سرطان خون - Leukemia - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: سرطان خون – Leukemia

تعریف سرطان خون

سرطان خون – Leukemia بر اثر افزایش تعداد گلبول های سفید که وظیفه مبارزه با عوامل بیماری زا را دارند ایجاد می شود. در سرطان خون تعداد این گلبول های سفید خون از گلبول های قرمز و پلاکت ها که بدن به آنها نیاز دارد بیشتر می شود.

انواع سرطان خون

چهار نوع اصلی سرطان خون وجود دارد؛ لوسمی لنفوسیتی حاد، لوسمی میلوئیدی حاد، لوسمی لنفوسیتی مزمن، لوسمی میلوئیدی مزمن.

علائم سرطان خون

علائم و نشانه های شایع سرطان خون – Leukemia عبارتند از تب یا لرز، خستگی مداوم ، ضعف، عفونت های مکرر یا شدید، کاهش وزن ناگهانی، تورم غدد لنفاوی ، بزرگ شدن کبد یا طحال، خونریزی و کبودی پوست، خونریزی مکرر از بینی، لکه های کوچک قرمز در پوست (پتشی)، تعریق زیاد به خصوص در شب، استخوان درد.

علت سرطان خون

علت دقیق سرطان خون هنوز مشخص نیست به نظر می رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی نقش دارد.

تشخیص سرطان خون

پزشک باید علائم سرطان خون – Leukemia در خون یا مغز استخوان شما بررسی کند. آن ها ممکن است آزمایشاتی از جمله موارد زیر را تجویز کنند:
آزمایش خون: شمارش کامل خون، (CBC) تعداد و بلوغ انواع مختلف سلولهای خونی را بررسی می کند. اسمیر خون بدنبال سلولهای غیرمعمول یا نابالغ است.
نمونه برداری از بافت مغز استخوان یا غدد لنفاوی: این روش شامل نمونه برداری از مغز استخوان لگن شما با یک سوزن بلند است. این کار می تواند به پزشک بگوید که بیمار به چه نوع سرطان خون مبتلا هست و شدت آن چقدر است. نمونه برداری از ارگان های دیگری مانند کبد یا طحال نیز می تواند در تعیین گسترش سرطان کمک کننده باشد.
تصویربرداری: مواردی مانند CT، MRI و PET می تواند نشانه های سرطان خون را تشخیص دهد.

درمان سرطان خون

درمان به نوع سرطان ، میزان شیوع و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. برخی از انواع سرطان خون به آرامی رشد می‌کنند و نیازی به درمان فوری ندارند. با این حال، معمولا گزینه های اصلی عبارتند از شیمی درمانی، رادیوتراپی، پیوند سلول های بنیادی، درمان بیولوژیکی یا ایمنی، عمل جراحی

پیشگیری سرطان خون

امکان پیشگیری از سرطان خون وجود ندارد، اما عوامل خاصی مانند سیگار، قرار گرفتن در معرض تابش نور زیاد یا برخی مواد شیمیایی، قرار گرفتن تحت درمان سرطان شامل پرتودرمانی یا شیمی درمانی، سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان خون، ابتلا به اختلال ژنتیکی مانند سندرم داون ممکن است بروز آن را تحریک کنند.