آبسیکسی مب - Abciximab - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های قلبی عروقی

پیشینه دارو

آبسیکسی مب – Abciximab به رسپتور های گلیکوپروتئین ۳a/2b متصل شده (جزء اصلی در سطح پلاکت ها که مسئول اتصال و تجمع پلاکتی است) و مانع اتصال پلاکتی و لخته شدن خون می شود. از طرفی با اتصال به گیرنده های ویترونکتین باعث مهار عملکرد اینتگرین و اتصال سلولی می شود.

علاوه بر این، داروی ابسیکسی مب بار مهار گیرنده mac-1 در مونوسیت ها و نوتروفیل ها باعث مهار اتصال مونوسیت ها نیز می شود.

موارد مصرف

آبسیکسی مب – Abciximab یک آنتی بادی مونوکلونال می باشد که به رسپتورهای گلیکوپروتئین ۳a/2b متصل شده و اتصال پلاکتی را از طریق مهار اتصال فیبرینوژن ها و سایر مولکول های چسبنده مهار می کند.
داروی ابسیکسی ماب همچنین به گیرنده های ویترونکتین که در پلاکت ها، سلول های عضلات صاف و دیواره اندوتلیال عروق وجود دارد متصل می شود.

عوارض دارو

با اینکه نادر است اما گاهی ممکن است عوارض جانبی خطرناک و کشنده ای هنگام مصرف این دارو رخ دهد:

علائم حساسیت به دارو: بثورات پوستی، کهیر، خارش، قرمزی، تورم، تاول یا پوسته پوسته شدن پوست با یا بدون تب، تنفس صدا دار، سفتی در قفسه سینه و گلو، مشکلات تنفسی، بلع یا صحبت کردن، درد غیر عادی، تورم دهان، صورت، لب، زبان یا گلو
علائم خونریزی مانند سرفه خونی، استفراغ شبیه دانه های قهوه، خون در ادرار، مدفوع سیاه یا قرمز، خونریزی لثه، خونریزی غیر عادی واژنی، کبودی بدون دلیل، عدم توقف خونریزی
ضعف در یک طرف بدن، مشکل در حرف زدن و فکر کردن، تغییرات تعادل، افتادگی یک طرف صورت، تاری دید
سردرد شدید
سرگیجه شدید یا از هوش رفتن
فشار یا درد قفسه سینه
احساس ضعف یا خستگی شدید
درد کمر
ناراحتی معده یا استفراغ

هشدار دارویی

-اثرات هماتولوژیک : مهمترین عارضه دارو خون ریزی است و مهمترین بخش های در معرض خطر، عروق قلبی، سیستم گوارشی و ادراری می باشند. ریسک فاکتورهای خون ریزی عبارتند از: وزن کمتر از ۷۵ کیلوگرم، ساعات اولیه انفارکتوس میوکارد، سن بالا، سابقه بیماری های خون ریزی دهنده، استفاده از داروهای ضد انعقاد و سایر داروهایی که ریسک خون ریزی را افزایش می دهند.
-احتمال خون ریزی های بزرگ (داخل جمجمه ای، ادراری تناسلی یا گوارشی) و خون ریزی کوچک (هماچوری، استفراغ خونی و …) وجود دارد که گهگاه نیاز به تزریق خون یا پلاکت دارد.
در صورتی که خون ریزی توسط فشار قابل کنترل نباشد باید ابسیکسی مب و هپارین همراه آن سریعا قطع شود.
برای کاهش احتمال خون ریزی، برای دوره کوتاهی از هپارین با وزن مولکولی کم استفاده شود. بایستی از آسیب و تروما به عروق خودداری شود و تمامی علائم بیمار مونیتور شود.
-واکنش های افزایش حساسیت: در مصرف این دارو احتمال ایجاد آنافیلاکسی وجود دارد و در صورت ایجاد بایستی سریعا دارو قطع شده و درمان مناسب شروع شود. داروهای لازم مانند اپی نفرین، دوپامین، تئوفیلین ، آنتی هیستامین ها و کورتیکواستروئیدها باید در دسترس باشند.
-ترومبوسایتوپنی: احتمال ترومبوسایتوپنی شدید وجود دارد.
-در صورت وجود هرکدام از موارد زیر قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت شود:
سابقه آلرژی به دارو یا ترکیبات آن و آلرژی به سایر داروها و مواد غذایی
-در صورت فشارخون بالا یا کنترل نشده، بیماری های مرتبط با انعقاد خون، سکته و جراحی نبایستی دارو مصرف شود.
-در صورت مصرف داروی ابسیکسی مب به علت افزایش احتمال خون ریزی بایستی مراقبت کامل جهت جلوگیری از صدمات فیزیکی انجام شود.

تداخلات دارویی

استامینوفن
آسپرین
آلبومین انسانی
اسپرینولاکتان
آلپرازولام
سودوافدرین
تریپرولیدین
کاربوپلاتین
کلوپیدوگرل
کلوتریمازول
آلبوترول
ایپراتروپیوم
فنتانیل
هپارین
کلسیم کربنات
سولامار
تیکاگرلور
تیکلوپیدین
دیکلوفناک
لیزینوپریل
این لیست تمام داروهایی که با این دارو تداخل دارند نیست و دارو های بدون نسخه و ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز می توانند با این دارو تداخل داشته باشند.

این دارو و همه دارو ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. هرگز داروی خود را به دیگران توصیه نکنید. دارو را فقط برای کاربرد نسخه شده مصرف کنید.

اشکال دارویی

inj:2mg/ml