مگلومین آنتی مونات - Meglumine Antimonate - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • مگلومین آنتی مونات – Meglumine Antimonate

نام دارو: مگلومین آنتی مونات – Meglumine Antimonate

گروه دارویی

دارو های ضد پروتوزوا

پیشینه دارو

مگلومین آنتی مونات – Meglumine Antimonate یک ماده حاجب اشعه ایکس ید دار است. ید تراکم الکترونی خاصی دارد و به طور موثر اشعه ایکس را پراکنده یا متوقف میکند. بنابراین یک ماده حاجب خوب نیاز به یک چگالی بالایی از اتم های با چگالی بالای الکترون دارد. بنابراین، ید بیشتر ، اثر اشعه ایکس متراکم بیشتری دارد. مواد حاجب مبتنی بر ید محلول در آب و برای بدن بی ضرر هستند.
این مواد حاجب به صورت محلول های آبی بدون رنگ به فروش می رسد، غلظت معمولا به صورت میلی گرم ید در میلی لیتر بیان می شود. حاجب های مدرن ید دار می تواند تقریبا در هر جایی از بدن استفاده شود. اغلب آن ها به صورت داخل وریدی مورد استفاده قرار می گیرند، اما برای اهداف مختلف نیز می توان آن ها را به صورت داخل شریانی، داخل نخاعی (ستون فقرات) و داخل شکمی – فقط در حفره یا فضای بالقوه ای از بدن استفاده کرد.

موارد مصرف

این دارو به عنوان داروی تشخیصی برای پرتونگاری دستگاه گوارش (در صورت منع مصرف سولفات باریم) و به عنوان ماده حاجب در تشخیص بیماری های مفصل و دیسک، افزایش دهنده کنتراست در مقطع نگاری کامپیوتری از بدن، اختلالات گوارشی وبیماری های قلبی استفاده می‌شود. بعد از تزریق بین مهره ای، داخل مفصلی، داخل عضلانی، داخل مثانه یا داخل طحال به سرعت جذب شده و پس از تزریق وریدی در عروق به سرعت در مایعات بین سلولی توزیع می گردد.

عوارض دارو

همه دارو ها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی مگلومین کامپاند در اسرع وقت با پزشک داروساز معالج مشورت نمایید.
از جمله عوارض این دارو عبارتند از:
تب و یا لرز، ضعف، سرگیجه، سردرد، سرفه، عطسه، التهاب بینی، بزرگی غدد بزاقی، اختلال بینایی، طعم فلزی، ناراحتی معده، شکم درد، تهوع، استفراغ، اسهال
خارش، درد و آسیب در ناحیه تزریق،
در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک اطلاع دهید:
تنگی نفس، درد قفسه سینه، افزایش یا کاهش ضربان قلب، گر گرفتگی، درد مفصل
اگر هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از این دارو باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

هشدار دارویی

-با مصرف دیاتریزوات مگلومین تزریقی به خصوص در صورت تزریق های مکرر، احتمال بروز تشنج در شیرخواران وجود دارد.
-به علت اثر اسموتیک این دارو ها در دفع و از دست رفتن آب بدن از طریق ادرار، در شیر خواران، خردسالان یا بیماران سالخورده، به خصوص در صورت ابتلا به پر ادراری، کم ادراری، دیابت یا کاهش قبلی آب بدن ممکن است بدتر شود. به منظور جلوگیری از دهیدراتاسیون، باید قبل از آزمایش به مقدار کافی مایعات به بیمار داده شود. احتمال بروز نارسائی کلیوی در بیماران سالخورده بیشتر است.
-در صورت وجود تصلب شرائین مغزی، افزایش فشار داخل جمجمه، ضایعات اولیه یا متاستاتیک مغز با احتیاط مصرف گردد.
-به دلیل حساسیت متقاطع، بیماران حساس به مواد حاجب رادیواکتیو یددار ممکن است نسبت به این دارو نیز حساسیت نشان بدهند.همه چیز در مورد داروی مگلومین کامپاند

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر دارو ها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آن ها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام دارو هایی که مصرف می‌کنید اعم از دارو های تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی مگلومین کامپاند، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.
از جمله دارو هایی که با مگلومین کامپاند، تداخل دارند، عبارتند از:
-دارو های تنگ کننده عروق
-آنتاگونیست‌ های بتا
-دارو های خوراکی پرتونگاری کیسه صفرا
-دارو های ضد فشار خون بالا
-اینترکولین ۲

اشکال دارویی

(Inj : 300mg/ml (5ml