انتقال بیمار از آی سی یو به منزل - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی

آی سی یو یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های بیمارستان است که بیماران با وضعیت بد در آن بخش نگهداری می ‌شوند . در آی سی یو تجهیزات مهمی استفاده می شود که به صورت مداوم شرایط جسمی بیمار را کنترل می ‌کنند . این تجهیزات روی عملکرد دستگاه تنفسی ، قلب و کلیه‌ها تمرکز دارند و وضعیت این اعضا را به صورت ثانیه‌ای بررسی می‌ کند .. در این مقاله به تجهیزات مورد نیاز انتقال بیمار از آی سی یو به منزل خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

انتقال بیمار از آی سی یو به منزل

هنگامی که مدت زمان مراقبت از بیمار در آی سی یو به پایان برسد ، باید ادامه درمان در منزل انجام شود ، در صورتی که مدت زمان بستری شدن در آی سی یو طولانی شود و بیمار نیاز به طول درمان بیشتری داشته باشد ، در اکثر موارد خانواده برای کاهش مراجعه به بیمارستان و کاهش هزینه ها تصمیم به انتقال بیمار به منزل بگیرد .

چنانچه خانواده تصمیم به انتقال بیمار به منزل را بگیرد لازم است که تجهیزات پزشکی و دستگاه های تخصصی مورد نیاز در منزل مورد استفاده قرار گیرد . یکی از این تجهیزات تخت سه شکن برقی می باشد.

آی سی یو چیست ؟

بخش آی سی یو یا مراقبت‌های ویژه از بخش‌ های تخصصی در بیمارستان ها می باشد که خدمات مراقبت ‌‌های ویژه پزشکی به بیماران بد حال ، آسیب پذیر و در معرض خطر ارائه می ‌دهد . در حقیقت ، این بخش محلی برای افرادی است که وضعیت جسمانی خوبی ندارند و مدام به مراقبت‌های پزشکی حیاتی نیاز دارند .

تعدادی از افراد متخصص که مهارت زیادی دارند در بخش آی سی یو فعالیت می ‌کنند . متخصصین و پرسنل آی سی یو به صورت شبانه روزی از بیمار مراقبت کرده و نشانه‌ های حیاتی او را چک می کنند تا در صورت بدتر شدن حال بیمار اقدامات لازم را به سرعت انجام دهند .

مزایای انتقال تجهیزات آی سی یو به منزل

همان‌طور که گفته شد در مواردی که مدت زمان بستری شدن در آی سی یو طولانی شود و بیمار نیاز به طول درمان بیشتری داشته باشد ، در اکثر موارد خانواده برای کاهش مراجعه به بیمارستان و کاهش هزینه ها تصمیم به انتقال بیمار به منزل بگیرد که در این مواقع به تجهیزات پزشکی در منزل نیازمند است . از جمله مزایای انتقال این تجهیزات به منزل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

در مقایسه با بیمارستان هزینه نگهداری از بیمار در منزل به‌ صورت چشمگیری کاهش پیدا می ‌کند .

همراه بیمار دیگر دغدغه دوری و بی خبری از بیمار خود را نخواهد داشت .

کیفیت نگهداری از بیمار در منزل بسیار مطلوب تر از بیمارستان است و وضعیت او به صورت مداوم بررسی می‌ شود .

بیمار از عفونت ‌های خطرناک بیمارستانی و شرایط نا مناسب در امان است .

اصلی ‌ترین مزیت این کار حفظ روحیه شخصی و روانی بیمار در منزل است ، زیرا بیشتر بیماران پس از مدتی بستری شدن در بیمارستان دچار افسردگی و مشکلات روحی می ‌شوند .

نگهداری از بیمار در منزل کیفیت تغذیه او را بالا می برد . خانواده خیلی خوب به تغذیه بیمار رسیدگی می‌ کنند و با توجه به نظر پزشک با او رفتار خواهند کرد . این درحالی است که در بیمارستان ‌ها تمرکز و توجه زیادی روی تغذیه بیمار وجود ندارد .

 

چه تجهیزات پزشکی برای انتقال بیمار از آی سی یو به منزل نیاز است ؟

آی سی یو یک از بخش های تخصصی در بیمارستان و مراکز درمانی است که دارای تجهیزات تخصصی و حرفه ای می باشد چنانچه به هر علتی ترجیح می دهید که از بیمارتان به جای آی سی یو در منزل نگهداری کنید لازم و ضروری است تا برخی از تجهیزات پزشکی را در منزل فراهم کنید . از جمله تجهیزاتی که می توانید برای مراقبت از بیمارتان در منزل استفاده کنید عبارتنداز :

  • تخت بیمارستانی

تخت های بیمارستانی در انواع مختلفی از جمله مکانیکی ، نیمه برقی و الکترونیکی در سه نوع تک شکن، دو شکن و سه شکن عرضه می شوند که ضروریست با توجه به نیاز بیمار یکی از آن ها اجاره یا خریداری شود ، معمولا برای بیمارانی که به بستری در مدت زمان طولانی نیاز دارند استفاده از تخت تمام برقی سه شکن توصیه می شود .

  • دستگاه ساکشن

یکی از تجهیزات تخصصی ساکشن است که دارای موتوری مکنده است که از طریق مکش خلط ، خون و آلودگی های دستگاه تنفسی ، انسداد لوله های تنفسی را رفع می کند .

  • ونتیلاتور

از دیگر تجهیزات پزشکی که از آن برای تنفس مصنوعی بیمارانی که توانایی تنفس به صورت طبیعی ندارند استفاده می شود ونتیلاتور است .

  • مانتیورینگ علائم حیاتی

از دیگر تجهیزات پزشکی تخصصی که استفاده از آن برای بیماران ضروری است، دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی است . مانیتورینگ علائم حیاتی به طور مداوم علائم حیاتی بیمار از جمله فشار خون ، ضربان قلب ، اکسیژن خون ، دمای بدن و سایر علائم را بررسی نموده و نمایش می دهد .

  • تشک مواج

تشک بیمارستانی یکی دیگر از انواع تجهیزات پزشکی است . یکی از انواع تشک ها تشک مواج است که جهت جلوگیری از بیماری های جسمی همچون زخم بستر مورد استفاده قرار می گیرد

  • دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز از تجهیزات دیگر پزشکی است که استفاده از آن برای بسیاری از بیماران آی سی یو ضرورت دارد . دستگاه اکسیژن ساز هوای محیط را تصفیه کرده و به صورت اکسیژن خالص به بیمار می رساند .

  • دستگاه کمک تنفسی بای پپ

از دیگر دستگاه ها و تجهیزات کمک تنفسی که از آن جهت درمان برخی از اختلالات تنفسی همچون آپنه تنفسی ، پنومونی ، بیماری مزمن انسداد ریه ، آسم و… استفاده می شود بای پپ است .

  • فشار سنج

دستگاه فشار سنج از تجهیزات دیگر پزشکی حرفه ای و تخصصی که برای بیماران آی سی یو بستری در منزل ضروری است . دستگاه فشار سنج در ۳ مدل عقربه ای ، دیجیتالی و جیوه ای وجود دارد .

  • پمپ سرنگ

از پمپ سرنگ و پایه سرم (اینفیوژن پمپ ها) جهت تزریقات برنامه ریزی شده بیماران استفاده می شود . ، پمپ سرنگ و سرم از طریق ست سرم و میکرو ست ها ، تزریقات دارو را انجام می دهند ، جهت تزریق دارو ، مایعات و فرآورده های خونی حجم با حجم زیاد استفاده می شود ، این دستگاه میزان فلوی سرم تزریقی به بیمار را نمایش داده و تنظیم می کند .

سخن پایانی

در صورتی که مدت زمان بستری شدن در آی سی یو طولانی شود و بیمار نیاز به طول درمان بیشتری داشته باشد ، در اکثر موارد خانواده برای کاهش مراجعه به بیمارستان و کاهش هزینه ها تصمیم به انتقال بیمار به منزل بگیرد . بنابراین نیاز به انتقال تجهیزات بیمارستانی مهم است . این تجهیزات شرایطی همچون بیمارستان را برای بیمار ایجاد می ‌کنند تا مراحل درمان بیمار به‌ خوبی و بدون کم و کاستی پیش رود . بنابراین اگر قصد انتقال بیمار خود به منزل را دارید تجهیزات مورد نیاز انتقال بیمار از ای سی یو به منزل را فراموش نکنید .