نکات مهم درباره عمل بای پس معده یکی از انواع جراحی لاغری - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
دکتر زندی جراح لاغری

در دنیای امروز زیبایی و تناسب اندام بسیار طرفدار پیدا کرده است. عمل بای پس معده یکی از انواع عمل های جراحی لاغری و تناسب اندام می باشد.همه افراد دوست دارند از زیبایی و تناسب اندام خوبی برخوردار باشند.البته بسیاری از افراد نیز به خاطر مشکلات ژنتیکی و یا مشکلات هورمونی دچار چاقی می شوند. می‌ توان گفت چاقی سبب به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی در سلامت افراد است. به همین دلیل افراد علاوه بر بحث زیبایی به دنبال لاغری برای رسیدن به سلامتی و جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و بیماری‌ ها هستند. بعضی از افراد دچار چاقی مفرط هستند که رژیم و ورزش تاثیری روی آن ها نمی‌گذارد و از لاغری ناامید می شوند. بای پس معده در واقع برای افرادی است که شاخص توده بدنی آن ها بالای ۳۵ است.

بای پس معده، نوعی جراحی کاهش وزن است که شامل ایجاد یک کیسه کوچک از معده و اتصال کیسه تازه ایجاد شده به طور مستقیم به روده کوچک است. پس از بای پس معده، غذای بلعیده شده به داخل این کیسه کوچک معده و سپس مستقیماً به روده کوچک می رود و در نتیجه قسمت اعظم معده و قسمت اول روده کوچک شما را دور می زند.

عمل بای پس معده

عمل بای پس معده

 

در این مطلب می خواهیم در رابطه با بای پس معده صحبت کنیم‌ با ما همراه باشید تا اطلاعات بسیار زیادی در رابطه با این روش لاغری عالی به شما ارائه دهیم.

بای پس معده یک عمل جراحی چاقی 

بای پس معده جزو یکی از روش‌ های بازگشت ناپذیر می باشد. افرادی که می‌ خواهند کاهش وزن دائمی داشته باشند این عمل را انجام می‌ دهند. این راه جزو روش های جراحی چاقی و متابولیک می باشد. معمولا افرادی که دچار چاقی مفرط هستند عمل بای پس معده را انجام می دهند. در نظر داشته باشی که BMI و یا همان شاخص توده بدنی یک مرجع بسیار عالی برای نشان دادن این موضوع است که آیا شما کاندید مناسبی برای این عمل هستید و یا خیر. اگر شاخص توده بدنی و یا BMI شما بالای عدد ۴۰ باشد می توان گفت شما کاندید مناسبی برای انجام عمل بای پس معده خواهید بود.

افرادی که BMI آن ها بالای عدد ۳۵ می باشد و همزمان دارای بیماری دیابت نیز هستند می توانند از این عمل برای کاهش وزن و کنترل دیابت خود استفاده کنند. البته تشخیص انجام این عمل بستگی به نظر و صلاحدید پزشک متخصص شما دارد‌. می توان گفت این عمل مطمئن ترین و سریعترین راه برای کاهش وزن افرادی می باشد که دچار چاقی مفرط هستند. بسیاری از این افراد با انجام ورزش روزانه و پیروی از رژیم غذایی درست نتوانستند به وزن ایده آل خود برسند و ناچار به انجام عمل جراحی روی آورده اند. همچنین بسیاری از افراد به خاطر چاقی مفرط با بیماری‌ های بسیار زیادی روبرو شده اند. این بیماری ها ممکن است تا حدودی خطرناک و جدی باشند و مشکلاتی مانند سکته های قلبی، مشکلات تنفسی، دیابت، فشار خون بالا را برای افراد به وجود بیاورند.

مراحل انجام عمل لاغری چیست؟

در انگلیسی کلمه بای پس معده به معنای ایجاد یک میانبر در دستگاه گوارش افراد می باشد. به این صورت که غذا بعد از اینکه به معده کوچک شده فرد وارد می شود به سرعت دفع می شود.

در عمل بای پس معده بخشی از کیسه معده توسط پزشک برش زده می شود و معده به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم می گردد. وظیفه بخش بزرگتر که در قسمت پایینی قرار دارد ترشح اسید و آنزیم و فاکتور داخلی برای جذب کردن ویتامین ب ۱۲ می باشد. قسمت کوچکتر محلی برای ورود غذا در نظر گرفته می شود. در این این عمل قسمتی از روده کنار گذاشته شده و غذا به سرعت وارد معده و سپس دستگاه جذب می شود. هر چقدر غذا در معده مدت زمان کوتاهتری بماند میزان جذبش نیز کاهش پیدا می‌ کند. در نتیجه به مرور زمان روند کاهش وزن در بدن فرد رخ می دهد.

هدف اصلی برای انجام عمل جراحی بای پس معده کم کردن حجم معده می باشد. همچنین در این روش مسیر عبور غذا تا مرحله دفع کوتاه می‌ شود و در متابولیسم، عملکرد روده و هورمون ها تغییر اساسی به وجود می آید. نکته بسیار مهم در انجام عمل جراحی بدون برگشت بودن اضافه وزن افراد می باشد. می توان گفت در بیش از ۹۹ درصد افرادی که این عمل را انجام می دهند نتیجه بسیار موفقیت آمیز بوده است.

 

بررسی انواع تکنیک های موجود برای انجام عمل بای پس معده

تکنیک های مختلفی وجود دارند که از طریق این تکنیک ها می توان عمل جراحی بای پس معده را انجام داد. به عنوان مثال روش مینی بای پس، ساسی بای پس، ساجس بای پس و بای پس کلاسیک جزو تکنیک هایی می باشند که به تشخیص و صلاحدید پزشک انجام می شوند.دکتر عبدالله زندی یکی از برترین متخصص های جراحی لاغری و بای پس معده با ۲۰ سال سابقه در این زمینه می باشد

 

بررسی انواع تکنیک های موجود در بای پس معده

بررسی انواع تکنیک های موجود در بای پس معده

 

تکنیک بای پس معده کلاسیک: در این روش بر اساس متد و استاندارد های روز عمل جراحی انجام می شود. در قسمت های مختلف دستگاه گوارش چند پیوند زده می‌ شود. در این روش معده به دو قسمت تقسیم شده و چند پیوند و یا اتصال بین روده ها نیز به وجود می آید و روده به بخش کوچکتر از معده پیوند زده می‌ شود.

تکنیک مینی بای پس معده یا بای پس امگا: این تکنیک نام‌ های دیگری مانند بای پس امگا و بای پس تک آناستوموزی دارد. در این روش فقط تنها از یک پیوند اتصال استفاده می‌ شود و از طریق این پیوند کیسه معده را به دوقسمت بزرگتر کوچکتر تقسیم می کنند. سپس قسمت کوچکتر را نیز به روده متصل می کنند تا عمل دفع سریع تر و بهتر انجام شود.

تکنیک ساسی بای پس: به نام اسلیو اساسی نیز شناخته می‌ شود و از دو ترکیب اسلیو معده و روش مینی بای پس انجام می شود.

تکنیک ساسج بای پس: شاید برای شما جالب باشد که بدانید در این روش قسمتی از معده از بدن بیمار خارج می شود. در این روش نیز ابتدا عمل اسلیو و سپس عمل بای پس انجام می‌ شود و به طور همزمان علاوه بر کم کردن حجم معده مسیر انتقال غذا را نیز در دستگاه گوارش از طریق پیوند روده به بخش کوچکتر معده کوتاه تر می کنند‌.

 

 

اهمیت انجام مراقبت های لازم بعد از عمل چیست؟

بعد از عمل بای پس معده به مراقبت های زیادی نیاز است که پزشک معالج آن رابه شما می گوید. یکی از آن ها اصول تغذیه بعد از ععل جراحی است و در ادامه ورزش بعد از مدتی عمل می باشد. مراقبت های استراحتی زیادی لازم است که باید دوره نقاهت را بگذارنید. رعایت غذایی به مخصوص در ماه های اول که بسیار مهم است غذاهای ابکی و سوپی است. این عمل جراحی امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان اصرار به انجام این عمل نداشته باشید. زیرا در صورت نیاز خود پزشک مربوطه برای شما این عمل را تجویز خواهد کرد.از دکتر زندی جراح و متخصص لاغری با ۲۰ سال تجربه در این زمینه می توانید کمک بگیرید.

 

برای اطلاع بیشتر به منبع مراجعه فرمایید.