مفنامیک اسید - Mefenamic Acid - لیست دارو ها بانک پزشکان

گروه دارویی

دارو های مسکن، ضد التهاب و ضد تب ها

پیشینه دارو

اثر ضد درد مفنامیک اسید – Mefenamic Acid با مهار آنزیم سیکلواکسیژناز باعث مهار ساخت پروستاگلاندین می گردد. همچنین این دارو به صورت رقابتی اثرات پروستاگلاندین را مهار می کند.

موارد مصرف

این دارو در درد های ملایم تا متوسط و قاعدگی دردناک به کار می‌رود.

عوارض دارو

مفنامیک اسید به خاطر اثراتی که روی دستگاه گوارشی می‌گذارد معروف است؛ بنابراین توصیه می‌شود به اندازهٔ تجویز شده از سوی پزشک مصرف شود. مفنامیک اسید بهتر است همراه با غذا یا شیر مصرف شود.
از آنجایی که این دارو در بیشتر موارد موجب خواب‌آلودگی یا بی‌حالی و سر گیجه می‌شود، توصیه می‌شود پس از مصرف دارو از رانندگی و مصرف الکل دوری شود.
از عوارض جانبی. شایع به ویژه در دوره ماهانه خانم‌ ها می‌توان به سردرد و حالت عصبانیت و استفراغ اشاره کرد. اثرات جانبی شدید مانند اسهال، استفراغ خونی، دید غیر واضح، جوش روی پوست و تحریکات پوستی، خارش، ورم، گلودرد و تب نیز ممکن است مشاهده گردد؛ که در آن صورت می‌بایست به پزشک مراجعه نمود.
داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ممکن است فشار خون را بالاتر ببرند. در مواقع نادر این اثرات موجب مرگ میشود و پیشنهاد میشود کمتر از ده بار در روز مصرف شود.

هشدار دارویی

-این دارو در موارد زیر باید با احتیاط فراوان مصرف شود:
بیماری التهابی یا اولسراتیو قسمت فوقانی یا تحتانی مجرای گوارش (شامل بیماری Crohn، دیورتیکولیت، قرحه گوارشی، کولیت اوسراتیو) ، هموفیلی یا سایر اختلالات خونی شامل اختلال عملکرد انعقادی و پلاکت‌ ها، عیب‌کار کلیه، استوماتیت، بیماران سالخورده (به علت عوارض کلیوی و کبدی) بیمارانی که احتمال بروز خونریزی و زخم گوارشی در آن ها زیاد می‌باشد و زیادی پروترومبین خون.
-این دارو نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود.مصرف بیش از ۷ روز نیز توصیه نمی‌شود. مگر اینکه مطابق دستور پزشک باشد.
-درصورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، اگر رژیم درمانی بصورت یک یا دو قرص در روز باشد، در صورت به یاد آوردن طی یک یا دو ساعت پس از نوبت فراموش شده،آن نوبت باید مصرف شود. اگر رژیم درمانی بصورت بیش از دو قرص در روز باشد، به محض به یادآوردن،‌ آن نوبت باید مصرف شود، مگر اینکه تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد. مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر شود.
-دارو بهتر است همراه با غذا مصرف شود تا تحریک گوارشی کاهش یابد.
-مراجعه منظم به پزشک در طول مصرف درازمدت، به منظور بررسی پیشرفت درمان توصیه می‌شود.
-احتمال بروز حساسیت به نور وجود دارد.
-در صورت مشاهده علائم شبیه آنفولانزا (لرز، تب یا درد عضلانی) قبل یا همزمان با بثورات جلدی ، باید به پزشک مراجعه شود.

تداخلات دارویی

مصرف دارو های ضد افسردگی (سیتالوپرام، اس سیتالوپرام، فلوکسیتین، فلووکسامین، پاروکسیتین، سرترالین، ترازودون، ویلازودون) همراه با این دارو باعث ایجاد کبودی و خونریزی آسان می شود.
اگر دارو های زیر را شروع یا قطع کردید به پزشک خود اطلاع دهید:
لیتیوم، متوترکسات، آنتی اسید مانند شیر منیزیم، رقیق کننده های خونی (وارفارین، کومادین، جانتون)، دارو های قلبی و فشار خون مانند دارو های مدر، دارو های استروئیدی مانند پردنیزون، ایبوپروفن، آموکسی‌ سیلین، دیفن هیدرامین، سلکوکسیب، کدئین، دولوکستین، دیکلوفناک، دی سیکلومین، پروغن ماهی، پرگابالین، ناپروکسن، فلوکستین، ترامادول، ترنزامیک اسید، آلبوترول، آلپرازولام، سرترالین، استامینوفن، ویتامین C، ویتامین D3، ویتامین B12
این لیست تمام دارو هایی که با این دارو تداخل دارند نیست و دارو های بدون نسخه و ویتامین ها و محصولات گیاهی نیز می توانند با این دارو تداخل داشته باشند.
این دارو و همه دارو ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. هرگز داروی خود را به دیگران توصیه نکنید. دارو را فقط برای کاربرد نسخه شده مصرف کنید.

اشکال دارویی

Cap : 250 mg