ترس از دندانپزشکی | 10 راه مقابله با آن - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
ترس از دندانپزشکی

اگر شما هم جز افرادی هستید که حاضرید درد دندان را تحمل کنید و یا درمان‌های مربوط به دندان خود را به دلیل ترسی که از دندانپزشکی دارید به عقب بیندازید اصلاً از این موضوع خجالت نکشید و نگران نباشید، زیرا افراد زیادی این مشکل را دارند. اما راهکارهایی نیز برای مقابله با ترس از دندانپزشکی وجود دارد که با انجام این راهکارها از ترس‌ها و نگرانی‌های مراجعه به دندانپزشک راحت خواهید شد.

ترس از دندانپزشکی در افراد مختلف، متفاوت است. برای مثال ممکن است شخصی از درد دندانپزشکی بترسد و شخصی دیگر به دلیل تجربه بدی که دارد، از دندانپزشک ترس داشته باشد. در هر صورت ترس شما از دندانپزشکی به هر دلیلی که باشد باید با آن مقابله کنید و با انجام راهکارهای مناسب به ترس خود غلبه کنید. ما نیز در این مقاله به راهکارهای مقابله با ترس از دندانپزشکی خواهیم پرداخت، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

۱۰ راهکار مقابله با ترس از دندانپزشکی

ترس از دندانپزشکی با علائمی مانند استرس و اضطراب، بالا رفتن فشار خون، خشکی دهن، لرزش دست و علائمی از این قبیل خود را نشان می دهد. اما در صورتی که به هر دلیلی این علائم به سراغ شما آید، می‌توانید با راهکارهایی که در ادامه بیان می‌شود به ترس خود خاتمه دهید.

۱. دندانپزشکی که با آن راحتید را انتخاب کنید

یکی از ساده‌ترین راهکارهایی که برای ترس از دندانپزشک می‌توان انجام داد، مراجعه به دندانپزشکی است که از آن شناخت کافی دارید و با آن راحت‌تر هستید. دندانپزشکی که علاوه بر حرفه‌ای و کار بلد بودن، دلسوز، با صبر و حوصله و آرام باشد، می‌تواند سبب آرامش شما شده و استرس را کاهش دهد. همچنین مراجعه به دندانپزشکی که از تبحر آن اطمینان دارید، باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانید به ترس خود غلبه کنید و شجاعت مراجعه به دندانپزشک را پیدا کنید.

۲. به همراه دوست خود به دندانپزشک مراجعه کنید

در صورتی که با یک دوست یا اعضای خانواده خود به دندانپزشکی مراجعه کنید، قطعاً میزان استرس شما کاهش خواهد یافت. همراهی شخصی که با آن راحت و صمیمی هستید باعث ایجاد حس امنیت و آرامش در وجود شما شده و به شما قوت قلب خواهد داد. همچنین شما می‌توانید از دندانپزشک بخواهید که در حین درمان اجازه دهد که همراه نیز وارد شود و با حس کردن حضور آن شخص در کنار خود میزان اضطراب خود را کاهش دهید.

۳. به مطب دندانپزشکی مجهز مراجعه کنید

بهتر است که به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید که تجهیزات دندان پزشکی آن به روز باشند و از روش‌های نوین درمان که کمترین درد را دارند استفاده نمایند. زیرا هر چه مطب مجهز باشد این اطمینان به وجود خواهد آمد که فرایند درمان با کمترین درد همراه خواهد بود و استرس شما کاهش پیدا خواهد کرد. وسایل موجود در مطب‌های دندانپزشکی در صورتی که کیفیت و قیمت بالاتری داشته باشند قطعاً عملکرد آن‌ها نیز بهتر خواهد بود. برای مثال قیمت اتوکلاو دندانپزشکی متغیر است و با بالا بودن قیمت دستگاه، عملکرد و کارایی نیز بهتر خواهد بود.

۴. از تکنیک‌های کاهش استرس کمک بگیرید

مدیتیشن کردن و انجام حرکات کششی نیز از دیگر روش‌های موثر برای کاهش ترس ناشی از انجام درمان‌های دندان‌ پزشکی است. همچنین بهتر است که قبل از مراجعه به دندانپزشکی ذهنیت مثبت و درستی از محیط پیدا کنید و از افکار منفی و نگران کننده جلوگیری کنید. مدیتیشن را می‌توان هنگامی که در مطب دندانپزشکی منتظر هستید نیز انجام دهید، کافی است چشمان خود را ببندید یا به یک نقطه خیره شوید و به بدن خود اجازه دهید کاملاً ریلکس شود.

۵. نفس عمیق بکشید

نفس عمیق نیز یکی از بهترین راهکارهای کاهش ترس و استرس در موقعیت‌های مختلف از جمله مراجعه به دندانپزشکی است. شما می‌توانید هم قبل از مراجعه به مطب هم زمانی که قرار است درمانتان صورت گیرد، چند نفس عمیق بکشید و با دم و بازدم منظم، استرس را دور نموده و به جسم و روح خود آرامش دهید.

۶. در مورد ترس‌های خود با دندانپزشک مشورت کنید

راهکار دیگری که برای استرس و مقابله با ترس از دندانپزشکی وجود دارد، مشورت کردن با دندانپزشک است. بهتر است که قبل از انجام پروسه درمان دلیل ترس خود را بیان نموده و در مورد روند درمان اطلاعات لازم را از دندانپزشک دریافت کنید. زیرا در صورتی که دندانپزشک متوجه ترس و استرس شما شود، این اطمینان را به شما خواهد داد که هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند و درد کمی در انتظارتان خواهد بود و از این طریق به کاهش استرس شما کمک می‌کند.

۷. سعی کنید حواس خود را پرت نمایید

اینکه همه تمرکز خود را بر روی اقداماتی که در حال انجام است و سر و صداهای تجهیزات دندانپزشکی جمع کنید، قطعاً باعث تشدید استرس شما خواهد شد.. بنابراین بهتر است که حواس خود را پرت کنید. برای مثال راهکار موثری که برای پرت کردن حواس وجود دارد، گوش دادن به آهنگ مورد علاقه، کتاب صوتی یا پادکست است.

۸. مشورت با دندانپزشک برای مصرف داروی ضد استرس

در صورتی که استرس شما شدید و غیر قابل کنترل باشد می‌توانید در مورد مصرف داروهای ضد اضطراب مانند دیازپام یا آلپرازولام با دندانپزشک مشورت کنید و در صورت تایید این داروها را مصرف کنید تا استرس شما کاهش پیدا کند و بتوانید روند درمان خود را طی نمایید.

۹. زودتر از زمان مشخص شده به مطب بروید

بهتر است به صورت دقیق در زمان مشخص شده به مطب دندانپزشکی مراجعه نکنید زیرا این کار استرس شما را تشدید می‌کند. بهتر است کمی زودتر به مطب مراجعه نموده و با محیط آشنا شوید و در صورتی که سوالی دارید از پرسنل پرسیده و پاسخ خود را دریافت کنید و در نتیجه از این طریق به کاهش استرس خود کمک کنید.

۱۰. از بهداشتی بودن تجهیزات دندان پزشکی اطمینان حاصل کنید

یکی از نگرانی ها و دلیل استرس بسیاری از افرادی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، عدم استریل بودن تجهیزات دندانپزشکی و انتقال بیماری‌ها به آن‌ها است. برای کاهش استرس ناشی از این افکار بهتر است که به مطبی مطمئن و معتبر مراجعه نموده و قبل از انجام درمان نیز از دندانپزشک و پرسنل مطب در مورد نگرانی خود مشورت کنید. برای مثال می‌توانید درمورد قیمت اتوکلاو دندان پزشکی، قدرت، برند و عملکرد آن اطلاعات لازم را دریافت کنید و در صورت اطمینان از بالا بودن کیفیت و عملکرد این دستگاه استریل تجهیزات دندان پزشکی، با خیال راحت به درمان مشکلات دهان و دندان خود بپردازد.

نتیجه گیری

برخی از افراد هنگامی که به درمان‌های دهان و دندان نیاز پیدا می‌کنند دچار استرس شده و نگران خواهند شد، زیرا ترس از دندانپزشکی مشکلی رایج است که برای سنین مختلف رخ خواهد داد. اما بهتر است نگرانی از بابت ترس از دندانپزشکی نداشته باشید، زیرا با راهکارهایی که وجود دارد می‌توان بر ترس خود غلبه کرد و این مشکل را برطرف نمود. برخی از روش‌های مقابله با ترس از دندانپزشکی عبارتند از، انتخاب دندانپزشکی که با آن راحت هستید، مراجعه به دندانپزشک همراه با دوست خود، مراجعه به مطبی مجهز و پیشرفته، کمک گرفتن از تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن، نفس عمیق، مشورت در مورد ترس‌ها با دندانپزشک، اطمینان حاصل نمودن از تمیز بودن تجهیزات دندانپزشکی و غیره. ما در این مقاله به ۱۰ راهکار موثر برای مقابله با استرس و ترس از دندانپزشکی پرداختیم.