رازهای زندگی سالم و شاد در دوران سالمندی - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی

ورود به دوران سالمندی به این معنا نیست که مجبورید ساعت ها روی صندلی پارک بنشینید یا تمام روز در حال چرت زدن باشید.

بسیاری از مردم جهان مشتاقانه منتظر ورود به دوران سالمندی هستند زیرا این دوران را به منزله فرصتی برای پرداختن به کارهای مورد علاقه، مسافرت و فعالیت های دلخواه می دانند.

در واقع، افرادی که نسبت به سلامتی رویکرد مثبتی دارند، با افزایش سن نیز فعال بودن و سالم زیستن را یک هدف واقع بینانه و قابل دسترس می دانند.

بنابراین در این مقاله به بررسی تکنیک های سودمند برای برخورداری از زندگی سالم و شاد در دوران سالمندی و تکنینک های موثر برای پرستار سالمند در منزل پرداخته ایم:

تغذیه مناسب برای پیشگیری از بیماری های مزمن

اگر در دوران میانسالی به سر می برید و تا به حال از برنامه غذایی سالمی پیروی نکرده اید نگران نباشید زیرا برای پیروی از برنامه غذایی سالم و تقویت سلامت عمومی بدن هیچ وقت دیر نیست.

براساس آمارهای جهانی، افراد سالمند بیش از هر گروه سنی دیگری در معرض ابتلا به بیماری هایی مزمنی مانند فشار خون بالا و دیابت هستند.

متخصصان بر این باورند که بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن در دوران سالمندی، پیروی از تغذیه سالم و متعادل است.

به عنوان مثال، اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در غذاهایی مانند ماهی قزل آلا و گردو تاثیر چشمگیری بر کاهش فشار خون و تقویت سلامت قلب دارند.

از سویی دیگر، مصرف غذاهای کم چرب در دوران سالمندی نقش موثری در تناسب اندام و تعادل وزنی سالمندان دارد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

همچنین احتمال ابتلا به بیماری های التهابی مانند گرفتگی عروق و آرتریت روماتوئید با پیروی از تغذیه سالم به شدت کاهش پیدا می کند.

 

تقویت استخوان های بدن

یکی از ضروری ترین پیش نیازهای ادامه فعالیت های بدنی در دوران سالمندی، بهره مندی از استخوان های قوی و سالم است.

مشکل پوکی استخوان یکی از شایع ترین دلایل شکنندگی استخوان های افراد سالمند است که با مصرف غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و ماست قابل پیشگیری است.

بهترین منبع کلسیم برای سالمندی که در گوارش محصولات لبنی مشکل دارند نیز استفاده از استخوان های نرم موجود در کنسرو ساردین و ماهی آزاد است.

علاوه بر موارد فوق، مصرف سبزیجات برگدار از جمله اسفناج و کلم بروکلی نیز تاثیر موثری در تامین کلسیم بدن دارد.

انجام ورزش های تحمل وزن

یکی دیگر از تکنیک های افزایش استقامت استخوان ها و مفاصل بدن انجام ورزش هایی است که بر تحمل وزن بدن تاکید دارند.

البته برای بهره مندی از مزایای این نوع از ورزش های نیازی به بلند کردن هالتر یا وزنه های سنگین ندارید.

در واقع فعالیت های بدنی ملایمی همچون یوگا یا تای چی، بالا رفتن از پله ها، ورزش با وزنه های سبک و باندهای مقاومتی همگی نمونه هایی از ورزش های تحمل وزن هستند.

از سویی دیگر، انجام ورزش های تحمل وزن نقش موثری در ایجاد توده عضلانی بدون چربی در بدن دارد که با افزایش ظرفیت کالری سوزی باعث افزایش وزن سالم می شود.

اگر به عنوان یک فرد سالمند به تنهایی در منزل خود زندگی می کنید و علاقه زیادی به حفظ استقلال خود دارید، ورزش کردن برای شما بسیار ضروری است.

برخی از سالمندان به دلیل ناتوانی های جسمی یا ذهنی، فاقد توانایی و انگیزه کافی برای ورزش کردن هستند و ممکن است در طول زمان توانایی زندگی مستقل را به صورت کامل از دست بدهند.

بهترین راه حل برای برطرف کردن این مشکل، استخدام یک پرستار سالمند در منزل و باتجربه است.

در این شرایط، پرستار سالمند می تواند با ایجاد شرایط لازم به سالمند کمک کند که با خیال راحت ورزش کرده و از مزایای سلامتی ورزش بهره مند شود.

سالم نگه داشتن مغز

انسداد و گرفتگی رگ های خونی منتهی به مغز، منجر به کاهش جریان خون و ایجاد سکته مغزی می شود.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد پلاک در رگ های خونی مغز، مصرف غذاهای سرشار از چربی و کلسترول است.

در واقع، تجمع پلاک‌ در رگ های خونی منجر به باریک شدن رگ‌ها و افزایش احتمال تشکیل لخته های خونی ‌می شود.

بنابراین بهترین تکنیک برای سالم نگه داشتن رگ های خونی منتهی به مغز این است که در هنگام پخت و پز به جای استفاده از کره و چربی های جامد از روغن زیتون و کانولا که در دمای اتاق مایع باقی می مانند، استفاده کنید.

علاوه بر این، انجام فعالیت هایی مانند مطالعه و بازی های استراتژیک مانند شطرنج با تاثیرات مطلوبی بر سلامت و فعال نگه داشتن مغز همراه است.

دریافت مراقبت های بهداشتی منظم

خوشبختانه در حال حاضر در کشور ما غربالگری های متنوعی برای مراقبت از سالمند و تشخیص زود هنگام بیماری هایی مانند فشار خون و دیابت در سالمندان انجام می شود.

برخورداری از معاینات دوره ای منظم در دوران سالمندی به معنای تشخیص به موقع بیماری های مزمن و خطرناک و انجام اقدامات درمانی سریع تر است.

با این که عوامل وراثتی نقش تعیین کننده ای در افزایش خطر ابتلای سالمندان به بیماری های مزمن دارند، اما مصرف داروهای مناسب احتمال پیشرفت بیماری های مزمن ارثی را کاهش می دهد.

بنابراین، متخصصان در صورت نیاز اقدام به تجویز داروهایی می کنند که از بدتر شدن بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و کلسترول پیشگیری به عمل می آورند.

کمک گرفتن از افراد متخصص و حرفه ای

سالمندان نیازهای جسمی، عاطفی، روانی و ذهنی پیچیده ای دارند که با افزایش سن برای برطرف کردن این نیازها به دریافت کمک نیاز خواهند داشت.

اگر به عنوان یک سالمند یا عضوی از خانواده فرد سالمند، برای (چند ساعت در روز – چند روز در هفته و یا به صورت شبانه روزی) به کمک افراد حرفه ای نیاز دارید، زمان آن رسیده است که با موسسه پرستاری پرستار همراه الف تماس حاصل فرمایید.

پرستاران این مرکز با در نظر گرفتن نیازهای منحصر به فرد هر سالمند، برنامه مراقبتی شخصی سازی شده ای را طراحی می کنند که نقش موثری در بهبود کیفیت زندگی سالمند دارد.

با کمک کادر مجرب و متخصص پرستار سالمند در مرکز پرستاری پرستار همراه الف ، از الگوی زندگی سالم و شاد دلخواه خود بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات این مرکز با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

تلفن تماس : ۰۲۱۲۲۱۱۱۱۰۱

وب سایت : https://parastarhamrahalef.com