آتراکوریوم بسیلات - Atracurium Besilate - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • آتراکوریوم بسیلات – Atracurium Besilate

نام دارو: آتراکوریوم بسیلات – Atracurium Besilate

گروه دارویی

دارو های مسدود کننده عصب عضله

پیشینه دارو

آتراکوریوم بسیلات – Atracurium Besilate یک شل کننده ی عضلانی اسکلتی غیر دپلاریزان است. این دارو با استیل کولین در اتصال ه گیرنده های کولینرژیک صفحه محرکه انتهایی رقابت کرده و با مهار انتقال عصبی ، پاسخ صفحه محرکه انتهایی به استیل کولین را کاهش می دهد و باعث فلج عضلات اسکلتی می شود.

موارد مصرف

آتراکوریوم بسیلات – Atracurium Besilate به عنوان داروی بیهوشی برای شل کردن عضلات و تسهیل کنترل بیمار طی تنفس مصنوعی مکانیکی مصرف می شود. همچنین برای لوله گذاری داخل نای و جراحی هایی که نسبتاً طولانی مدت هستند و شل شدن عضلات در آن ها ضرورت دارد، به کار می رود. همچنین در درمان کاهش شدت انقباضات عضلانی ناشی از حملات تشنجی مصرف شده است.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یک سری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

تنگی نفس و گرفتگی مجاری تنفسی
برادی کاردی
گر گرفتگی
راش
خارش
افت فشار خون
اگر بیمار علائم دیگری دارد که ممکن است به خاطر استفاده از داروی آتراکوریوم بسیلات – Atracurium Besilate می‌باشد، باید به پزشک داروساز اطلاع داده شود.

هشدار دارویی

-با محلول های قلیایی(مثل باربیتورات تزریقی) مخلوط نشود چون غیر فعال شده و رسوب می نماید. همچنین با محلول رینگرلاکتات رقیق نشود چون تخریب دارو سریعتر صورت می گیرد.
-در بیمارانی که آزاد شدن هیستامین ممکن است خطرناک باشد، بیماری عصبی- عضلانی، اختلالات شدید الکترولیت یا کارسینوما، مقدار مصرف دارو، به دلیل افزایش انسداد عصبی- عضلانی و مشکل در هوشیابی، باید کاهش یابد. مصرف زیاد دارو ممکن است باعث آزاد شدن ناگهانی هیستامین شود.
-تزریق سریع داخل وریدی و یا مقادیر زیاد دارو ممکن است باعث آزاد شدن ناگهانی هیستامین شود.
-مصرف مقادیر بیش از حد دارو ممکن است منجر به ضعف مدام تنفسی یا آپنه و کلاپس قلبی عروقی شود. برای به حداقل رساندن خطر مصرف بیش از حد، توصیه می شود از تحریک کننده اعصاب محیطی، برای پیشگیری پاسخ بیمار به دارو استفاده شود.
-دارو از راه وریدی تزریق شود چون از راه عضلانی ممکن است باعث تحریک بافت شود.
-دارو اثر شناخته شده ای روی هوشیاری یا آستانه درد ندارد بنابراین به عنوان داروی کمکی در جراحی، باید مقدار کافی از داروی بیهوشی در دسترس باشد.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، باید لیست تمام داروهایی که بیمار مصرف می‌کند اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) در اختیار پزشک قرار گیرد.

از جمله داروهایی که ممکن است با آتراکوریوم بسیلات – Atracurium Besilate تداخل داشته باشند، عبارتند از:
استامینوفن
آمیکاسین
هیدروکودون- استامینوفن
پلی میکسین
استرپتومایسین
تتراسایکلین
توبرامایسین
لینکومایسین
جنتامایسین
فنتانیل
داکسی سایکلین
کراتئومیسین
کلیندامایسین
کولیستین
نئومایسین
اکسی تتراسایکلین

اشکال دارویی

Inj: 10mg/ml