بعد از غذا مصرف گردد تا عوارض گوارشی به حداقل کاهش یابد.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی اتینیل استرادیول، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله دارو هایی که با اتینیل استرادیول تداخل دارند، عبارتند از:
باربیتورات‌ ها
دارو های ضد انعقاد خوراکی
دارو های پایین آورنده قند خون
ریفامپین

اشکال دارویی

Tab : 0.05 mg , 0.5 mg