بالابر پله | تجهیزی برای تردد آسان برای سالمندان و معلولین - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی

افزایش راحتی افراد مسن و بیمار در منازل با بالابر پله

آسانبرهای پله‌‌رو برای کمک به افراد مسن و دارای ضعف جسمانی تولید و عرضه می‌شوند. این دستگاه‌های کاربردی کارکردی شبیه به آسانسور دارند؛ با این تفاوت که به جای کابین و فضایی عمودی یک صندلی روی سطحی شیب‌دار کشیده می‌شود. بالابر پله به افراد مسن و دارای ناتوانی‌های جسمانی کمک می‌کند تا به‌راحتی و بدون کمک دیگر افراد از پله‌ها تردد کنند. دراین مطلب به معرفی بالابر پله می‌پردازیم.

دستگاه بالابر پله چه کارکردی دارد؟

به دستگاهی که برای جابجایی افراد در طول پله‌ها نصب می‌شود، بالابر پله می‌گویند. این دستگاه‌ها از یک محل نشستن یا ایستادن و یا حتی محلی برای پارک کردن ویلچر ساخته شده‌اند که روی یک ریل قرار گرفته و با استفاده از کابلی روی ریل کشیده می‌شوند. بالابر پله‌رو برای افرادی که تردد از پله‌ها برای آن‌ها دشوار است و بدون کمک افراد دیگر قادر به‌ انجام این کار نیستند کمک می‌کند از پله‌ها تردد کنند. بالابرها برای انواع اماکنی که دارای پلکان هستند قابل نصب هستند. منازل، راه‌پله آپارتمان، مراکز درمانی، بهزیستی و خانه‌های سالمندان می‌توانند از نصب این دستگاه بسیار بهره ببرند.

برخی دیگر از ویژگی‌های بالابر پله‌رو عبارتند از:

  • این دستگاه‌ها به‌صورت کاملا الکتریکی و هوشمند عمل می‌کنند
  • کاملا تاشو هستند و مسیر تردد افراد از پله را مسدود نمی‌کنند
  • نصب آن‌ها نیازی به تخریب راه پله ندارد و بسیار ساده انجام می‌شود
  • این دستگاه‌ها تولید داخلی باکیفیتی دارند

انواع بالابر پله کدام هستند؟

بالابرهای پله‌رو می‌توانند عصای دستی برای افرادی که دارای ضعف و ناتوانی‌های جسمی هستند باشند. بسیاری از این افراد برای تردد از پلکان نیاز به یک فرد دیگر دارند تا به آن‌ها کمک کنند و حتی اگر خود قادر به تردد باشند ممکن است زمان زیادی از آن‌ها بگیرد. بالابر پله‌رو به افراد سالمند و دارای ناتوانی جسمی کمک می‌کند تا با دیگر مانند افراد عادی بدون مشکل از پله‌ها تردد کنند. این بالابرها برای افراد ویلچردار به‌صورت یک محل برای پارک ویلچر و برای افراد دیگر به‌صورت یک صندلی تولید می‌شوند.

دستگاه بالابر پله‌رو به دو صورت چرخشی و مستقیم‌بر تولید می‌شوند. انواع مستقیم‌بر آن مناسب راه‌پله‌هایی است که تنها یک ردیف پله دارند و پس از طی کردن آن به مقصد موردنظر می‌رسید. قیمت پله پیما میتواند بر اساس انتخاب مدل مستقیم و گردشی متفاوت باشد.

بالابر‌های پله چرخشی برای راه‌پله‌هایی تعبیه می‌شوند که دارای پاگرد هستند و دو یا چند ردیف راه‌پله متوالی به‌هم را به یکدیگر وصل می‌کنند. انواع بالابر چرخشی همینطور برای خانه‌های ویلایی که پلکان‌های مارپیچ در آن‌ها وجود دارد قابل استفاده هستند.

دستگاه بالابر پله نفربر

طراحی مدل‌های به‌روز این بالابرها به گونه‌ای است که بدون نیاز به تخریب راه‌پله می‌توانید آن‌ها را نصب کنید و حتی اگر قصد جابجایی و اسباب کشی دارید بدون دردسر ریل و دستگاه را جدا کرده و در محل جدید مجددا نصب نمایید. آسانبر پله‌پیما دارای یک محل برای ایستادن و یک محل برای نشستن است. برای تضمین ایمنی نیز کمربندهایی روی آن‌ها تعبیه شده که برای ایمنی بیشتر بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.

تفاوت میان انواع مستقیم‌بر بالابر پله و انواع چرخشی

می‌توان مهم‌ترین تفاوت بین بالابرهای مستقیم‌بر و بالابرهای چرخشی را هزینه آن‌ها دانست. هزینه بالابر چرخشی حدودا دوبرابر انواع مستقیم‌بر محاسبه می‌شود. قیمت‌گذاری بالابر بیشتر از هرچیز به متراژ راه‌پله بستگی دارد. البته تا چندمتر اول معمولا قیمت ثابت بوده و بعداز آن براساس متراژ هزینه‌ها بالاتر می‌رود.

این بالابرهای منحصر به‌فرد و کاربردی معمولا از متریال‌های بسیار محکم مانند آلیاژ آلومینیوم تولید می‌شوند تا بتوانند وزنی حدود ۱۲۰ کیلوگرم را تحمل کنند. همچنین درصورت نیاز قابلیت سفارشی‌سازی آن‌ها برای بالا بردن تحمل وزن آن‌ها نیز وجود دارد.

ویژگی‌های کاربردی بالابر پله عبارتست از:

  • اشغال فضای بسیار ناچیز
  • تاشو بودن آن‌ها و عدم ایجاد مزاحمت برای تردد پیاده
  • کم‌صدا بودن موتور، باوجود قدرت بالای آن
  • دارای سیستم هوشمند برای کنترل سرعت و توقف اضطراری
  • عدم نیاز به تخریب و نصب تنها با استفاده از پیچ‌ومهره
  • بی‌خطر و کم‌مصرف
  • دارای باتری پشتیبان درصورت قطعی برق ( پشتیبانی تا ۲۴ ساعت بعد از قطعی برق)
  • کمربند ایمنی و چراغ هشدار
  • امکان استفاده از دستگاه به‌صورت نشسته و ایستاده
  • کنترل دستگاه با استفاده از ریموت تعبیه شده از راه دور
  • دارای سیستم توقف اتوماتیک
  • تنوع رنگی

بالابر پله چرخشی

اگر قصد دارید برای پلکانی با دو یا چند پاگرد و یا پلکان‌های منحنی و مارپیچ دستگاه بالابر نصب کنید دقت کنید که بهترین گزینه استفاده از بالابر پله چرخشی است. تهیه چند دستگاه بالابر مستقیم‌بر برای هر ردیف پله شما را با مشکلاتی مانند هزینه بالا و نیاز به پیاده و سوار شدن در هر ایستگاه مواجه می‌کند.

درصورتی‌که در چنین مواردی از بالابر پله چرخشی استفاده کنید هم در وقت و هم در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌شود. به‌خصوص زمانی که بیشتر از دو ردیف پله داشته باشید با حساب‌وکتابی ساده می‌توانید متوجه شوید که قیمت پله پیما چرخشی انتخاب بسیار به‌صرفه‌تری است.

بسیاری از خانه هایی ولایی و دوبلکس برای ایجاد جذابیت‌های بصری و استفاده بهینه‌تر از فضای خانه خود از پلکان‌های مارپیچ استفاده کرده‌اند. استفاده از بالابر مستقیم‌بر روی چنین پلکان‌هایی ممکن نیست و باید حتما از بالابر چرخشی روی آن‌ها استفاده شود.

علاوه بر خانه‌های ویلایی، بسیاری از آپارتمان‌های قدیمی که آسانسور ندارند و در آن‌ها نیاز به داشتن یک سیستم بالابر دیده می‌شود می‌توانند با نصب این سیستم‌های چرخشی تمام طبقات خود را به بالابر مجهز کنند و با تکثیر ریموت برای تمام همسایگان امکان استفاده از آن را فراهم کنند.

مدل ویلچربر بالابرهای پله‌پیما

بالابر پله نه‌تنها برای افراد مسن، بلکه حتی برای افراد ویلچردار نیز تولید می‌شوند. در این نوع از بالابرها به‌جای صندلی شاهد یک محل پارک ویلچر هستیم که محل ورود ویلچر با استفاده از یک ریموت بسته می‌شود تا کاربر ایمنی مناسب را داشته باشد. این نوع از بالابرها همچنین شامل تعدادی میله محافظتی می‌شوند تا ایمنی کاربر بیشتر حفظ شود.

همیار مکانیک کوشا؛ تامین‌کننده انواع بالابر پله

مجموعه همیار مکانیک کوشا بالابرهای خود را طبق تکنولوژی روز تولید می‌کند. درصورتی‌که قصد تهیه و نصب بالابر پله‌پیما برای راه‌پله‌ را دارید می‌توانید از طریق وبسایت همیار مکانیک کوشا برای خرید این دستگاه‌های کاربردی اقدام کنید. اگر نمی‌دانید چه نوع دستگاهی برای شما مناسب است با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.