علت ایجاد خلط پشت حلق چیست؟ + سریع ترین راه درمان - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی

خلط پشت حلق، از جداره‌های بینی و مجراهای تنفسی به‌صورت مخاط اضافه جدا شده و در پشت گلو قرار می‌گیرد. در این موارد فرد حس چکه‌کردن خلط را در این قسمت دارد. در این شرایط، اگر خلط جمع‌شده در دیواره‌های دستگاه تنفسی زیاد باشد ممکن است حس خفگی به فرد دست دهد.

در این مقاله، توضیحاتی مبنی‌بر منشا به‌وجود آمدن این عارضه، علائم آن، سریع‌ترین راه درمان آن و روش دریافت نوبت جهت مشاوره پزشکی برای رفع این مشکل خواهیم داد. همچنین به معرفی بهترین سایت، جهت دریافت مشاوره آنلاین پزشکی خواهیم پرداخت.

خلط چیست؟

برای دانستن علل یک مشکل و درمان آن، اول از همه چیز باید در رابطه با چیستی بیماری اطلاعات کافی داشته باشیم. در این بخش در رابطه با خلط توضیحاتی خواهیم داد.

موکوس یا همان خلط، ماده‌ای لغزنده، ژلاتینی و آبکی است. کار سینوس‌ها و سلول‌های مخاطی تولید موکوس است. درواقع این ماده نه‌تنها برای بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه وجود آن می‌تواند مفید واقع شود.

موکوس با داشتن ویژگی چسبندگی‌، تمامی ذرات ریز و بیماری‌زا مانند گردوغبار، باکتری و ویروس‌ها را جذب می‌کند و اجازه ورود آن‌ها را به بدن نمی‌دهد. همچنین این ماده با جذب آلودگی‌های موجود در بدن، باعث محافظت از ریه‌ها نیز می‌شود.

موکوس‌ها سرشاراز آنتی‌بادی و آنزیم هستند که از بدن دربرابر عفونت محافظت می‌کنند. قسمت جالب دررابطه با این ماده، مقدار آن در بدن است. بدن هر فرد، روزانه ۱٫۵لیتر موکوس تولید می‌کند اما این حجم از مخاط به‌گونه‌ای در بدن وجود دارد که بیمار حتی متوجه آن نمی‌شود.

درصورتی‌که فرد، به بیماری‌های عفونی نظیر سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شود، این حجم از مخاط خود را نشان می‌دهد و علاوه‌بر آن، بدن مقدار بیشتری موکوس تولید می‌کند که نیاز به تخلیه آن است.

علل ایجاد خلط پشت حلق

علل مختلفی برای ایجاد خلط پشت گلو وجود دارد. اکثر افراد در وهله اول، علت ایجاد این عارضه را بیماری‌های عفونی می‌دانند، اما خلط پشت حلق می‌تواند به وسیله عوامل دیگری نیز به‌وجود بیاید.

معمولا سرفه زیاد و مشکل در تنفس نشانه به‌وجود ‌آمدن خلط در قسمت پشتی گلو است. در ادامه عواملی که باعث ایجاد خلط می‌شوند را نام برده و دررابطه با هریک توضیح خواهیم داد.

آسم و آلرژی

بیمارانی که مبتلا به آسم هستند یا مشکل آلرژی دارند، بیشتر دچار ایجاد خلط پشت گلو می‌شوند. این افراد راه‌های تنفسی حساسی دارند و نسبت به دیگران زودتر دچار بیماری از طریق آلودگی می‌شوند. در پی ملتهب شدن راه‌های تنفسی این افراد، تولید مخاط در بدن بیشتر می‌شود.

فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک که توسط یک ژن معیوب ایجاد می‌شود، یک عارضه ارثی است. این بیماری باعث تولید مخاط‌های غلیط می‌شود. این مخاط باعث انسداد راه‌های هوایی کوچکتر می‌شوند که این امر موجب مشکلات تنفسی می‌شود.

مخاط‌های غلیط بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند که در صورت ایجاد، فردی که مشکل فیبروز کیستیک داشته باشد دچار عفونت‌های ریوی می‌شود.

استعمال سیگار

افرادی که مصرف روزانه دخانیاتی مانند سیگار را دارند نیز دچار مشکل تجمع خلط پشت حلق خود می‌شوند. ضایعات و ذرات مضر سیگار در مجراهای تنفسی فرد تاثیر گذاشته و موجب تولید خلط می‌شوند.

عفونت‌های دستگاه تنفسی

تشخیص عفونت دستگاه تنفسی بسیار راحت است. زمانی که رنگ خلط گلو با بزاق دهان تفاوت داشته باشد نشانه عفونت دستگاه تنفسی است.معمولا در این زمان، خلط غلیظ بوده و بوی نامطبوعی دارد.

در مراحل اولیه خلط به رنگ سبز تیره است و درصورتی‌که فرد بهبود یابد، کم‌کم به رنگ روشن در‌می‌آید. میلوپراکسیداز، آنزیمی است که رنگ خلط را تیره می‌کند. در موارد دیگر ممکن است رنگ خلط به رنگ زرد، خاکستری یا حالت زنگ زده دربیاید.

 

سریع‌ترین روش درمان خلط پشت حلق

در صورت مشاهده خلط غیرعادی اولین کار، مراجعه به دکتر خلط پشت حلق است. درمان این مشکل، می‌تواند به‌صورت خانگی و با رعایت برخی موارد انجام شود. در موارد شدیدتر نیاز به مراجعه به پزشک است تا با دریافت دارو التهاب برطرف شود.

درصورتی‌که نیاز به دارو باشد می‌توان از قرص‌ها یا کپسول‌هایی نظیر گایفنسین، روبیتوسین و اکسپکتورانت‌ها که بدون نسخه تهیه می‌شوند استفاده کرد. داروهایی که باید با تجویز پزشک تهیه شوند شامل موکولیتیک‌ها هستند که انواع مختلفی دارند.

برخی ‌از درمان‌های مراقبتی نیز در خانه صورت می‌گیرند که به رفع خلط پشت گلو کمک می‌کنند. غرغره‌کردن آب‌نمک گرم، خوابیدن صحیح، ترک سیگار، استفاده کمتر از مواد محرک، مرطوب نگه‌داشتن هوا و استفاده از هیدراته، از روش‌های درمان این مشکل است.

مراجعه به دکتر خلط پشت حلق

در مواردی که مشکل خلط گلو سطحی باشد، فرد می‌تواند با کمک روش‌های خانگی یا خرید داروهای بدون نیاز به نسخه، خود را درمان کند اما اگر خلط بسیار غلیظ و بدبو باشد و رنگ غیرمعمول داشته باشد حتما نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

مواردی که در صورت مشاهده آن باید به پزشک مراجعه کنید عبارت‌اند از تولید خلط گلو به مقدار زیاد، بالا‌رفتن اندازه خلط تولیدشده به یکباره و مداوم و همچنین موارد نگران‌کننده دیگری مانند خلط خونی یا رنگ‌های تیره و غیرطبیعی.

همچنین افراد می‌توانند با دریافت نوبت از دکتر خلط پشت حلق در تهران، درمانی موثر و کارآمد را داشته باشند. توجه به سلامت ریه و مجراهای تنفسی امری ضروری است و در صورت بی‌توجهی به آن می‌تواند صدمه‌های جبران ناپذیری به فرد وارد کند.

توجه داشته باشید که استفاده از روش‌های نامتعارف خانگی بدون داشتن اطلاعات کافی و مصرف داروهای اشتباه ممکن است به بدترشدن مشکل سرعت ببخشد. به همین منظور، داشتن اطلاعات کافی در این مورد الزامی‌ است.

به‌هیچ‌عنوان ساده از مشکلات دستگاه تنفسی گذر نکنید و در صورت مشاهده رنگ عجیب در خلط خود، حتما به پزشک مراجعه کنید. دریافت مشاوره آنلاین از پزشکان در دکترتو نیز می‌تواند در درمان مشکلتان کمک‌کننده باشد.

جمع‌بندی

خلط پشت حلق از مشکلات کوچک اما مهمی است که ممکن است در درازمدت تاثیر بد خود را بر بدن فرد بگذارد. به همین منظور توجه به آن و تا حد امکان پیشگیری از بروز مشکلات این‌چنینی می‌تواند در سلامت افراد تاثیر مثبت بگذارد.

یکی از روش‌های موثر برای رفع مشکلاتی مانند خلط غلیظ یا بد رنگ، مراجعه به سایت‌های اینترنتی جهت مشاوره پزشکی است. افراد می‌توانند جهت حل مشکلات تنفسی خود که به دلیل ایجاد خلط به‌وجود آمده و همچنین دریافت نوبت مشاوره، به سایت دکترتو مراجعه کنند.