عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

بسیاری از افراد در اثر آسیب دیدن، کنده شدن یا کشیدن دندان‌هایشان مجبور به استفاده از روش‌های جایگزین می‌شوند. مناسب‌ترین روش‌ها برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، پل دندان، پروتز و ایمپلنت یا کاشت دندان هستند. سوالی که ذهن افراد را در زمان انتخاب این روش‌ها مشغول می‌کند این است که طول عمر هر یک از آن‌ها چقدر است و آیا این روش‌ها دائمی هستند؟ یکی از اصلی‌ترین مزایای ایمپلنت دندان این است که در صورت مراقبت و رعایت بهداشت، طول عمر زیادی خواهد داشت. در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم و به نکاتی برای افزایش طول عمر ایمپلنت می‌پردازیم.

عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

ساختار ایمپلنت دندان به گونه‌ای است که طول عمر بالایی خواهد داشت. در زمان جراحی ایمپلنت، دندانپزشک ساختاری را در دهان قرار می‌دهد که این ساختار پس از گذشت زمان به استخوان فک جوش می‌خورد و به نوعی ساختار دائمی شبیه به دندان تبدیل می‌شود. از آنجایی که ایمپلنت به صورت فیزیکی با فک در ارتباط است، مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی دارد؛ علاوه بر این از فرسایش استخوان فک نیز جلوگیری خواهد کرد. میزان موفقیت در این جراحی به عوامل مختلفی مانند تجربه جراح و مراقبت‌های بیمار بستگی دارد.

بسیاری از بیماران نگران دوام و طول عمر ایمپلنت‌های‌ دندانی خود هستند. یکی از فاکتورهای اصلی برای مقایسه روش‌های جایگزین دندان، مدت زمان ماندگاری آن‌ها است. معمولا ایمپلنت‌ها در مقایسه با سایر روش‌ها طول عمر بالاتری دارند. به طور میانگین طول عمر آن‌ها در صورت مراقبت مناسب، در حدود ۲۵ سال است. البته این زمان تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند سبک زندگی، رژیم غذایی، رعایت بهداشت دهان و دندان و محل قرارگیری ایمپلنت تغییر خواهد کرد.

عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

عوامل موثر بر طول عمر ایمپلنت دندان

برخی از عوامل باعث افزایش طول عمر و دوام ایمپلنت دندان می‌شوند. در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

مهارت جراح

جراح یا ایمپلنتولوژیست موظف است معاینات، آزمایش‌ها و عکسبرداری‌های لازم را انجام دهد و مناسب یا نامناسب بودن این درمان را تشخیص دهد. علاوه بر این، جراح باید به صورت اصولی و صحیح کار ایمپلنت را انجام دهد تا دوام و ماندگاری آن را افزایش دهد.

استفاده از برندهای مناسب

امروزه شرکت‌های زیادی در حال فعالیت در زمینه تولید ایمپلنت هستند. اگر قصد انجام ایمپلنت را دارید بهتر است ابتدا در رابطه با این شرکت‌ها و محصولات آن‌ها تحقیق کنید و سپس بهترین برند را انتخاب نمایید تا از دوام آن مطمئن باشید. شرکت‌های مختلف برای پایه‌های ایمپلنت از پوشش‌های متنوعی استفاده می‌کنند که تاثیر مستقیمی بر روی جوش خوردن با فک و دوام و ماندگاری آن خواهد داشت. یک دندانپزشک ماهر، بهترین برندهای ایمپلنت را می‌شناسد و از آن‌ها برای بیماران خود استفاده می‌کند.

سلامت دهان و دندان

یکی از موثرترین فاکتورها بر طول عمر ایمپلنت، سلامت دهان و دندان است. به عبارت دیگر در صورتی که تراکم استخوان مناسبی داشته باشید و بافت لثه شما برای قرارگیری پایه سالم باشد، می‌توانید برای سال‌های طولانی بدون هیچ مشکلی از ایمپلنت استفاده نمایید. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که شما شرایط مطلوبی برای کاشت ایمپلنت ندارید، ابتدا به درمان و برطرف کردن مشکلات می‌پردازد و سپس برای کاشت اقدام می‌کند. مشکل عدم وجود تراکم استخوان نیز با پیوند استخوان قابل برطرف شدن خواهد بود. در صورتی که ایمپلنتولوژیست نتواند این موارد را به خوبی تشخیص دهد، عمر ایمپلنت کوتاه می‌شود و حتی ممکن است عوارض و مشکلاتی برای بیمار ایجاد کند.

سلامت عمومی بیمار

از آنجایی که ایمپلنت به جراحی نیاز دارد و در برخی موارد مستلزم پیوند استخوان خواهد بود، نوعی درمان تهاجمی محسوب می‌شود. از این رو افرادی که به دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌های خطرساز مبتلا هستند، باید در جلسات مشاوره این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهند تا درمان بر اساس شرایط آن‌ها انجام شود. برخی افراد نیز ممکن است پس از انجام ایمپلنت، به این بیماری‌ها مبتلا شوند که در این صورت طول عمر ایمپلنت آن‌ها کاهش خواهد یافت. به عبارت دیگر برای افزایش طول عمر این درمان، فرد باید از سلامت عمومی برخوردار باشد.

رعایت مراقبت‌های بعد از کاشت

یکی از مراقبت‌های توصیه شده پس از کاشت ایمپلنت، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه است که باعث تمیز کردن دندان‌ها و از بین بردن هر گونه پلاک و باکتری از روی دندان خواهد شد. در صورتی که پلاک‌ها و باکتری‌ها در دهان تجمع یابند، به لثه آسیب می‌رسانند و باعث ایجاد بیماری می‌شوند. در برخی مواقع نیز به استخوان فک صدمه می‌زنند. همه این مشکلات باعث لق شدن و کوتاه شدن عمر ایمپلنت خواهند شد.

عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

روش‌های افزایش طول عمر ایمپلنت

با انجام برخی اقدامات می‌توانید دوام ایمپلنت‌های خود را افزایش دهید. برخی از این اقدامات عبارتند از:

انجام چکاپ‌ شش ماهه

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که پس از کاشت ایمپلنت باید به آن توجه کنید، مراجعه مرتب به کلینیک دندانپزشکی و چکاپ است تا ایمپلنتولوژیست سلامت لثه و دندان‌های شما را بررسی کند. انجام چکاپ منظم باعث تشخیص به موقع عفونت‌های لثه و پوسیدگی دندان که می‌توانند بر طول عمر ایمپلنت تاثیر بگذارند، خواهد شد. با تشخیص زودهنگام این مشکلات، از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کنید.

کنار گذاشتن عادات نامناسب

معمولا عادات نامناسبی مثل دندان قروچه، مصرف دخانیات، جویدن سر مداد و یخ، استفاده از دندان برای باز کردن درب اشیا و عادت‌هایی از این قبیل می‌توانند فشار زیادی به ایمپلنت وارد کنند و باعث شل شدن پایه یا شکستن آن شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که عادات نامناسب را ترک کنید تا میزان ماندگاری ایمپلنت‌های خود را بالا ببرید.

جمع بندی

ایمپلنت‌ها در سال‌های اخیر به میزان زیادی به عنوان روش‌های جایگزین دندان مورد استفاده قرار گرفته‌اند و طرفداران زیادی دارند. دلیل محبوبیت این درمان، طول عمر و دوام بالای آن است که با مراقبت صحیح و رعایت دستورالعمل‌ها می‌توان تا ۲۵ سال و حتی بیشتر نیز آن‌ها را سالم نگه داشت. ایمپلنت همانند دندان طبیعی است و به همان میزان نیاز به مراقبت دارد. بهتر است به طور منظم چکاپ دندانپزشکی انجام دهید تا عفونت‌ها یا پوسیدگی‌ها نتوانند آن را تحت تاثیر قرار دهند. توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین موارد در افزایش طول عمر ایمپلنت، دندانپزشک است. پس با تحقیق فراوان و دقت بالا، بهترین و مجرب‌ترین دندانپزشک را انتخاب نمایید و برای سال‌های طولانی از داشتن لبخند زیبا لذت ببرید.