مونته لوکاست - Montelukas - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

گشاد کننده های برونش و دارو های ضد آسم

پیشینه دارو

مونته لوکاست – Montelukas آنتاگونیست گیرنده های لوکوترین است. این دارو فعالیت لوکرترین D4 در ریه را مهار می کند که باعث کاهش التهاب ریه و شل شدن عضلات صاف می شود.

موارد مصرف

مونتلوکاست یک آنتاگونسیت انتخابی گیرنده لوکوترین با عملکرد و کاربرد های مشابه با زافیرلوکاست است اگر چه گزارش شده است که طول مدت فعالیت آن طولانی تر است و به صورت نمک های سدیم تجویز می شود ولی دوزها بر اساس پایه بیان می شوند به طوری که mg10/37 مونتلوکاست سدیم تقریباً معادل با ۱۰ میلی گرم مونتلوکاست می باشد.
در درمان آسم مزمن مونتلوکاست سدیم با دوزهای معادل ۱۰ میلی گرم مونتلوکاست و یکبار در روز داده می شود و مصرف ان باید در بعدازظهرها صورت گیرد. در مورد بچه های ۶ سال تمام تا ۱۴ سال می توان دوز معادل با ۵ میلی گرم مونتلوکاست تجویز کرد و در کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله دوز معادل با ۴ میلی گرم. نکته این که نباید از آن در درمان حملات حاد آسم استفاده کرد. در برخورد با رینیت آلرژیک فصلی دوزهای مشابه با آسم در بالغین و کودکان ۲سال به بالا تجویز می شود.

عوارض دارو

بدن درد، سرفه، مشکلات تنفسی، خشکی یا درد گلو، تب، سردرد، از دست دادن صدا، درد یا حساسیت در اطراف چشم و استخوان گونه، درد، قرمزی یا تورم در، گوش، دل درد، گرفتگی یا آبریزش بینی، حساس و متورم شدن غدد گردن، مشکل در بلع، خستگی یا ضعف غیر معمول، تغییر صدا، خون دماغ شدن، احساس کسالت، عمومی، درد مفاصل، تعریق، وجود چرک در ادرار، تحریک پذیری و اضطراب، تمایل به خودکشی، سردرگمی در مورد هویت، مکان و زمان، یبوست، تپش قلب یا نامنظم، شدن ضربان قلب، قرمزی پوست، کهیر یا جوش، سو هاضمه، خارش، پف یا تورم پلک‌ ها یا اطراف چشم، صورت، لب‌ها یا زبان، بی اشتهایی، درد در معده، پهلو یا شکم که احتمالاً به سمت پشت ادامه می‎‌یابد. لرزش دست‌ ها یا پا ها، مشکل در تمرکز، مشکلات خواب، بوی نامطبوع تنفس، استفراغ خونی، زردی چشم یا پوست از عوارض جانبی این دارو می باشد.

هشدار دارویی

بعضی دارو‌ ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف دارو، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
-در صورتی که باردارید یا تصمیم به بچه‌ دار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
-اگر در حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این دارو ها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر دارو های گیاهی و دارو های مکمل.
-اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

تداخلات دارویی

پیش از مصرف این دارو لازم است که لیست دارو های مصرفی خود را به پزشک یا داروساز خود ارائه دهید؛ این لیست حتی شامل ویتامین‌ ها، مکمل‌ های غذایی و محصولات گیاهی نیز می‌شود.
استفاده همزمان این دارو در کنار دارو های زیر معمولاً توصیه نمی‌شود:
داسابوویر
لفلونومید
پیکسانترون
تری فلونومید
استفاده از دارو با جمفیبروزیل و پردنیزولون نیز ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی شود.
آب گریپ‌ فروت و دخانیات می‌تواند در اثر بخشی این دارو تأثیر بگذارد.

اشکال دارویی

Chewable tab : 5 mg Granule : 4 mg/ sachet Tab : 10 mg