یوگا برای کنترل فشارخون بالا مفید است - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
یوگا برای کنترل فشارخون بالا مفید است

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که افزودن یوگا به برنامه ورزشی می تواند به افراد در مقابله با فشارخون بالا کمک کند.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از مهر از مدیسن نت، دکتر «پال پویریر»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه لاوال کانادا، گفت: «ما به بیماران توصیه می‌کنیم برای مدیریت فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی به هر نوع ورزش و کاهش استرسی که برایشان جذاب‌تر است، بپردازند.»

وی گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد که تمرینات یوگا می‌تواند در کنار تمرینات هوازی سالم‌تر از صرفاً ورزش‌های کشش عضلانی باشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «در حالی که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مداخلات یوگا و ورزش نتایج قلبی عروقی برابر و / یا برتری دارند، تنوع قابل توجهی در انواع، اجزا، فراوانی، طول جلسه، مدت و شدت یوگا وجود دارد.»

یوگا یک تمرین معنوی و ورزشی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است. البته به طور گسترده‌ای به عنوان نوعی ورزش پذیرفته شده است.

محققان ۶۰ نفر را برای این مطالعه انتخاب کردند. هر یک از آنها مبتلا به فشار خون بالا و سندرم متابولیک بودند، که مجموعه‌ای از شرایط است که خطر مشکلات قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. در طول سه ماه، آنها ۱۵ دقیقه یوگای ساختاریافته یا حرکات کششی همراه با ۳۰ دقیقه ورزش هوازی پنج بار در هفته انجام دادند.

پس از سه ماه، هر دو گروه کاهش فشار خون در حالت استراحت و همچنین میانگین فشار خون شریانی و ضربان قلب را شاهد بودند. برای گروه یوگا، فشار خون سیستولیک (عدد بالاتر) ۱۰ میلی متر جیوه کاهش یافت. یافته‌ها نشان داد که برای گروه کششی، فقط ۴ میلی متر جیوه کاهش یافت.

در کسانی که یوگا انجام می‌دهند ضربان قلب در حالت استراحت و خطر ۱۰ ساله قلبی عروقی کاهش می‌یابد.