آلوئه ورا (صبر زرد) - Aloe vera - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • آلوئه ورا (صبر زرد) – Aloe vera

گروه دارویی

دارو های گیاهی

پیشینه دارو

در بیماری برگشت اسید معده به مری از آلوئه ورا (صبر زرد) – Aloe vera استفاده می شود،این بیماری به علت عدم کفایت اسفنکتر تحتانی مری ایجاد و برگشت محتویات اسیدی معده به مری بانی آسیب وارد آمدن به مخاط مری و نشانه‌ هایی مانند سوزش سردل، سرفه‌ های خشک، تنفس بدبو، خونریزی و زخم مری می‌شود. نحوه تاثیر ژل آلوئه‌ورا هنوز مشخص نیست.

موارد مصرف

آلوئه ورا (صبر زرد) – Aloe vera به علت داشتن خواص ضد میکروبی برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله اگزما،گزیدگی زنبور،عفونت های پوستی، سرمازدگی، سوختگی، ترمیم جای عمل سزارین، هموروئید و انواع دیابت مفید است.
آلوئه ورا (صبر زرد) – Aloe vera نیز برای درمان آسم، سندرم خستگی مزمن، سوء هاضمه، اختلالات روده ای، اختلالات پوستی، زخم های داخلی و خارجی استفاده می شود. ژل آن به صورت موضعی برای درمان سوختگی های خفیف، آفتاب سوختگی، بریدگی ها، آکنه و التهاب مخاط دهان استفاده می شود.

عوارض دارو

لاتکس آلوئه ورا (صبر زرد) – Aloe vera نباید در دوز های بالا مصرف شود زیرا ممکن است عوارض جانبی مانند معده درد و گرفتگی های عضلانی ایجاد کند.
استفاده طولانی مدت از مقدار زیادی از لاتکس آلوئه ورا ممکن است باعث اسهال ، مشکلات کلیوی ، خون در ادرار ، کمبود پتاسیم ، ضعف عضلانی ، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود.
در دوران بارداری یا شیردهی از آلوئه ورا، چه ژل چه لاتکس ، استفاده نکنید. برخی از گزارشات حاکی از این است که مصرف آلوئه ورا موجب سقط جنین و نقایص مادرزادی می شود .
کودکان زیر ۱۲ سال ممکن است دچار شکم درد و اسهال شوند ، بنابراین مصرف آلوئه ورا برای کودکان نیز توصیه نمی شود.
اگر مشکلات روده ای مانند بیماری کرون ، کولیت زخمی یا انسداد دارید ، از لاتکس آلوئه ورا استفاده نکنید ، زیرا باعث تحریک روده می شود.
اگر هموروئید دارید ، از لاتکس آلوئه ورا استفاده نکنید ، زیرا می تواند وضعیت را بدتر کند.

هشدار دارویی

مصرف آلوئه ورا (صبر زرد) – Aloe vera در طول دوران بارداری و شیردهی در بسیاری از موارد منع شده است.در زنان باردار استفاده از آلوئه ورا ممکن است سبب تحریک و انقباض رحم و در نتیجه سقط جنین شود.
مصرف لاتکس این گیاه توسط مادران شیرده سبب وارد شدن این ماده از طریق شیر به طفل می گردد و موجب اسهال طفل می شود.مصرف این گیاه در انسداد روده، بیماری های التهابی روده،بیماری های کبدی و کلیوی و بواسیر منع شده است.همچنین مصرف آلوئه ورا به عنوان مسهل در بیمارانی که تحت درمان با دارو های قلبی و کورتون هستند باید با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شود.
استفاده بیش از حد مجاز از این گیاه سبب اسپاسم روده ای و اسهال خونی می شود.زیرا لاتکس آلوئه ورا حاوی ماده شیمیایی آنتراکینون می باشد.مصرف طولانی مدت ژل آلوئه ورا در مصرف با برخی از دارو ها می تواند تداخل ایجاد نماید.به عنوان مثال استفاده از ژل آلوئه ورا اثرات پایین آورندگی قند خون گلی بن گلامید را به خاطر داشتن اثر ضد خون افزایش می دهد و همچنین اثر ضد التهابی هیدروکورتیزون استات را هنگامی که به عنوان یک حامل استفاده می شود افزایش می دهد.
مصرف آلوئه ورا می تواند منجر به افت سطح پتاسیم خون شود، بنابراین در شرایطی که فردی با زمینه قلبی در مصرف این گیاه دارویی زیاده روی کند،ممکن است مشکلاتی مانند آریتمی و اختلال در عملکرد قلب را تجربه کند و اگر این گیاه با دارو های ضد قلبی همزمان مصرف شود، تأثیر درمانی این دارو را خنثی می کند. کاربرد موضعی آلوئه ورا بر روی زخم های جراحی مجاز نیست، زیرا بهبود زخم ها را به تأخیر می اندازد

تداخلات دارویی

مصرف طولانی و مزمن شیره Aloe می تواند سبب کمبود پتاسیم گردد که می تواند با پاره ای معالجات قلبی تداخل کند. احتمال کمبود پتاسیم در بدن در صورتی که شیره Aloe را با ادرار آور های (مدرهای) تیازید، شیرین بیان یا کورتیکو استروئید مصرف کنید، بیشتر است.

اشکال دارویی

متن اشکال دارویی