آلومینیوم هیدروکساید - Aluminium Hydroxide - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • آلومینیوم هیدروکساید – Aluminium Hydroxide

نام دارو: آلومینیوم هیدروکساید – Aluminium Hydroxide

گروه دارویی

دارو های گوارشی

پیشینه دارو

آلومینیوم هیدروکساید – Aluminium Hydroxide یک نمک قلیایی غیرارگانیک است که توسط خنثی کردن هیدروکلریک اسید معده عمل می کند. آلومینیوم هیدروکساید به آرامی در معده حل می شود و با هیدروکلریک اسید واکنش می دهد تا آلومنیوم کلراید و آب تشکیل دهد.
این دارو همچنین فعالیت پپسین را توسط افزایش پی اچ مهار می کند. اثر حفاظت سلولی ناشی از مصرف آلومینیوم هیدروکساید بر سلول های دیواره معده می تواند در اثر افزایش یون های بیکربنات و پروستوگلاندین ها رخ دهد.

موارد مصرف

آلومینیوم هیدروکسید داروی ضد اسید معده است، به این معنی که اسید معده اضافی مرتبط با سوء هاضمه را خنثی می‌کند. همچنین پوشش معده را از التهاب ناشی از اسید معده حفاظت می‌کند.
آلومینیوم هیدروکسید همچنین مقدار جذب فسفات از مواد غذایی که می‌خورید را کاهش می‌دهد. فسفات ماده غذایی با فسفات معده ترکیب می‌شود و به جای اینکه توسط بدن جذب شود، از بدن خارج می‌شود. اگر چه آلومینیوم هیدروکسید گاهی اوقات برای کنترل فسفات در افراد مبتلا به بیماری‌های خاص کلیه نیز تجویز می‌شود، اما تجویز داروهای دیگر در این رابطه اولویت دارند.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هرگونه عارضه در اسرع وقت با پزشکتان مشورت نمایید.

از جمله عوارض این دارو عبارتند از:

آنسفالوپاتی
طعم گچی در دهان
کرامپ شکمی
تهوع
استفراغ
یبوست
تغییر رنگ مدفوع (نقاط سفید)
سفت شدگی مدفوع
کاهش حرکات روده‌ای
درد در حین ادرار کردن
نرمی استخوان
کاهش فسفات خون
کاهش منیزیم خون
مسمومیت با آلومینیوم
سندرم شیر قلیا
اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی آلومینیوم هیدروکسید می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

۱. در موارد زیر این دارو با احتیاط مصرف شود: بیماری آلزایمر، وجود علایم آپاندیسیت، یبوست، انسداد مجرای معده- روده، هموروئید و عیب کار کلیه.
۲. ظرفیت خنثی سازی اسید در مورد هیدروکسید آلومینیوم در مقایسه با ضد اسید های حاوی منیزیم کمتر است.
۳. در صورت مصرف طولانی مدت به خصوص در بیماران با شکستگی استخوان باید رژیم جبران کننده فسفات داده شود.
۱. برای درمان زخم های گوارشی، بهترین اثر دارو زمانی خواهد بود که ۳-۱ ساعت بعد از غذا و یا هنگام خواب مصرف شود.
۲. سوسپانسیون را قبل از مصرف باید تکان داد و قرص را به خوبی جوید.
۳. احتمال بروز یبوست با مصرف این دارو وجود دارد که می توان با استفاده از فیبرهای غذایی میزان آن را کاهش داد.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی آلومینیوم هیدروکسید، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.
اتامبوتول , ریزدرونیت , ویتامین ث (آسکوربیک اسید) , کلوفازیمین , سدیم پلی استایرن سولفونات , پتاسیم سیترات , کلسیم سیترات , پازوپانیب , دمکلوسیکلین , رالتگراویر , نیزولدیپین , آهن , دولوتگراویر , اردافیتینیب , پاری کلسی تول , آتوواکون/ پروگوانیل , تیلودرونات , سارسایکلین , کلسیم پلی استایرن سولفونات

اشکال دارویی

Chewable Tab : 300mg Susp : 320mg