مگس پران - Floater - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: مگس پران – Floater

تعریف بیماری

ممکن است که برای شما هم پیش آمده باشد که حین خیره شدن به یک تصویر مانند یک صفحه ساده کاغذی، ذراتی گرد و غبار مانند را ببینید که جلوی چشم شما قرار می گیرند و هرچقدر هم که پلک می زنید مانند یک سایه کوچک جلوی چشم شما خواهند بود. در اصطلاح پزشکی به این اختلال مگس پران – Floater گفته می شود که معمولا با حرکت دادن چشم، این مگس پران ها هم حرکت می کنند اما شما نمی توانید آن ها را با حرکات چشم خود تعقیب کنید.

علائم بیماری

علائم مگس‌پران‌های چشم ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مشاهده اشکال کوچکی در میدان دید به صورت لکه‌ یا نقطه و یا رشته‌های شفاف و شناور
لکه‌هایی که با حرکت چشم حرکت کرده و به سرعت از میدان دید خارج می‌شوند
لکه‌هایی که با خیره شدن به زمینه‌های روشن مانند آسمان یا دیوار سفید، واضح‌تر می‌شوند.
اشکال کوچکی که نهایتا ساکن شده و از دید خارج می‌شوند.

علت بیماری

رشته‌ های موجود در زجاجیه در بچه‌ ها و افراد جوان معمولا بسیار ظریف است و دیده نمی‌ شود، اما با بالا رفتن سن این رشته‌ ها ضخیم‌ تر می ‌شوند و در بعضی جاها به هم می‌ چسبند و باعث ایجاد کدورت می ‌شوند که سایه این کدورت بر روی شبکیه به صورت مگس‌پران احساس می ‌شود.
به علاوه در بسیاری از افراد مسن، بخشی از رشته‌ های محیطی زجاجیه که به شبکیه متصل هستند، از جای خود کنده می‌ شوند و به داخل بخش‌های مرکزی زجاجیه می ‌افتند. این حالت که آن را “جداشدگی خلفی زجاجیه” می ‌نامند، شایع ترین علت ایجاد مگس ‌پران است. گاهی اوقات هم وجود التهاب داخل چشمی (یووئیت) سبب تجمع سلول ‌های التهابی در زجاجیه و ایجاد مگس‌ پران می گردد.

عوارض بیماری

معمولا این عارضه برای فرد مبتلا خسته کننده یا آزاردهنده است ولی معمولا تاثیر خاصی بر روی بیماری ندارد ولی در صورت افزایش ناگهانی تعداد مگس پران چشم، از بین رفتن دید جانبی، تلالو نور، تغییراتی که به سرعت رخ می دهد و در طول زمان بدتر می شود، ایجاد این وضعیت پس از جراحی چشم یا استفاده از داروهای چشمی و درد چشمی به یک چشم پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص بیماری

پزشک چشم بیمار را به صورت کامل معاینه می‌کند، از جمله ممکن است برای مشاهده بهتر تهِ چشم و زجاجیه از قطره‌های گشادکننده مردمک استفاده کند تا علت مگسک‌های چشم را تشخیص دهد.

درمان بیماری

مشکل مگس پران چشم عموما علت خطرناکی ندارد و نیازی به درمان نیست. در اکثر موارد پس از چند هفته تا چند ماه، مگس پران به تدریج کوچک می‌شود و شخص نیز به آن عادت می‌کند که باید آن را نادیده بگیرد. اما در مواردی که مگس پران با سوراخ یا پارگی پرده شبکیه همراه باشد، ممکن است نیاز به اقدامات درمانی مثل لیزر یا عمل جراحی به منظور پیشگیری از پارگی پرده شبکیه وجود داشته باشد.