چگونه بفهمیم تیروئیدمان کم‌کار است یا پرکار؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
چگونه بفهمیم تیروئیدمان کم‌کار است یا پرکار؟

به گزارش بانک پزشکان، متن گفت وگوی شفقنا زندگی با دکتر خوش نیت را می خوانید:
دکتر سیدمحسن خوش‌نیت، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علائم کم کاری و پرکاری تیروئید و لزوم آزمایشات دوره ای اظهار داشت: آزمایش تیرویید فقط در دوره ی نوزادی برای تمامی نوزادان توصیه می شوند و دیگری در دوران بارداری است که آزمایش تیروئید قابل انجام است. ولی به صورت روتین برای همه ی افراد توصیه نمی شود مگر اینکه یک یا چند نمونه از علامت های گفته شده را داشته باشند.

– آیا علائم کم کاری یا پرکاری تیروئید مشخص است و افرادی که دچار کم کاری و پرکاری تیروئید می شوند باید آزمایشات دوره ای داشته باشند؟ چطور باید پی برد که تیروئید در بدن مشکل دارد؟

کم کاری تیروئید ممکن است علامتی نداشته باشد بخصوص در جوان ها اگر آرام و تدریجی شروع شود علائمی نخواهد داشت ولی وقتی پیشرفته تر باشد و سریع تر ایجاد شود باعث پف، آلودگی ورم خستگی گرفتگی عضلات بعضی اوقات ریزش مو و ابرو و حتی خشکی پوست و یبوست و حالت افسردگی و خواب آلودگی و کاهش تمرکز و اختلالات پریود در خانم ها است و همینطور می تواند کمی افزایش وزن به همراه داشته باشد. پرکاری تیروئید معمولا همراه علامت است، بیشترین علامتش به صورت کاهش وزن است اشتها خوب است تپش قلب تعریق زیاد و تحریک پذیری و آشفتگی روانی تظاهر می کند. در افراد مسن ترممکن باعث عوارض قلبی و عروقی نارسایی قلبی و درد قلبی و چنین علائمی دیده شود.

– با توجه به تعداد علائمی که گفتید شاید کسی نتواند بیماری را تشخیص دهد. آیا شما پیشنهاد می دهید که آزمایشات دوره ای انجام شود؟

خیر اگر هر فردی چند نمونه از این علائم را مشاهده کرد باید بررسی شود نه اینکه هر شخصی به صورت دوره ای آزمایشات تیروئید را انجام دهد. آزمایش تیرویید فقط در دوره ی نوزادی برای تمامی نوزادان توصیه می شوند و دیگری در دوران بارداری است که آزمایش تیروئید قابل انجام است. ولی به صورت روتین برای همه ی افراد توصیه نمی شود مگر اینکه یک یا چند نمونه از علامت های گفته شده را داشته باشند.

– با گذشت چه مدتی ممکن است بیماری برای یک فرد حاد شود؟

پرکاری تیروئید بعد از گذشت یک تا دو ماه و در صورتی که درمان نشود عوارض قلبی دارد. اما عوارض کم کاری تیروئید در دوره ای طولانی تر ظاهر می شود و ممکن است ماه ها بگذرد و علائم خاصی ایجاد نکند.

– آیا تیروئید زمینه های ژنتیکی هم دارد یا خیر؟

بله گاهی زمینه های ژنتیکی و فامیلی و وراثتی هم دارد.

– آیا تیروئید درمان خاصی دارد یا فقط با مصرف قرص و دارو کنترل می شود؟

درمانش فقط با دارو است.

– در کودکان هم شایع است؟

بله در کودکان به صورت اختلال در رشد قابل مشاهده است. ممکن است بعضی خانواده ها از مشکل تیروئید فرزندانشان مطلع نباشند به همین دلیل سعی می کنیم اطلاع رسانی کنیم اگر مواردی را می دانند یا افرادی علائم زیادی از تیروئید دارند مراجعه کنند و انجام تست یا آزمایش و یا هر اقدام لازم دیگری شروع شود.