آبله میمون - Monkeypox - لیست بیماری ها بانک پزشکان

نام بیماری: آبله میمون – Monkeypox

تعریف بیماری آبله میمون

آبله میمون – Monkeypox یک بیماری عفونی واگیرا ناشی از ویروس آبله‌ میمون است که می‌تواند در برخی از جانوران و نیز انسان ایجاد شود.
ویروس آبله میمون – Monkeypox از جنس ارتوپاکس ویروس و از خانواده پاکس ویریده است. جنس ارتوپاکس ویروس همچنین شامل ویروس واریولا (که باعث آبله می شود)، ویروس واکسینیا (مورد استفاده در واکسن آبله) و ویروس آبله گاوی است.

علائم بیماری آبله میمون

آبله میمون معمولاً با علائم شبیه علائم آنفلوانزا و تورم غدد لنفاوی شروع می‌شود. علائم آبله میمون معمولاً مشابه اما خفیف‌تر از علائم آبله است. علائم اولیه شامل تب، درد عضلانی، لرز و خستگی است. در موارد شدیدتر بثورات پوستی نیز اغلب روی صورت و اندام تناسلی دیده می‌شود که شبیه بثوراتی است که در آبله مرغان و آبله مشاهده می‌شود. ضایعات دردناک و خارش‌دار می‌توانند در سراسر بدن ظاهر شود و درنهایت دلمه ببندند و بیفتند. افراد مبتلا به آبله میمون معمولاً ۷ تا ۱۴ روز پس از عفونت علائم را نشان می‌دهند. این بیماری معمولاً چند هفته طول می‌کشد.

علت بیماری آبله میمون

آبله میمون از تماس نزدیک با مایعات بدن مانند بزاق در اثر سرفه منتشر می شود.

تشخیص بیماری آبله میمون

تشخیص در افرادی که هیچ ارتباط ظاهری با یکدیگر ندارند نشان می‌دهد که ویروس ممکن است بی‌صدا در حال گسترش باشد – واقعیتی که آندریا مک‌کولوم، اپیدمیولوژیست که سرپرستی تیم مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده را بر عهده دارد، آن را «عمیقاً نگران‌کننده» می‌داند. “.
برخلاف SARS-CoV-2 که می‌تواند بدون علامت گسترش یابد، آبله میمون معمولاً بدون توجه نمی‌ماند. تا حدی به دلیل ضایعات پوستی که ایجاد می کند، شخص را مبتلا می کند. مک کولوم می گوید اگر آبله میمون بدون علامت گسترش یابد، به ویژه نگران کننده خواهد بود زیرا ردیابی ویروس را سخت تر می کند.

درمان بیماری آبله میمون

داروهای ضد ویروس متعدد مانند «سیدوفوویر» را برای درمان این بیماری آبله میمون به کار برده‌اند که متأسفانه درمان انتخابی محسوب نمی‌شوند و همچون اوایل بیماری کرونا درمان اختصاصی ندارد، اما بر عکس کرونا مرگ و میر این بیماری بسیار کم است، حتی بسیاری از موارد خفیف آن نیز نیاز به درمان نداشته و خود به خود بهبود می‌یابد.

پیشگیری بیماری آبله میمون

افزایش آگاهی از عوامل خطرو آموزش افراد در مورد اقداماتی که می‌توانند برای کاهش قرار گرفتن در معرض ویروس انجام دهند، اصلی‌ترین راهکار پیشگیری از بیماری آبله میمون است. اکنون مطالعات علمی مختلفی برای ارزیابی امکان سنجی و مناسب بودن استفاده از واکسن، برای پیشگیری و کنترل بیماری آبله‌ میمون در حال انجام است. بعضی از کشورها سیاست‌هایی را برای استفاده از واکسن برای جلوگیری از عفونت استفاده می‌کنند یا در حال توسعه آن هستند. به عنوان مثال کارکنان آزمایشگاه که ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند، باید واکسن آبله بزنند تا شاید در آینده درمان قطعی آبله میمونی کشف شود.

بیشتر بخوانید: گزارش‌ها از شیوع بیماری آبله میمون در ایران