سرطان سینه - Breast cancer - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: سرطان سینه – Breast cancer

تعریف بیماری

سرطان سینه – Breast cancer یا سرطان پستان نوعی از سرطان است که از پستان آغاز می شود. سرطان هنگامی آغاز می شود که رشد سلول ها از کنترل خارج شود.
سلول های سرطانی پستان معمولاً توموری را تشکیل می دهند که معمولاً به واسطه اشعه ایکس دیده می شود یا به صورت توده احساس می شود. درک این نکته بسیار مهم است که اغلب توده های پستان خوش خیم هستند و سرطانی و بدخیم نیستند.
تومورهای غیرسرطانی پستان رشد غیر طبیعی دارند، اما خارج از پستان پخش نمی شوند. آنها تهدید کننده زندگی نیستند، اما برخی از توده های خوش خیم پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان افزایش می دهند.

انواع بیماری

خوش خیم:
سرطان خوش خیم سینه به شرایطی گفته می‌شود که در آن تومورهایی در بافت سینه در اثر عمده تغییراتی که از سوی هورمون های تخمدان ایجاد شده است شکل می‌گیرند.
بدخیم:
سرطان بدخیم سینه در اثر تشخیص های دیرهنگام ایجاد می‌شود. زیرا که به مرحله‌ای رسیده‌اند که روند درمانی را قدری دشوار و پیچیده می‌کند.

علائم بیماری

دانستن اینکه پستان ها در حالت عادی چگونه باید باشند، بخش مهمی از سلامتی پستان است. اگر چه انجام تست های غربالگری به طور مداوم برای تشخیص این سرطان مهم است، ماموگرافی ها هر نوع کانسر سینه ای را پیدا نمی کنند. بنابراین، بسیار مهم است که از تغییرات پستان خود آگاه باشید و نشانه ها و علائم کانسر سینه را بدانید.
شایع ترین علامت کانسر پستان، وجود توده جدید است. یک توده سخت بدون درد که لبه های نامنظمی دارد، احتمال بالاتری دارد که سرطانی باشد، اما توده های سرطانی سینه می توانند نرم یا گرد نیز باشند. آنها حتی می توانند دردناک باشند. بسیار مهم است که هر نوع توده یا تغییراتی در پستان توسط متخصص چک شود.
سایر نشانه های احتمالی سرطان سینه:
تورم تمام یا قسمتی از پستان (حتی اگر توده ای حس نشود)
حفره حفره شدن پوست (گاهی اوقات شبیه به پوست پرتقال به نظر می رسد.)
درد پستان یا نوک پستان
تو رفتگی نوک پستان
قرمز شدن، پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن نوک پستان یا پوست سینه
ترشح نوک پستان
گره های لنفاوی متورم (گاهی اوقات کانسر پستان می تواند به غدد لنفاوی زیر بازو و یا اطراف استخوان ترقوه گسترش یابد و باعث ایجاد توده یا تورم شود، حتی قبل از اینکه تومور اصلی در پستان به اندازه کافی بزرگ شود تا حس شود.)

علت بیماری

به طور کلی باید گفت سرطان سینه – Breast cancer از جمله سرطان هایی است که نمی توان علت یا علل دقیق و نهایی را برای آن برشمرد. در واقع این سرطان با برخی از عوامل و علل می تواند مرتبط باشد اما آنها دلایل اصلی و نهایی و تایید شده بروز این بیماری نیستند.
در نتیجه نمی توان گفت که کدام عامل و مورد می تواند باعث بروز سرطان سینه شود. اگر می توانستیم علت اصلی آن را تشخیص دهیم به راحتی می توانستیم هم پیشگیری کنیم و هم این که در صورت بروز آن را درمان کنیم. بنابراین تمامی اطلاعات ما در خصوص این بیماری بسیار کم است و با عوامل زمینه ساز احتمالی مواجه هستیم.
برای مثال گفته می شود که سیگار کشیدن و استفاده از الکل می تواند باعث افزایش احتمال بروز این بیماری شود. در نتیجه تنها اقدامی که می‌توان انجام داد این است که بتوانیم از سیگار کشیدن پرهیز کنیم. اما این کار به طور صد در صد شما را در برابر این بیماری ایمن نخواهد کرد.

تشخیص بیماری

برای تعیین خوش خیم یا بدخیم بودن سرطان و اینکه آیا ریسک ابتلا به سرطان را در آینده تحت تأثیر قرار خواهد داد، بایستی هر توده سرطانی یا تغییرات ظاهری در شکل ظاهری پستان، توسط متخصص مراقبت های پزشکی چک و بررسی شود.
تشخیص سرطان سینه طی چند مرحله انجام می شود، از جمله: معاینه فیزیکی سینه، تست ماموگرافی و یا MRI و در نهایت بیوپسی.

درمان بیماری

برخی از درمان ها موضعی هستند، به این معنی که بدون اثرگذاری روی دیگر بخش های بدن، تومور را درمان می کنند. اغلب زنان مبتلا به این نوع سرطان، نوعی جراحی را برای برداشتن تومور تجربه خواهند کرد.
بسته به نوع سرطان و پیشرفت آن، ممکن است نیاز به انواع دیگری از درمان نیز داشته باشید، قبل یا بعد از عمل و گاهی اوقات هر دو بار. درمان های موضعی می توانند به صورت جراحی یا رادیوتراپی انجام گیرد.
داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می شوند، روشهای درمانی سیستمیک محسوب می شوند، زیرا می توانند در هر نقطه از بدن به سلول های سرطانی برسند.
آنها می توانند از طریق دهان مصرف شوند یا به طور مستقیم وارد جریان خون شوند. بسته به نوع کانسر پستان، انواع مختلفی از درمان های دارویی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد که شامل موارد زیر می باشند:
شیمی درمانی: شیمی درمانی از داروهای ضدسرطانی استفاده می کند که ممکن است به صورت داخل وریدی یا از طریق دهان وارد بدن شود. این داروها از طریق جریان خون حرکت می کنند تا در اکثر نقاط بدن به سلول های سرطانی برسند.
هورمون درمانی: برخی از انواع سرطان پستان تحت تأثیر هورمون ها مانند استروژن و پروژسترون قرار دارند. به درمان هایی که اتصال این هورمون ها به این گیرنده ها را متوقف می کنند، هورمون درمانی می گویند.
درمان هدفمند سرطان: در این روش، داروها مانند شیمی درمانی وارد جریان خون شده و تقریبا به تمام نقاط بدن می رسند و همین امر باعث می شود آنها در برابر سرطان هایی که در نقاط دور دست پخش شده اند، مفید باشند. داروهای هدفمند متفاوت از داروهای شیمی درمانی کار می کنند.
ایمونوتراپی: در این روش، از داروهایی برای تحریک سیستم ایمنی بدن فرد برای تشخیص و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند.

پیشگیری بیماری

از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از سرطان سینه می‌توان به مواردی مانند انجام غربالگری و ماموگرافی، ترک کردن سیگارریا، کاهش وزن و تعادل در میزان چربی های بدنی، بهبود برنامه غذایی و استفاده از انواع مواد غذایی سالم و بدون خطر، عدم استفاده از الکل اشاره کرد.