هپاتیت ای - Hepatitis E - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: هپاتیت ای – Hepatitis E

تعریف بیماری

هپاتیت ای – Hepatitis E بیماری است که در اثر ویروس هپاتیت E یا (HEV) و در نتیجه مصرف آب آلوده ایجاد می شود. این بیماری عمدتاً در مناطقی با بهداشت ضعیف دیده می شود و معمولاً ناشی از مصرف منبع آب آلوده به مدفوع است. هپاتیت ای – Hepatitis E در ایالات متحده شایع نیست. با این حال، براساس گزارش CDC، موارد هپاتیت E در خاورمیانه، آسیا، آمریکای مرکزی و آفریقا گزارش شده است.

علائم بیماری

علائم هپاتیت ای – Hepatitis E به صورت سرماخوردگی ‚ ضعف عمومی ‚ تب ‚ بی اشتهایی و بی حالی می باشد.

علت بیماری

ویروس هپاتیت E می تواند به روش های مختلفی منتقل شود. مهم ترین راه های انتقال آن، آب آشامیدنی با کیفیت پایین و گوشت پخته نشده است. مصرف غذا یا نوشیدن آب آلوده به مدفوع، این ویروس را به راحتی منتقل می کند.

عوارض بیماری

هپاتیت ای – Hepatitis E با ورود به بدن باعث از کار افتادن کبد شده و کبد نمی تواند سموم را دفع کند در نتیجه موجب بروز عارضه و در نهایت مرگ فرد مبتلا می شود .

تشخیص بیماری

مواردی از هپاتیت ای – Hepatitis E از نظر بالینی از دیگر انواع هپاتیت حاد ویروسی قابل تشخیص نمی‌باشند. هر چند تشخیص بیماری در شرایط اپیدمیولوژیک مناسب می‌تواند به شدت مشکوک باشد، برای مثال در صورت وقوع چندین مورد در بخش‌هایی از مناطق بومی این بیماری، در محیط‌های دارای خطر آلودگی آب، در صورتی که بیماری در زنان باردار شدیدتر باشد و یا در صورتی که هپاتیت آ از آن منطقه حذف شده باشد.
تشخیص قطعی عفونت هپاتیت ای معمولاً بر اساس شناسایی پادتن‌های IgM (ایمونوگلوبولین) مخصوص در خون شخص می‌باشد؛ این روش معمولاً در مناطقی که بیماری شایع است برای تشخیص کافی است.
سایر آزمایش‌ها شامل واکنش زنجیره‌ای پلیمراز ترانسکریپتاز معکوس (RT-PCR) جهت شناسایی آر ان ای ویروس هپاتیت ای در خون و یا مدفوع می‌باشد؛ این آزمایش نیازمند امکانات آزمایشگاهی تخصصی است. چنین آزمایشی بخصوص در مناطقی که هپاتیت ای شایع نمی‌باشد و نیز در موارد بروز عفونت مزمن ویروس هپاتیت ای مورد نیاز است.
همچنین آزمایشی جهت شناسایی آنتی‌ژن ویروسی در سرم (خون) وجود دارد که کارایی آن در تشخیص هپاتیت ای در حال بررسی و مطالعه است.

درمان بیماری

در حال حاضر هیچ روش درمانی خاصی برای درمان هپاتیت ای – Hepatitis E در دسترس نیست. از آنجا که این عفونت عموماً در قالب حاد ظاهر می‌شود، معمولاً به طور خود به خود برطرف می شود. اغلب به افراد مبتلا به این نوع عفونت توصیه می شود استراحت کافی داشته باشند، مایعات زیادی مصرف کنند، تغذیه کافی داشته باشند و از مصرف الکل خودداری کنند. با این حال، زنان بارداری که به این عفونت مبتلا هستند نیاز به نظارت و مراقبت دقیق دارند.

پیشگیری بیماری

از آنجائیکه انتقال HEV از راه دهانی مدفوعی بوده و ارتباط نزدیک با سطح بهداشت اجتماعی و اقتصادی دارد می توان این افزایش موارد ابتلا در مناطق کمتر توسعه یافته را به میزان قابل توجهی مشاهده کرد.
سن ‚ سطح سواد ‚ محل اقامت ‚ نوع جامعه و تراکم خانواده به عنوان عوامل خطر در کسب عفونت HEV شناخته شده اند این بیماری خود محدود شونده بوده و نیاز به درمان خاصی ندارد.