از کجا بفهمیم بعد عمل بینی چه شکلی می شویم؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
از کجا بفهمیم بعد عمل بینی چه شکلی می شویم؟

خیلی از ما ممکن است از ظاهر بینی خود راضی نباشیم اما تعداد کمی از ما راضی می‌شویم که به جراحی بینی روی بیاوریم. در بیشتر موارد افراد از این بابت نگران هستند که حتی بعد از عمل هم از ظاهر خودشان راضی نباشند. آن ها نگران این هستند که ظاهر غیرمعمول پیدا کنند و دیگر شبیه به خوشان نباشند. البته این مورد همیشه هم بد نیست اما سلیقه‌ها و خواسته‌های مراجعین با هم تفاوت دارند. در هر صورت حتی بعد از انجام عمل بینی هم فرد همواره نگرانی‌هایی در خصوص شکل بینی خود دارد و این نگرای‌ها و استرس‌ها می‌تواند در دوره نقاهت به ضرر بیمار تمام شود. پس اگر ابزار و تکنولوژی باشد که بتواند را انجام دهد و ظاهر بینی بیمار بعد از عمل را برای او مشخص کند و به او نشان دهد که ظاهر او بعد از جراحی دقیقا چطور می‌شود، قطعا انجام رینوپلاستی برای خیلی از افراد ساده‌تر شده و راحت‌تر می‌توانند آن را بپذیرند و انجام دهند. در این مقاله قصد داریم تغییرات چهره بعد از عمل جراحی بینی را بررسی کرده و ببینیم که چطور می‌توان حدس زد که چهره بعد از عمل جراحی بینی چه شکلی به خودش می‌گیرد. با ما همراه باشید.

انواع تغییرات چهره بعد از عمل بینی

جراحی بینی از ۴ جهت باعث تغییر چهره می‌شود:

توازن چهره

بینی در مرکز صورت قرار دارد. در صورتی که بینی شما بیش از اندازه بزرگ است یا ظاهر زشت و نامتقارنی دارد، به طوری که زیبایی سایر اعضای صورت را هم تحت تاثیر قرار داده است، عمل بینی می‌تواند به توازن چهره و زیبایی کلی صورت کمک کند. به علاوه در صورتی که بینی شما تقارن ندارد، با جراحی گوش و حلق وبینی می‌توانید یک ظاهر متقارن و متعادل به بینی بدهید. بعد از عمل بینی صورت شما به خاطر توازن و هماهنگی که دارد، تا اندازه زیادی تغییر می‌کند.

تغییر اندازه بینی

یکی از تغییرات مشخصی که بعد از عمل بینی رخ می‌دهد، تغییر اندازه بینی است. در صورتی که بینی بزرگ یا کوچکی دارید، با جراحی بینی می‌توانید اندازه آن را تغییر دهید.

درمان مشکلات تنفسی

از دیگر تغییراتی که بعد از عمل بینی شاهد آن خواهید بود، درمان مشکلات تفسی است. همزمان با جراحی رینوپلاستی و سپتوپلاستی علاوه بر عوض کردن ظاهر و اندازه بینی، می‌تواند به درمان مشکلات تنفسی هم کمک کند و باعث سلامت فرد شود. با توجه به اینکه سلامت افراد روی زیبایی آن‌ها هم اثر می‌گذارد، جراحی بینی باعث می‌شود که صورت زیباتر و متناسب‌تری داشته باشید و مشکلات تنفسی هم درمان شوند.

تغییرات چهره بعد از عمل بینی

بیشتر بیماران رینوپلاستی دغدغه‌هایی در مورد تغییر شکل پل بینی خود دارند. پل بینی نقطه‌ای است که از چشم به سمت نوک بینی حرکت می‌کند. مواردی مانند داشتن استخوان بینی بزرگ یا بافت چربی زیاد در اطراف بینی می‌تواند باعث شوند که نوک بینی پهنی داشته باشید. کارهایی مانند تزریق سیلیکون به نوک بینی می‌تواند باعث شود که بینی باریک‌تری داشته باشید.

در صورتی که بینی بیمار به صورت طبیعی نازک باشد، راحت می‌تواند یک ایمپلنت به بینی اضافه کند. همچنین موارد غیر جراحی برای افزایش حجم بینی به کمک فیلرهای پوستی وجود دارد. با جراجی بینی می‌توان پل بینی را صاف‌تر کرد یا اینکه قوزهایی که دارد را حذف نمود. این تکنیک تا اندازه زیادی به بهبود ظاهر پل بینی کمک می‌کند.

تغییر ظاهر نوک بینی

بعضی از بیماران دوست دارند که تنها نوک بینی تغییر کند و ظاهر بهتری داشته باشد. نوک بینی معمولا از غضروف ساخته شده است و در این ناحیه دو غضروف به هم وصل شده‌اند. رینوپلاستی می‌تواند اندازه و حجم نوک بینی را بهبود دهد و ترتیبی بدهد که بینی با سایر قسمت‌های صورت تناسب بهتری داشته باشد و به این ترتیب ظاهر کلی بینی را می‌توان بدون تغییر دادن نواحی دیگر بینی تغییر داد.

جراحی بینی چه تاثیری روی دیگر اجزای صورت دارد؟

بینی مرکز صورت است و جراحی و تغییر شکل آن می‌تواند روی تمام اجزای صورت اثر بگذارد. رینوپلاستی حرکت لب بالایی و لبخند شما را تغییر می‌هد و زمانی که نوک بینی به عقب کشیده می شود، لب بالایی کمی افتاده شده و صورت کشیده‌تر به نظر می‌رسد.

جراح بینی نوک بینی را به سمت بالا می چرخاند تا لب‌ها جلوه زیباتری داشته باشند. ماهیچه‌هایی در بینی هستند که مستقیما به ماهیچه لب بالایی متصل می‌شوند. درمان قوز بینی تاثیری روی این ماهیچه‌ها ندارد. پس از جراحی بینی شما تا سه هفته متورم خواهد بود. این روی لبخند شما اثر دارد اما دائمی نیست. ماهیچه‌های بینی و لب که در این عمل تحت تاثیر قرار داشتند، به مرور زمان بهبود یافته و به حالت عادی برمی‌گردند. سفت بودن و ظاهر آنرمال این ماهیچه‌ها هم بعد از چند هفته بهبود پیدا می‌کند.

هچنین عمل بینی به خصوص در افرادی که بینی سربالا عمل می‌کنند، باعث بالا رفتن لب شده و فاصله بین دو لب تغییر می‌کند.

اگرچه جراحی بینی مستقیما تاثیری روی ظاهر چشم‌ها ندارد اما قادر است ظاهر کلی چهره شما را عوض کند. پهن و باریک شدن پل بینی تاثیر مستقیمی روی دورتر یا نزدیک‌تر به نظر رسیدن چشم‌ها دارد.

از این گذشته عمل بینی می‌تواند باعث برجسته‌تر شدن گونه‌ها شود. با عوض شدن شکل و اندازه بینی و حالت آن گونه‌ها در مجاورت بینی قرار می‌گیرند  به صورت دیگری در چهره خودنمایی می‌کنند. از طرفی بینی اندازه کوچک‌تری داشته و گونه‌ها برجسته‌تر شده و جلوه بهتری پپیدا می‌کنند.

چطور از تغییرات صورت بعد از جراحی بینی مطلع شویم؟

یکی از روش‌های که به کمک آن می‌توانید ظاهر صورت بعد از جراحی را پیش بینی کنید، طراحی سه بعدی جراحی بینی است. در این روش اسکن‌های سه بعدی از صورت و بینی بیمار تهیه می‌شود و به وسیله آن‌ها ظاهر بینی بعد از جراحی تصویرسازی می‌شود. از این گذشته طراحی سه بعدی می‌تواند تاثیر جراحی بینی روی دیگر اجزای صورت را هم پیش بینی کرده و تغییرات را نمایش دهد.