آزلائیک اسید - Azelaic Acid - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های پوستی و ضد آفتاب ها

پیشینه دارو

آزلائیک اسید – Azelaic Acid یک ترکیب غذایی است که به صورت نرمال در غلات کامل وجود دارد؛ به صورت اندوژن هم تشکیل می شود. مکانیسم دقیق آن شناخته شده نیست. در in vitro، آزلائیک اسید فعالیت آنتی میکروبیال علیه Propionibacterium acnes و Staphylococcus epidermidis دارد. همچنین می تواند کراتینیزه شدن فولیکول ها را مهار کند و به این ترتیب از تشکیل میکروکومدون ها جلوگیری نماید.

موارد مصرف

آزلائیک اسید – Azelaic Acid باعث مهار رشد گونه propioni bacterium می شود و از کراتینه شدن می کاهد. از آن در درمان موضعی آکنه های التهابی ملایم تا متوسط استفاده می شود و هم چنین در مورد پاپولی و جوش های چرکی التهابی ملایم تا متوسط به علاوه از آن در درمان اختلالات هایپرپیگمنتاسیون پوستی مثل ملاسما و ملانومایی بدخیم استفاده می گردد. در درمان آکنه، اسید آزالیک را ۲ بار در روز به صورت کرم ۲۰% و تا ۶ ماه مصرف می کنند. بعد از ۴ هفته علایم بهبود حاصل می شود.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی آزلائیک اسید در اسرع وقت با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض این دارو عبارتند از:

سوزش، سوزن سوزن شدن یا گزش در پوست
خارش، قرمزی، تحریک پوست
آکنه
درماتیت تماسی
پوسته‌ریزی
خشکی پوست
درد محل استعمال
خارش محل استعمال
در صورت بروز علائم واکنش‌ های آلرژیک مانند تنگی نفس، سرگیجه شدید، خارش، بثورات پوستی، ورم (به ویژه صورت، زبان یا گلو) فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

هشدار دارویی

-لازم است بیمار دوره درمان را کامل کند.
-از تماس دارو با چشم، دهان یا سایر مخاطات اجتناب شود. در صورتی که با چشم تماس پیدا کرد، چشم ها با مقدار زیادی آب شسته شود و در صورت تداوم آزردگی چشم، با پزشک تماس گرفته شود.
-در صورت بروز واکنش های موضعی، خارش و راش شدید به پزشک اطلاع داده شود.
-بعد از مصرف دارو، دست ها شسته شود.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی آزلائیک اسید، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

اشکال دارویی

Tab cream : 20% Gel : 15%