آیا ترشح بی دلیل شیر نشانه سرطان سینه است؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی

گاهی اوقات از سینه ها بدون هیچ دلیلی ماده ی شیری رنگی ترشح می شود که می تواند ناشی از دلایلی همچون تغییرات هورمونی و یا اختلالات غده هیپوفیز باشد، در این مطلب به توضیح کامل این موضوع خواهیم پرداخت.

چرا سینه ها بی دلیل دچار ترشح شیر می شوند؟

سینه‌ها به دلیل فعالیت هورمونی در بدن، مانند افزایش هورمون پروژسترون و استروژن، دچار ترشح شیر می‌شوند. این اتفاق ممکن است به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی مانند دوره قاعدگی، بارداری، یا شیردهی رخ دهد. همچنین، مصرف داروها، استرس، یا اختلالات هورمونی نیز می‌تواند عامل ترشح شیر از سینه‌ها باشد گاهی نیز باید به دنبال دلایل جدی تر گشت که مو.ضوع اصلی بحث ما می باشد پس با ما همراه باشید.

گالاکتوره چیست؟

گالاکتوره (Galactorrhea) به ترشح ماده شیری رنگ از نوک پستان گویند که با تولید طبیعی شیر در دوران شیردهی ارتباطی ندارد. گالاکتوره به خودی خود یک بیماری نیست، اما می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی باشد. حتی ممکن است در افراد مجرد یا بعد از دوران یائسگی رخ دهد، و گاه ممکن است در مردان و حتی در نوزادان رخ دهد.

تحریک بیش از حد سینه، عوارض جانبی دارو یا اختلالات غده هیپوفیز همگی ممکن است در ایجاد گالاکتوره نقش داشته باشند. اغلب، گالاکتوره ناشی از افزایش سطح پرولاکتین است (پرولاکتین هورمونی است که تولید شیر را سبب می شود.)

علائم

علائم و اختلالاتی که با این بیماری همراه می شوند عبارتند از:

  • ترشحات مداوم یا متناوب ماده ی شرینی رنگ از نوک یک یا هر دو پستان
  • عدم وجود یا نامنظم بودن دوره های قاعدگی
  • سردرد یا مشکلات بینایی

Galactorrhea چقدر شیوع دارد؟

هایپرپرولاکتینمی هرچند در زنان شایع تر از مردان است و طریق آمار حدود ۹ تا ۱۷ درصد زنان را درگیر می کند، اما شیوع آن در بین زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر از سایرین است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ترشحات خودبخودی و مداوم از نوک پستان از یک یا هر دو سینه خود دارید و در دوران بارداری و شیردهی خود نیستید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در این مواقع پزشک بعد از معاینه بالینی عموما آزمایشات هورمونی برای چک کردن پارامتر هایی همچون پرولاکتین، استروژن و همچنین تست های تصویربرداری مثل سونوگرافی سینه، ماموگرافی و یا ام آر آی تجویز می کند.

علل ترشح شیر از سینه

گالاکتوره علل مختلفی دارد از جمله افزایش سطح پرولاکتین که از غده هیپیفیز ترشح می شود و یا به دلایل دیگری مثل موارد زیر:

  • مصرف دارو
  • کم کاری تیروئید (اینجا می توانید با علائم کم کاری تیروئید بیشتر آشنا شوید.)
  • نارسایی کلیه
  • ضایعات دیواره قفسه سینه: ضایعات مختلف دیواره قفسه سینه از جمله سوختگی، جراحی، هرپس زوستر با این اختلال ارتباط دارند.

آیا ترشح شیر از سینه خطرناک است؟

نمی توان گفت که همیشه این عارضه خطرناک است، گاهی به طور خود به خودی برطرف می شود و گاهی نیاز به بررسی دقیق دارد و باید با نتیجه آزمایشات و تست های تصویربرداری نتیجه گرفت که چقدر موضوع مهمی است، آیا می تواند برای فرد خطرناک باشد؟ و آیا نیاز به پیگیری و درمان دارد. یا خیر.

آیا ترشحات شیری رنگ نشانه سرطان سینه است؟

ترشحات شیری ممکن است نشانه‌ای از مشکلات مختلف در سینه باشد. این مشکلات می‌توانند شامل عفونت‌های پستان، تغییرات هورمونی ناشی از دوره‌های قاعدگی، بارداری یا تغییرات هورمونی دیگر، تحریک پستان، یا سایر مشکلات پزشکی باشند. اما باید توجه داشت که در برخی موارد، ترشح شیر بی دلیل ممکن است نشانه‌ای از سرطان سینه باشد، اگرچه این اتفاق نادر است. پس بدون بررسی نمی توان گفت نشانه سرطان است یا خیر.

هرگونه تغییر در ترشح شیر، به ویژه اگر بی‌دلیل یا غیرمعمول باشد، نیازمند بررسی پزشکی است. پزشک شما ممکن است برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، آزمون‌ها و تست‌های لازم را انجام دهد. این آزمون‌ها ممکن است شامل معاینه فیزیکی، سونوگرافی، ماموگرافی، یا آزمایش‌های خون و بافت باشد. در صورت داشتن هرگونه نگرانی یا سوال، بهتر است به پزشک خود مراجعه کرده و نظر و راهنمایی او را دریافت کنید.

پس در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه نمایید.

برای دریافت نوبت سونوگرافی ، ماموگرافی و گرفتن وقت ام آر آی و …. دیگر تصویربرداری ها می توانید از سامانه ایران نوبت کمک بگیرید.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب دیدید ترشح سیر از سینه در دورانی به جز بارداری و شیردهی دلایل متفاوتی دارد و میتواند زنگ خظری برای بیماری های جدی در آینده باشد و گاهی نیز بی هیچ دلیلی به طور خود به خودی رفع می شود.

اما نکته مهم این است در اغلب افرادی که بیماری های آن ها به مراحل پیچیده می رسد بعد از بررسی های گوناگون افراد میگوند مدتی علائمی داشته اند که نسبت به آن ها بی تفاوت بوده اند بنابراین توصیه اکید پزشکان این است که نسبت به بدن خود حساس و آگاه باشید و غربالگری ها را جدی بگیرید.