سرطان بیضه - Testicular cancer - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: سرطان بیضه – Testicular cancer

تعریف بیماری

سرطان بیضه – Testicular cancer همانطور که از نام آن پیداست در بیضه ها ایجاد می‌شود. بیضه ها، غده های جنسی مردانه هستند که اسپرم و هورمون تستوسترون تولید می‌کنند. بیضه ها دو توده بیضی شکل هستند که در لایه‌ نازکی از پوست به نام اسکروتوم قرار گرفته‌اند.
سرطان بیضه نوعی بیماری است که با ایجاد سلول های سرطانی (بدخیم) در بافت بیضه بروز می‌کند. سلول های سرطانی سرطان بیضه – Testicular cancer در هر دو بیضه می‌توانند ایجاد شوند، اما این امر بسیار نادر است.
سرطان بیضه پیشرفت بسیار سریعی دارد و در صورت عدم تشخیص به موقع، سریعا ارگان های دیگر بدن بخصوص ریه و استخوان را درگیر میکند و در این مرحله درمان قطعی برای سرطان بیضه وجود ندارد اما در صورتی که به موقع تشخیص داده شود تا ۹۰% قابل درمان می‌باشد.

انواع بیماری

– سرطان بیضه سمینوما
– سرطان بیضه غیر سمینوما

علائم بیماری

علائم سرطان بیضه می‌تواند توده یا بزرگ شدن هرکدام از بیضه ها، احساس سنگینی در کیسه بیضه، درد مبهم در شکم یا کشاله ران، جمع شدن ناگهانی مایع در کیسه بیضه، درد یا ناراحتی در بیضه یا کیسه بیضه، بزرگ شدن یا حساسیت پستان ها و کمر درد باشد.

علت بیماری

علت اصلی ایجاد سرطان بیضه – Testicular cancer هنوز ناشناخته است. سرطان بیضه زمانی ایجاد می‌شود که سلول های سالم در بیضه دچار یک تغییر غیرطبیعی شوند. سلول های سالم به شکلی منظم رشد کرده و تقسیم می‌شوند تا عملکرد طبیعی بدن را حفظ کنند. اما گاهی اوقات برخی از سلول ها دچار ناهنجاری می‌شوند. در نتیجه‌ این ناهنجاری، رشد طبیعی سلول ها از کنترل خارج شده و باعث افزایش غیرطبیعی تعداد سلول ها (که معمولا ظاهری غیرطبیعی نیز دارند) می‌شوند. سلول های تجمع یافته، در بیضه یک توده ایجاد می‌کنند.
عواملی مانند عدم نزول بیضه ها، مشکلات مادرزادی، سابقه سرطان بیضه، سابقه خانوادگی، رشد غیرطبیعی بیضه، اورکیت اوریونی و نژاد قفقازی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان بیضه – Testicular cancer را بیشتر کند.

تشخیص بیماری

در بعضی موارد سرطان بیضه توسط خود بیمار کشف می‌شود، یا اینکه پزشک در حین انجام معاینه فیزیکی دوره‌ای برای کنترل سلامت، این توده را تشخیص می‌دهد. برای تعیین اینکه آیا یک توده سرطان بیضه است یا خیر، ممکن است به سونوگرافی، آزمایش خون یا نمونه برداری از بیضه نیاز داشته باشد.

درمان بیماری

حدود ۹۵ درصد مردانی که به سرطان بیضه مبتلا می‌شوند، بعد از درمان بهبودی کامل پیدا می‌کنند. کسانی که زودتر تشخیص داده شوند، پیش پروفایل بهتری دارند. درمان سرطان بیضه شامل جراحی، پرتو درمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این ها است.

پیشگیری بیماری

هیچ راهکاری برای پیشگیری از ایجاد سرطان بیضه وجود ندارد. برخی از پزشکان برای شناسایی سرطان بیضه در اولین مرحله معاینه منظم بیضه توسط خود شخص را توصیه می‌کنند، اما همه پزشکان با این موضوع موافق نیستند.
اگر بیمار مطمئن نیست که این کار برای وی مناسب است یا خیر، لازم است خودآزمایی بیضه را با پزشک خود در میان بگذارد.