فرمول ساخت خط چشم چیست؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
فرمول ساخت خط چشم چیست؟

امروزه طرفداران خط چشم در بین زنان بسیار زیاد شده است و در دسته آرایش های روزانه قرار دارد که زیبایی خاصی به چشمان می دهد. چشم ها نسبت به بقیه بخش های صورت بیشتر در دید هستند از این جهت آرایش آن ها هم بسیار دارای اهمیت است. بهتر است خط چشمی را که شخصا استفاده می کنید، از لحاظ بهداشتی و سیب سلامت بالا ترین درجه کیفیت را داشته باشد. حتی در بهترین سالن های زیبایی تهران هم باید مراقب باشید زیرا اگر مواد استفاده شده در فرمولاسیون خط چشم مرغوب نباشد باعث حساسیت در چشم می شود و آسیب به آن وارد می کند. بعضی از افراد چشم های حساسی دارند پس باید از خط چشم های با کیفیت بالا استفاده شود.

تاریخچه پیدایش خط چشم در دنیا

لازم است در جریان این باشید که خط چشم مربوط به زمان الان نیست بلکه از دوران های بسیار دور وجود داشته است . تاریخچه خط چشم به زمان مصر باستان و حتی قبل تر از آن بر می گردد . در آن زمان به جای خط چشم های زمان الان از سرمه که از سرب تشکیل است استفاده می کردند و خط های مشکی طولانی ای بر پشت پلک ها و داخل چشم هایشان می کشیدند ، و عامه مردم باور داشتند که خط چشم کشیدن آن ها را از چشم های بد محفوظ نگاه می دارد.

در زمان مصر باستان خط چشم از ترکیب مواد کانی های مس تهیه می شد و همان گونه که گفته شد خط چشم از مصر باستان به آسیا گسترش پیدا کرد. در سال ۱۹۲۰ باستان شناسان تصاویری از مجسمه های ان دوره پیدا کردند که به مهم بودن آرایش در آن زمان پی بردند و از آن پس بانوان به طور آزادانه به آرایش کردن ادامه دادند و این کار در بین مردم رواج یافت. در دهه ۱۳۶۰ زنان از خط چشم های مایع برای آرایش چشمان شان استفاده کردند که شامل رنگ های سفید و سیاه بود.

فرمول ساخت خط چشم چیست؟

مواد و فرمولاسیون تشکیل دهنده خط چشم چیست؟

خط چشم ها شامل شکل های گوناگونی مثل خط چشم مایع ، ژله ای ، و ماژیکی هستند که در دوره حال در فرمولاسیون خط چشم از مواد  سمی و سربی استفاده نمی گردد ، ولی خوب در خط چشم هم مثل بقیه لوازم های آرایش می شود از فرمول ها و ترکیبات های مختلفی استفاده کرد.

جهت تولید و یا خرید خط چشم حتماً باید به این ۳ نکته در مواد تشکیل دهنده آن توجه کرد:

ماده ورقه کننده چیست؟

این ماده ، ترکیب استفاده شده در خط چشم را به شکل یک خط نازک روی پوست شما ایجاد می کند که باعث آسانی در کشیدن خط چشم می گردد .

فرمول ساخت خط چشم چیست؟

کاربرد غلیظ کننده در فرمولاسیون خط چشم

غلیظ کننده ها بافت و همچنین حجم خط چشم را شامل می شود که با جوهر های رنگی فرق می کند ، در فرمولاسیون غلیظ کننده از موم و ژل های متفاوتی استفاده می شود که کاملاً طبیعی هستند و در داخل با کیفیت ترین خط چشم ها موم ژاپنی به کار رفته است که این موم از درختی به نام موم که فقط در ژاپن رشد می کند به دست می آید .

استفاده رنگدانه  در ترکیبات خط چشم

و آخرین نکته همین رنگدانه است ، رنگدانه ها وظیفه دارند که رنگ خط چشم را معیین کنند و برای تولید خط چشم به رنگ مشکی و یا قهوه ای نیاز به اکسید های آهن و همچنین برای رنگ های روشن مانند رنگ سفید نیاز به دی اکسید تیتانیوم می باشد و برای رنگ آبی به ماده اولترامارین و رنگ سبز اکسید کروم استفاده می گردد .

خط چشم خوب و مرغوب بسیار حائز اهمیت است زیرا این ماده بسیار نزدیک و در تماس با چشمان است و بایستی دارای فرمولاسیونی با کیفیتی باشد و از مواد خطرناک و غیر استاندارد در آن استفاده نگردد چون با گذشت اندکی زمان باعث حساسیت های چشمی می شوند و صدمه به چشمان می رسانند پس بهترین خط چشم ، خط چشمی است که استاندارد های روز جهانی را به خود اختصاص داده باشد و به هیچ وجه به چشم آسیب وارد نکند و این نکته را به یاد داشته باشید بعضی از افراد پوست و چشمان بسیار حساسی دارند از این رو خط چشمی که قصد تولید آن را دارید باید به گونه ای باشد که برای همه نوع افراد مناسب باشد .

بهترین روش کشیدن خط چشم ماژیکی و مایع

برای کشیدن خط چشم فقط نیاز است به نکات کمی توجه کنید ، که یک خط چشم بدون نقص را به آسانی بکشید ، همانگونه که می دانید خط چشم ها به دو نوع ماژیکی و مایع تقسیم بندی می گردند درست است که استفاده از خط چشم مایع کمی سخت تر از خط چشم ماژیکی است ولی خط چشم مایع خطی تمیز تر ، پر رنگ تر و ظریف تری را از خود باقی میزارد .

رای کار با خط چشم به خاطر اینکه به خط چشم مسلط باشید نیاز است دست هایتان را تا جایی که امکان دارد پایین نگهدارید و سعی کنید خط چشم بکشید و مایع خط چشم به داخل چشم راه پیدا نکند و بهترین انتخاب برای خط چشم کشیدن پلک بالا ، خط چشم مایع می باشد . خط چشم در گریم نقش به سزایی دارد زیرا با استفاده از آن حالت چشم ها را می توان به خوبی تغییر داد .

نکته پایانی

یک خط چشم خوب پس از کشیده شدن به سرعت خشک می شود و از آن رو در هنگام پاک کردن آن به وسیله آب به آسانی پاک می گردد ، قبل استفاده از خط چشم حتماً تاریخ انقضاء آن را مشاهده کنید و همچنین در هنگام خرید آن به این نکته مهم تجه کنید که درب خط چشم حتماً پلمپ باشد زیرا پس از باز شدن درب خط چشم فقط ۳ ماه فرصت دارید از آن استفاده کنید بعد از این تاریخ خط چشم فاسد خواهد شد.