۱۵ ماده غذایی که باعث یبوست می شود - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
۱۵ ماده غذایی که باعث یبوست می شود

همانطور که خوراکی های زیادی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری یا تسکین یبوست خود مصرف کنید ، خوراکی هایی نیز وجود دارند که می توانند اثر اتصال دهنده ای داشته باشند که می توانند یبوست شما را بدتر کنند.

تعریف یبوست چیست؟

به گزارش بانک پزشکان به نقل از مدیسین نت یبوست یک مشکل رایج است که در آن افراد برای اجابت مزاج مشکل دارند. یبوست از نظر پزشکی به کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته گفته می شود.

اگر فردی کمتر از یک بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد، یبوست شدید در نظر گرفته می شود .معمولا با یبوست علائمی چون نفخ ، گاز یا درد در دفع مدفوع همراه است.

چه غذاهایی باعث یبوست می شوند؟

این ۱۵ خوراکی است که در هنگام یبوست باید از آنها اجتناب کنید.

۱. موز

وقتی صحبت از خوراکی هایی می شود که باید از آنها اجتناب کنید، موز یک معماست. موز نارس می تواند باعث یبوست شود. موز رسیده می تواند به رفع یبوست کمک کند. موز سبز یا نارس باعث یبوست می شود زیرا هنوز مقدار زیادی نشاسته دارد که هضم آن برای بدن سخت است. موز حاوی فیبر غذایی (پکتین) است که آب را از روده به سمت مدفوع می‌کشد .

اگر فردی آب کم مصرف می کند می تواند یبوست را بدتر کند. نوزادان همچنین در صورت مصرف زیاد موز ممکن است دچار یبوست شوند. اعتدال و تنوع میوه ها و سبزیجات برای کودک شما کلید اصلی مصرف است.

۲. آدامس جویدن

این درست نیست که اگر یک تکه آدامس را قورت دهید هفت سال طول می کشد تا هضم شود. با این حال، که اگر تعداد زیادی آدامس را در مدت زمان کوتاهی قورت دهید، یا اگر چند تکه آدامس را همراه با خوراکی های غیرقابل هضم دیگر مانند هسته ها قورت دهید، این امر می تواند توده ای ایجاد کند که در موارد نادر دستگاه گوارش را مسدود می کند. این انسداد در دستگاه گوارش می تواند باعث یبوست شود.

کودکان زیر ۵ سال به هیچ وجه نباید آدامس بجوند، و اگر آدامس می جوند، فقط یک آدامس در روز که بعد از اتمام جویدن آن را بیرون بیندازند.

۳. کافئین

کافئین، مانند موز می تواند در هر دو طرف موثر باشد. کافئین محرکی است که می تواند باعث مدفوع بیشتر یا اسهال در فرد شود.

اگر فردی آب کمی مصرف می کند، کافئین موجود در قهوه، چای سیاه، کولا و شکلات می تواند یبوست را بدتر کند.

۴. گلوتن

گلوتن پروتئینی است که در گندم، چاودار و جو یافت می شود.

گلوتن در همه افراد باعث یبوست نمی شود، اما برای برخی از افرادی که به آن حساسیت یا آلرژی دارند، یا دارای یک اختلال خود ایمنی به نام بیماری سلیاک هستند ، می تواند مشکل ساز باشد .کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند باید از تمام محصولات حاوی گلوتن اجتناب کنند. غذاهای بدون گلوتن زیادی برای لذت بردن وجود دارد که می توانند جایگزین نان و پاستاهایی شوند که معمولاً حاوی گلوتن هستند.

۵. برنج سفید

برنج سفید می تواند باعث یبوست شود. زیرا پوسته، سبوس و جوانه آن جایی که تمام فیبرها و مواد مغذی وجود دارد از بین رفته است

تفاوت زیادی بین برنج سفید و برنج قهوه ای وجود دارد. برنج قهوه ای می تواند به تسکین یبوست کمک کند زیرا پوسته، سبوس و جوانه آن پاک نشده است . برنج قهوه ای منبع خوبی از غلات کامل است و حاوی حدود ۳.۵ گرم فیبر و ۵ گرم پروتئین در ۱ فنجان است.

۶. خرمالو

خرمالو میوه‌ای است که در آسیا محبوبیت دارد. خرمالوی شیرین معمولاً خوب است، اما خرمالوی کال که احساس گس در دهان ایجاد می کند حاوی مقادیر بالایی تانن است که می تواند حرکت غذا از طریق روده ها را کند کرده و یبوست را تشدید کند. اگر خرمالو از میوه های مورد علاقه شماست از انواع رسیده و شیرین استفاده کنید.

۷. گوشت قرمز

دلایل زیادی برای پرهیز از گوشت قرمز وجود دارد. گوشت قرمز می تواند به دلایل مختلفی باعث یبوست شود زیرا:

سرشار از چربی است، بنابراین زمان بیشتری طول می کشد تا دستگاه گوارش آن را پردازش کند
دارای فیبرهای پروتئینی سختی است که هضم آن برای معده دشوار است
سرشار از آهن است که می تواند باعث یبوست شود
برای جلوگیری از یبوست، مصرف گوشت قرمز را محدود کنید.

۸. نان سفید

در حالی که نان سبوس دار ممکن است به تسکین یبوست کمک کند، نان سفید می تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن آن شود. خوراکی های با آرد سفید از جمله

شیرینی
کراکر
چوب شور
برخلاف غلات کامل، آرد سفید فیبر ندارد. این غذاها نشاسته سنگینی دارند و می توانند موجب یبوست شوند. فراموش نکنید که غلات کامل را انتخاب کنید.

۹. الکل

مشابه کافئین ، الکل نیز می تواند یبوست را تشدید کند. زیرا باعث کاهش آب بدن شده و می تواند هضم را کند کرده و روده را تحریک کند، که همگی این موارد باعث تشدید علائم یبوست می شوند. مصرف الکل را حذف کنید و نوشیدنی الکلی را با یک لیوان آب یا حتی یک نوشیدنی ورزشی جایگزین کنید.

۱۰. شکلات

شکلات ، برای افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر ( IBS ) رنج می برند، ممنوع است. به احتمال زیاد مقدار زیاد چربی در شکلات می تواند روند هضم را کند کند. این فرآیند با کند کردن انقباضات عضلانی (پریستالسیس) و در نتیجه کند شدن حرکت غذاها در روده اتفاق می افتد. یک تحقیق روی تعدادی از افراد که یبوست داشتند نشان داد که شکلات در اکثر این افراد باعث تشدید یبوست می شود.

۱۱. برخی مکمل ها

بسیاری از افراد به دلیل تلاش برای حفظ سلامتی از مکمل های آهن و کلسیم استفاده می کنند، اما همین مکمل ها می توانند علت یبوست باشند. در حالت ایده آل، یک رژیم غذایی سالم و متعادل باید تمام مواد مغذی مورد نیاز یک فرد را تامین کند.

اگر پزشک توصیه می کند که این مکمل ها را مصرف کنید (برای مثال، افراد مبتلا به کم خونی به آهن نیاز دارند و زنانی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند ممکن است به کلسیم نیاز داشته باشند) به خاطر داشته باشید که برای کمک به یبوست ، غذاهای حاوی فیبر اضافی و آب فراوان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید .

۱۲. لبنیات

در مقادیر زیاد، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و بستنی می توانند باعث یبوست بسیاری از افراد شوند. ممکن است به خاطر خود لبنیات یا ترکیبی از چیزها باشد. با این حال، لاکتوز موجود در لبنیات می‌تواند باعث افزایش گاز و نفخ شود که اگر اوضاع به درستی پیش نرود، می‌تواند احساس بدتری را در فرد ایجاد کند.

یک مطالعه روی کودکان ایرانی ۱ تا ۱۳ ساله نشان داد که لبنیات می‌تواند علت یبوست آنها باشد. تقریباً تمام کودکانی (۸۰%) که شیر گاو و فرآورده های آن از رژیم غذایی آنها حذف شد ، مدفوع منظم تری داشتند.

۱۳. فست فود

همبرگرها و سیب زمینی سرخ شده فیبر کم و چربی بالایی دارند. غذاهای سرخ شده از عوامل یبوست هستند. ناگفته نماند که فست فودها اغلب از ارزش غذایی پایینی نیز برخوردار هستند.

به جای همبرگر فست فود و سیب زمینی سرخ شده، از گوشت بوقلمون بدون چربی در خانه همبرگر درست کنید. پوره سیب زمینی را امتحان کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

۱۴. غذاهای فرآوری شده و منجمد

در کنار فست فودها، غذاهای فرآوری شده حاوی مواد مغذی کم و معمولاً مقدار زیادی چربی و مقدار زیادی نمک نیز هستند. نمونه هایی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از:

نان سفید
شیرینی
وعده های غذایی منجمد
چیپس
هات داگ
همه این غذاها می توانند با کند کردن سیستم گوارشی باعث یبوست شوند . سعی کنید میوه ها و سبزیجات و غذاها را به شکل طبیعی خود مصرف کنید و آب کافی بنوشید تا به عملکرد طبیعی سیستم گوارش کمک کند.

۱۵. چیپس

چیپس سیب زمینی خوشمزه است، اما دارای چربی بالایی است (غذاهای پرچرب می توانند هضم را کند کنند)، فیبر کمی دارند و تقریباً فاقد هر ماده مغذی دیگری هستند. غالباً افراد بی تفاوت نسبت به سلامتی خود چیپس می خورند و سیر می شوند.

به جای استفاده از چیپس، سعی کنید از سبزیجات خام یا پخته برای میان‌وعده استفاده کنید تا یک رژیم غذایی رضایت‌بخش از غذاهای غنی از فیبر داشته باشید.