سرطان مری - Esophageal cancer - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: سرطان مری – Esophageal cancer

تعریف بیماری

سرطان مری – Esophageal cancer زمانی که تومور بدخیم در بافت داخلی مری شکل بگیرد، رخ می دهد. تومور می تواند در هر مکانی از مری به خصوص محل اتصال مری به معده ظاهر شود. با بررسی علت و علائم سرطان مری و ارایه راهکار های مناسب میتوان از کانسر مری پیشگیری نمود. سرطان در این شرایط با رشد تومور، می تواند بر بافت های عمیق و عضله مری تأثیر بگذارد.

انواع بیماری

آدنوکارسینوم
کارسینوم سلول سنگفرشی

علائم بیماری

علائم سرطان مری – Esophageal cancer هنگامی که سرطان مری در مراحل ابتدایی است، معمولاً قابل ملاحظه نیست . در واقع سرطان مری زمانی علائم اولیه خود را نشان می‌دهد که بیماری نسبتا پیشرفت کرده باشد. با پیشرفت علائم بیماری، یک یا چند مورد از علایم زیر را در بیمار می‌توان مشاهده کرد:
مشکل در بلع غذا (دیسفاژی): این مشکل اغلب جزء علایم اولیه ابتلا به سرطان مری است که در نتیجه تشکیل تومور و تنگ شدن مسیر مری ایجاد می‌شود. در این حالت ممکن است بیمار احساس چسبندگی غذا در زمان بلع داشته باشد. در صورتی که این مشکل تشدید شود، احتمالاً فرد در زمان مصرف مایعات نیز با مشکل مواجه می‌شود.
حالت تهوع: پس از خوردن غذا (که در واقع باعث برگشت غذایی می‌شود که در ظاهر در مری چسبیده است) بیمار احساس حالت تهوع می کند.
درد: وجود درد در ناحیه سینه یا پشت سینه در زمان بلع غذا (اودینوفاژی یا بلع دردناک غذا)
کاهش وزن
استفراغ خونی
سرفه: که به طور خاص در زمان بلع غذا مشاهده می‌شود
گرفتگی صدا
رفلکس اسیدی: علئم رفلکس معده می‌تواند در مراحل اولیه بیماری مشاهده شود و در زمان پیشرفت سرطان در ناحیه پایین مری نزدیک معده تشدید شود. این علائم شامل درد در ناحیه سینه و سوزش سر دل است. لازم به ذکر است که رفلکس اسیدی در بسیاری از افراد بدون دلیل خاص مشاهده می‌شود و اکثر افراد مبتلا به این مشکل سرطان مری – Esophageal cancer ندارند.

علت بیماری

مانند بیشتر سرطان ها، علت سرطان مری هنوز مشخص نیست. اعتقاد بر این است که تومورمربوط به ناهنجاری ها (جهش ها) در DNA سلول های مربوط به مری می باشد. این جهش ها به سلول ها پیام می دهند تا سریعتر از سلول های طبیعی تکثیر کرده و تجمع پیدا کنند که در نهایت می توانند به تومور تبدیل شوند.

عوارض بیماری

پیشرفت این سرطان می تواند باعث بروز عوارض زیر شود:
درد: این سرطان می تواند باعث بروز درد شود.
انسداد مری: این بیماری باعث می شود که عبور غذا و مایعات از مری دشوار شود.
خونریزی در مری: این عارضه خیلی به ندرت در فرد به وجود می آید؛ اما در بعضی موارد می تواند بسیار شدید و خطرناک باشد.

تشخیص بیماری

آزمایشات و روش های مورد استفاده برای تشخیص سرطان مری شامل موارد زیر است:
استفاده از محدوده ای برای بررسی مری (آندوسکوپی). در طی آندوسکوپی ، پزشک شما یک لوله انعطاف پذیر مجهز به لنز ویدیویی (ویدئو آندوسکوپ) را به پایین گلو و داخل مری شما هدایت می کند. پزشک با استفاده از آندوسکوپ ، مری شما را معاینه می کند و به دنبال سرطان یا مناطق تحریک شده است.
جمع آوری نمونه ای از بافت برای آزمایش (بیوپسی). پزشک شما برای جمع آوری نمونه ای از بافت مشکوک (بیوپسی) ممکن است از اسکوپ خاصی که از گلوی به داخل مری تان انتقال داده می شود، استفاده کند. نمونه بافت برای کشف سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود.
تشخیص سرطان مری با آزمایش خون امکانپذیر نمی باشد.

درمان بیماری

اگر سرطان به قسمت های دیگر بدن سرایت نکرده باشد، پزشک ممکن است برای درمان آن عمل جراحی را توصیه کند. در غیر این صورت پزشک می تواند شیمی درمانی یا پرتودرمانی را به عنوان بهترین دوره عمل پیشنهاد دهد. این روش های درمانی گاهی اوقات برای کوچک کردن تومورها در مری انجام می شوند تا جراح راحت تر بتواند آن ها را از بدن خارج کند.

پیشگیری بیماری

ترک سیگار. اگر سیگار می کشید ، در مورد راهکارهای ترک آن با پزشک خود مشورت کنید. داروها و مشاوره هایی برای کمک به شما در ترک سیگار وجود دارد. اگر هم از دخانیات استفاده نمی کنید ، هیچوقت به سمت آن نروید.
مصرف الکل در حد اعتدال یا در صورت ممکن قطع مصرف آن. اگر به نوشیدن الکل علاقه دارید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم ، این بدان معناست که حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان در هر رده سنی و آقایان بالای ۶۵ سال، و حداکثر دو نوشیدنی در روز برای آقایان زیر ۶۵ سال و جوان تر است.
میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
وزن متناسب خود را حفظ کنید. اگر دارای اضافه وزن یا چاقی هستید ، در مورد راهکارهای کاهش وزن با پزشک خود مشورت کنید. برای کاهش وزن تدریجی و پایدار، بر روی نیم تا یک کیلوگرم در هفته هدف گذاری کنید.