بهترین روش های درمان زگیل تناسلی مردان کدامند؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
بهترین روش های درمان زگیل تناسلی مردان کدامند؟

زگیل های تناسلی توده هایی در نواحی تناسلی مانند واژن، فرج، آلت تناسلی و کیسه بیضه هستند که بسیار شایع بوده و از طریق تماس جنسی منتقل می شوند.

زگیل ‌ها همچنین می ‌توانند در دهانه رحم، اطراف مقعد و رکتوم، داخل مجرای ادرار یا اطراف دهان ظاهر شوند.

زگیل تناسلی خفیف در مردان

زگیل ‌های تناسلی خفیف مردان ، به صورت توده‌ های کوچکی بر روی کلاهت آلت تناسلی، شفت آلت، کیسه بیضه یا اطراف مقعد یا بین باسن ایجاد می‌ شوند. در بسیاری از موارد، زگیل ها به طور همزمان در چندین نقطه وجود دارند. زگیل تناسلی معمولاً بدون علامت است اما زمانی که در مجرای ادرار ظاهر شود، ممکن است علائمی مانند سوزش ایجاد کند.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی معمولاً بدون درد هستند، اما ممکن است خارش داشته باشند. آنها می توانند برجسته، مسطح یا به صورت خوشه ای ظاهر شوند. اگر به زگیل تناسلی دچار باشید، ممکن است متوجه موارد زیر نیز بشوید:

  • تغییر در جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • وجود خون در مدفوع
  • درد یا خونریزی حین رابطه جنسی

علت بروز زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می ‌شود. ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی و یا با اشتراک ‌گذاری وسایل جنسی انتقال پیدا می کند.

حدود ۴۰ نوع HPV وجود دارد که ناحیه تناسلی و مقعدی را آلوده می کنند. بعضی از این انواع می ‌توانند باعث ایجاد زگیل شوند که رایج‌ ترین آنها HPV نوع ۶ و ۱۱ هستند. انواع دیگر HPV سرطان‌ هایی مانند سرطان دهانه رحم و سرطان مقعد را به دنبال دارند. انواع HPV که باعث ایجاد زگیل ‌های تناسلی می ‌شوند، باعث سرطان نخواهند شد.

زگیل‌ تناسلی بسیار مسری است و از هر ۳ نفری که با فرد مبتلا به زگیل تناسلی رابطه جنسی برقرار می کنند، ۲ نفر به این ویروس مبتلا می شوند. زگیل ‌ها معمولاً ظرف ۳ ماه پس از تماس ظاهر می ‌شوند. اگر شما HPV داشته باشید اما علائمی نشان ندهید، همچنان می‌ توانید آن را به شخص دیگری منتقل کنید.

لازم به ذکر است که اگر شما یک نوع از HPV را داشته باشید، همچنان ممکن است به انواع دیگر آن مبتلا شوید.

درمان

در صورتی که زگیل‌ ها درد و ناراحتی ایجاد نکنند، ممکن است به درمان نیازی نداشته باشند. با وجود این، در صورت بروز خارش، سوزش و درد، دارو درمانی یا جراحی می‌ توانند به رفع بروز زگیل ‌ها کمک کنند. همچنین، درمان زگیل تناسلی می ‌تواند جهت عدم انتشار عفونت به دیگران نیز مفید واقع شود.

با این حال، زگیل ها اغلب پس از درمان عود می کنند. علاوه بر این، هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد. اما می توان کرایوتراپی را قاتل زگیل تناسلی مردان عنوان کرد.

داروها

درمان‌ های موضعی زگیل تناسلی عبارتند از:

  • ایمی کیمود: این کرم، قدرت سیستم ایمنی را برای مقابله با زگیل تناسلی افزایش می دهد. تا زمانی که کرم روی پوست شما قرار دارد، تماس جنسی برقرار نکنید؛ زیرا ممکن است کاندوم و دیافراگم ها را ضعیف کرده و پوست شریک جنسی تان را تحریک کند.

یکی از عوارض جانبی احتمالی این دارو، تغییر رنگ پوست در قسمت تحت درمان است. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، بدن درد، سرفه، جوش زدن و خستگی مفرط باشد.

  • پودوفیلین و پودوفیلوکس: پودوفیلین یک ماده گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را از بین می برد. پزشک بایستی این محلول را روی پوست شما قرار دهد. پودوفیلوکس نیز حاوی همان ترکیب فعال است، اما می توانید آن را در خانه استفاده کنید.

هرگز پودوفیلوکس را داخل بدن خود قرار ندهید. همچنین مصرف این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود. عوارض جانبی آن می تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم و درد باشد.

  • تری کلرواستیک اسید: این درمان شیمیایی زگیل تناسلی را می سوزاند. حتی می تواند زگیل های داخل بدن را نیز درمان کند. عوارض جانبی آن شامل تحریک خفیف پوست، زخم و درد است.
  • سینکاتچینز: این پماد می ‌تواند زگیل ‌های تناسلی روی بدن و زگیل ‌های داخل یا اطراف مقعد را درمان کند. عوارض جانبی آن شامل تغییر رنگ پوست، خارش یا سوزش، و درد است.

بهترین روش های درمان زگیل تناسلی مردان کدامند؟

جراحی

ممکن است برای برداشتن زگیل های بزرگتر یا آنهایی که با دارو بهبود نمی یابند به جراحی نیاز داشته باشید. افراد باردار نیز به منظور عدم انتقال زگیل به کودک هنگام زایمان، عمل جراحی انجام می دهند. جراحی های زگیل تناسلی عبارتند از:

  • فریز کردن با نیتروژن مایع: به این روش کرایوتراپی نیز می گویند. فریز کردن با ایجاد تاول در اطراف زگیل کار می کند؛ با التیام پوست، زگیل از بین رفته و پوست جدید ظاهر می شود. عوارض جانبی اصلی آن شامل درد و تورم است.
  • الکتروکوتر: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می شود. ممکن است بعد از انجام آن کمی درد و تورم را تجربه کنید.
  • بریدن با روش جراحی: برای این عمل به داروی بیهوشی احتیاج است تا از احساس درد در طول درمان جلوگیری کند. ممکن است بعد از رفتن اثر دارو، احساس درد داشته باشید.
  • لیزر درمانی: این روش از یک اشعه شدید نور استفاده می کند. ممکن است هزینه آن کمی بالا باشد. به همین دلیل بیشتر اوقات، برای از بین بردن زگیل های زیاد و گسترده و مقاوم به درمان انجام می شود. عوارض جانبی لیزر می تواند شامل ایجاد جای زخم و درد باشد.

آیا می توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

واکسن HPV در برابر انواع HPV ۶ و ۱۱ که باعث ایجاد اکثر زگیل های تناسلی می شوند، و انواعی که باعث سرطان می شوند محافظت می کند. با این حال، این واکسن تمامی سویه های HPV را پوشش نمی دهد.

افراد دارای دهانه رحم، در سنین ۲۵ تا ۷۴ سال و افرادی که تا به حال فعالیت جنسی داشته اند، باید هر ۵ سال یک بار آزمایش غربالگری دهانه رحم انجام دهند. تست غربالگری دهانه رحم HPV را تشخیص می دهد و جایگزین پاپ اسمیر شده است.

رابطه جنسی ایمن می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

کاندوم خطر ابتلا به HPV را کاهش می دهد، اما به طور کامل از انتشار ویروس جلوگیری نمی کند. با این حال، می تواند در برابر سایر عفونت های مقاربتی محافظت کند و این امر بخش مهمی از رابطه جنسی ایمن برای بسیاری از افراد محسوب می شود.

زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. این ویروس حتی زمانی که هیچ زگیل قابل مشاهده ای وجود ندارد نیز می تواند منتقل شود.

اگر زگیل تناسلی دارید، شرکای جنسی فعلی شما باید معاینه شوند زیرا ممکن است بدون آن که بدانند به زگیل مبتلا باشند.

زگیل های تناسلی از طریق راه های زیر منتقل می شوند:

  • تماس پوستی از جمله رابطه جنسی واژینال و مقعدی
  • به اشتراک گذاشتن وسایل جنسی
  • رابطه جنسی دهانی (به ندرت رخ می دهد)
  • انتقال به کودک در زمان زایمان (به ندرت رخ می دهد)

لازم به ذکر است که در صورتی که ناحیه آلوده را لمس کنید و سپس دست خود را به بخش های دیگری از بدنتان بزنید، زگیل تناسلی پخش خواهد شد.

همچنین زگیل تناسلی با بوسیدن یا به اشتراک گذاشتن چیزهایی مانند حوله، کارد و چنگال، فنجان یا صندلی توالت منتقل نمی شود.