نحوه استفاده از روغن های ضروری برای پوست - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
نحوه استفاده از روغن های ضروری برای پوست

روغن های ضروری می توانند به آرامش بدن و ذهن شما کمک کنند و ممکن است به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند. اگر در مورد استفاده موضعی از آنها سؤالی دارید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم!

آیا قبل از قرار دادن روی پوست باید اسانس ها را رقیق کنید؟

بله، همیشه اسانس ها را با روغن حامل رقیق کنید اما هرگز از آب استفاده نکنید.

آب با روغن مخلوط نمی شود بنابراین به هیچ وجه آن را رقیق نمی کند. یک قانون خوب این است که ۳ قطره اسانس خالص را با ۱ قاشق چایخوری (۴.۹۳ میلی لیتر) روغن حامل مانند روغن گیاهی یا آجیل مخلوط کنید. این یک محلول ۳٪ از اسانس ایجاد می کند که برای کاربردهای موضعی بی خطر است.

استفاده از اسانس های خالص روی پوست بدون رقیق کردن آنها می تواند باعث تحریک و آسیب پوست شود.

اگر می خواهید از روغن های ضروری برای کاربردهای موضعی بزرگ مانند ماساژ استفاده کنید، بهتر است آن را تا محلول ۱ درصد رقیق کنید. برای انجام این کار، فقط ۱ قطره اسانس خالص برای هر ۱ قاشق چایخوری (۴.۹۳ میلی لیتر) روغن حامل استفاده کنید.

مطمئن شوید که محلول خود را به خوبی تکان دهید تا کاملا مخلوط شود.

بهترین روغن حامل برای مخلوط کردن با اسانس چیست؟

هر روغن گیاهی یا آجیلی روی پوست عالی عمل می کند. روغن بادام، روغن هسته زردآلو، روغن هسته انگور، روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن آووکادو همگی انتخاب های خوبی هستند. برخی از روغن‌ها سریع‌تر از سایرین جذب می‌شوند و ماندگاری متفاوتی دارند، بنابراین هنگام انتخاب روغن حامل برای ترکیب با روغن‌های ضروری خود، این موارد را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال روغن هسته انگور و فندق سریع جذب می شوند، در حالی که روغن جوجوبا و بادام شیرین کندتر جذب می شوند.

روغن نارگیل بیشترین ماندگاری را در بین روغن های حامل دارد. بسته به شرایط نگهداری می تواند بین ۱ تا ۲ سال دوام بیاورد.

روغن جوجوبا یک انتخاب محبوب برای صورت است زیرا مرطوب کننده و آبرسان پوست است و منافذ را نمی بندد.

از روغن‌های حاملی که رایحه‌ای قوی دارند اجتناب کنید، زیرا بوی روغن‌های ضروری را می‌پوشانند و مزایای آروماتراپی را تجربه نخواهید کرد.

بهترین مکان برای استفاده موضعی از اسانس ها کجاست؟

قفسه سینه، شقیقه، کف پاها و سایر نقاط فشار.

همه اینها مکان های رایج برای استفاده موضعی از روغن های ضروری هستند زیرا تصور می شود که آنها مناطق بسیار حساس بدن هستند. همچنین اگر می‌خواهید کاربرد موضعی بزرگ‌تری داشته باشید، می‌توانید از روغن‌های ضروری برای ماساژ بدن استفاده کنید.

نقاط فشاری که روی مچ دست، مچ پا و پشت گردن قرار دارند اغلب برای طب سوزنی هدف قرار می گیرند.

هرگز روغن های ضروری را داخل گوش یا بینی خود نمالید و آنها را از چشم خود دور نگه دارید.

اگر به طور تصادفی در یکی از این نواحی اسانس گرفتید، آن را کاملا با آب جاری بشویید.

نحوه استفاده از روغن های ضروری برای پوست

هر چند وقت یکبار باید اسانس ها را به صورت موضعی بمالید؟

هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت نیاز. اثرات معطر کاربردهای موضعی اسانس ها می تواند چند ساعت در هر بار باقی بماند. مقدار کمی از اسانس رقیق شده انتخابی خود را در طول روز بمالید تا به مزایای مورد نظر خود برسید.

اگر برای اولین بار از روغن‌های ضروری روی پوست خود استفاده می‌کنید، از روز اول با یک بار استفاده شروع کنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که هیچ عارضه‌ای را تجربه نمی‌کنید.

آیا می توانید از روغن های ضروری به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید؟

روغن های ضروری به خودی خود پوست را مرطوب نمی کنند. در مواردی می توانید از آنها به عنوان سرم آبرسان صورت استفاده کنید.

با این حال، می‌توانید آنها را با روغن حاملی رقیق کنید که پوست شما را مرطوب می‌کند تا فواید بیشتری داشته باشد. روغن بادام، روغن جوجوبا، روغن هسته انگور و روغن آووکادو همگی انتخاب های خوبی هستند که پوست شما دوستش خواهد داشت!

همچنین می توانید چند قطره اسانس را به یک مرطوب کننده یا لوسیون بدون عطر اضافه کنید تا کمی عطر به آن بدهید.

روغن هسته انار به ضد پیری کمک می کند و افزودنی عالی برای مرطوب کننده ها است. روغن یلانگ یلانگ برای پاکسازی پوست شما نیز موثر است.

بهترین اسانس برای استرس و اضطراب چیست؟

اسطوخودوس، بابونه، ریحان و کندر همه گزینه ها هستند.

مقداری اسانس رقیق شده را روی شقیقه ها یا پشت گردن خود بمالید تا به کاهش استرس و اضطراب کمک کنید. می توانید روغن رقیق شده را با استفاده از نوک انگشتان خود یا با اشباع کردن یک تکه پنبه و استفاده از آن برای مالیدن آن روی آن بمالید.

به خاطر داشته باشید که نتایج بسیار فردی هستند، بنابراین هیچ یک از اسانس های فوق تضمینی برای کار شما نیستند. بهترین راه برای فهمیدن اینکه چه چیزی برای شما مفید است، آزمایش یا درمان توسط یک رایحه درمانی با تجربه است.

نحوه استفاده از روغن های ضروری برای پوست

آیا می توانید از هر اسانسی برای پوست استفاده کنید؟

همه اسانس ها برای استفاده موضعی ایمن نیستند.

روغن های ضروری بسیار غلیظ هستند و اگر رقیق نشوند می توانند پوست شما را تحریک کنند. روغن هایی مانند ترنج و روغن های مرکبات می توانند پوست شما را به آفتاب حساس کنند. برخی از روغن ها از راه های دیگر خطرناک هستند. به عنوان مثال، روغن انیسون در صورت استفاده زیاد از آن می تواند باعث مشکلات گردش خون شود. همیشه تحقیقات خود را انجام دهید و قبل از استفاده از روغن ضروری روی پوست خود، در مورد عوارض جانبی احتمالی مطالعه کنید.

فقط به این دلیل که روغن های ضروری از منابع طبیعی تهیه می شوند به این معنی نیست که آنها بی خطر هستند.

اگر علائمی مانند تنفس آهسته/کم عمق، تشنج، سرفه/تنگی مداوم، تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سوزش پوست، یا قرمزی/تحریک چشم پس از استفاده از روغن ضروری دارید، ممکن است دچار مسمومیت شده باشید. پوست محل استفاده از روغن را کاملاً بشویید و برای راهنمایی بیشتر با مرکز کنترل سموم محلی خود تماس بگیرید.

آیا اسانس اسطوخودوس برای پوست مضر است؟

اگر به آن حساسیت دارید ممکن است باشد.

اسانس اسطوخودوس حاوی آلرژن‌های رایجی است که می‌تواند باعث ایجاد بثورات و تحریک پوست شود، حتی اگر به درستی رقیق شده باشد. برای ایمن کردن آن، بهتر است از روغن اسطوخودوس برای رایحه درمانی به جای کاربردهای موضعی استفاده کنید.

اگر می خواهید بدانید که آیا به اسانس اسطوخودوس حساسیت دارید یا خیر، یک تست پچ انجام دهید.

برای انجام تست پچ، ابتدا ساعد خود را با صابون بدون عطر بشویید و کاملا خشک کنید. سپس مقداری اسانس اسطوخودوس رقیق شده را روی ساعد خود بمالید و به مدت ۲۴ ساعت روی آن را با گاز استریل بپوشانید. اگر سوزش یا سوزش وجود نداشته باشد، آلرژی ندارید.