اختلال در راه رفتن علامت کدام سرطان بین کودکان است؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
اختلال در راه رفتن علامت کدام سرطان بین کودکان است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، فوق تخصص خون و سرطان اطفال گفت: برخی انواع سرطان خون تا ۹۰ درصد احتمال بهبودیافتگی دارد و برخی حدود ۳۰ درصد. اما به طور کلی حدود ۶۰ درصد کودکان به طور کامل سلامتی خود را به دست می آورند.

مریم تشویقی فوق تخصص خون و سرطان اطفال درباره شایع ترین سرطان میان کودکان اظهار کرد: سرطان خون شایع ترین نوع سرطان بین کودکان است و تومور های مغزی در جایگاه بعدی قرار دارد.

وی درباره علائم بالینی این سرطان بیان کرد: بسیاری از علائم این بیماری علائم بیماری های معمول هستند. درسرطان خون ممکن است بیمار فقط با علامت تب به پزشک مراجعه کند. درواقع تبی که ادامه دار بوده و علت آن نامشخص بوده است.

تشویقی ادامه داد: علائم دیگر این بیماری عبارتند از بزرگ شدن غدد لنفاوی، ضعف، بیحالی، رنگ پریدگی، اختلال در وزن گیری، بی اشتهایی و تعریق که این ها در بیماری های معمولی از جمله سرماخوردگی و عفونت های تنفسی هم دیده می شود اما به خانواده ها توصیه می شود که اگر علامت ادامه دار و ماندگاری در فرزند خود دیدند حتما به متخصص کودکان مراجعه کنند.

فوق تخصص خون اختلال در راه رفتن را علائم دیگر سرطان خون عنوان کرد و گفت: کودکان به علت درد های استخوانی که پیدا می کنند نمی توانند به درستی راه بروند همچنین تنگی نفس، سرفه های طول کشیده و علائم گوارشی از علامت های دیگر آن است.

وی با اشاره به اینکه در ایران حدود ۲۵۰۰ سرطان شناخته شده اطفال در سال گزارش می شود خاطرنشان کرد: از این میان حدود ۴۰ درصد شامل سرطان خون می شود. برخی انواع سرطان خون تا ۹۰ درصد احتمال بهبودیافتگی دارد و برخی حدود ۳۰ درصد. اما به طور کلی حدود ۶۰ درصد کودکان به طور کامل سلامتی خود را به دست می آورند.

تشویقی افزود: مشکلی که در این زمینه وجود دارد نظام ارجاع و تشخیص اولیه است همچنین باورپذیری والدین مسئله ای است که باعث می شود تا روند درمان بیمار به طول بینجامد.

فوق تخصص خون درباره امکانات موجود در این زمنیه تصریح کرد: از نظر امکانات ما نسبت به منطقه خاورمیانه شرایط مطلوبی داریم و وزارت بهداشت همکاری بسیار مطلوبی در رابطه با واردات دارو برای بیماری های صعب العلاج را دارد اما بعضی تجهیزات به علت شرایط خاص منطقه ای وارد کشور نشده است. این مشکل به علت گران بودن برخی از این تجهیزات در تمامی کشور های اطراف ما وجود دارد.