منتول سالیسیلات - Menthol Salicylate - لیست دارو ها بانک پزشکان
  • داروها
  • منتول سالیسیلات – Menthol Salicylate

گروه دارویی

دارو های مسکن، ضد التهاب و ضد تب ها

پیشینه دارو

منتول سالیسیلات – Menthol Salicylate در غلظت‌ های کم به طور انتخابی باعث گشاد شدن عروق می‌شود که با ایجاد احساس سرما موجب اثر ضد دردی می‌شود. سالیسیلات‌ ها اثر ضد درد موضعی خود را با متوقف کردن عامل تولید تکانه درد اعمال می‌نمایند.

موارد مصرف

منتول سالیسیلات برای تسکین موضعی درد های عضلانی و روماتوئید، سیاتیک، کمردرد، فیبروزیت، سختی عضلات، دردهای مداوم عضلانی، رگ به رگ شدن، کشیدگی و کوفتگی لیگامان ها و تاندون ها و کبودی‌ ها مصرف می‌شود.
این دارو در محصولات زیادی از جمله، اسپری‌ های تنفسی، قرص‌های مکیدنی، دهانشویه، خوشبو کننده دهان و کرم، لوسیون یا پماد کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین تحت عنوان منتول سالیسیلات برای درمان درد های موضعی کاربرد دارد. منتول ترکیبی آلی است که یا به طور طبیعی بدست می‌آید و یا از گیاهان نعناعی تولید می‌شود. این ترکیب دارای ساختار بلورین نرم مومی است. منتول در دمای کمی بالاتر از درجه حرارت اتاق ذوب می‌شود. و به خاطر اثر خنک کنندگی خود شناخته شده است. این ترکیب به دلیل خواص درمانی خود شناخته شده و در بسیاری از لوسیون‌ها، اسپری‌ ها، پماد ها و کرم های دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض دارو

در نقاطی از پوست که از این پماد استفاده شده ممکن است قرمزی، احساس گرما، خارش و سوزش رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر کدام از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید اگر پزشک شما این پماد را پیشنهاد کرده به تشخیص مزایای آن بیشتر از عوارض جانبی این پماد بوده است.
بسیاری افراد عوارض جانبی جدی در استفاده از منتول سالیسیلات تجربه نمی کنند به هر صورت اگر هر کدام از موارد زیر رخ داد بلافاصله مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.
تاول، تورم یا قرمزی شدید در موضغ استفاده شده، افزایش درد یا احساس درد غیر عادی در موضغ استفاده شده، حالت تهوع یا استفراغ، زنگ زدن یا وزوز کردن گوش
عوارض جانبی حاد و بسیار شدید به ندرت رخ می دهد اما در صورت رخ دادن هر کدام از موارد بالا بلافاصله به پزشک مراجعه کنید

هشدار دارویی

-در صورت تداوم علایم بیماری با وجود مصرف دارو، به پزشک مراجعه شود.
-بهتر است دارو بعد از استحمام با آب گرم استعمال شود.
-دارو فقط روی پوست سالم مصرف شود.
-از مصرف دارو در نزدیکی چشم‌ ها و سایر نواحی حساس اجتناب گردد.
-از نزدیک کردن دارو به آتش یا سطوح داغ (به دلیل قابلیت اشتعال) اجتناب گردد.

تداخلات دارویی

مصرف همزمانترکیبات ضدانعقاد با منتول سالیسیلاتموضعی ممکن است به تشدید اثرضدانعقادی (افزایش زمان پروترومبین)منجر شود.

اشکال دارویی

Top . oint : Menthyl Salicylate 15%+menthol 10%