مزایای ساخت کفی طبی و کفش طبی سفارشی در مراکز ارتوپدی چیست؟ - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
ساخت کفی طبی سفارشی

مراحل ساخت کفی طبی و کفش طبی در مراکز ارتوپدی چیست؟ چرا بهتر است از کفی های طبی سفارشی استفاده کنیم؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا هر آنچه را که لازم است درباره سفارش ساخت کفی و کفش طبی بدانید را با هم بررسی نماییم.

سفارش ساخت کفی طبی و کفش طبی به افراد، در بهبود آسیب های پا و علائم ناشی از آن و حفظ سبک زندگی کمک می کنند. کفی های طبی عمدتا جهت بهبود علائم برخی از آسیب ها نظیر نوروماس، پلانتار فاشیاتیس، متاتار سژی و سایر آسیب های وارده به کف پا و فوزک مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت و قالب گیری کفی پا، فرآیندی را در بر می گیرد که در آن با استفاده از برخی تکنیک ها از کف پا قالب گیری می شود و پس از به دست آمدن تصویر سه بعدی، اقدام به ساخت کفی پا می نمایند.

ساخت کفش طبی

ویژگی های کفی طبی و کفش طبی

در حال حاضر بهترین روش جهت جلوگیری از بروز درد پا و سایر اختلالات، پوشیدن کفش مناسب و طبی می باشد. از جمله ویژگی های استفاده از کفش طبی، می توان به رفع درد، بهبود قابلیت حرکتی، اصلاح حالت بدن و کمک به داشتن پاهای سالم اشاره نمود. برخی افراد تصور می کنند که کفش طبی فقط مختص افراد مسن بوده، در حالی که این تصور عموم کاملا اشتباه بوده و همه افراد در هر سنی، با توجه به مشکل خود، می توانند این کفش ها را سفارش داده و تهیه کنند. به طورکلی باید به همراه کفش های طبی از کفی های طبی نیز استفاده کرد. این کفی ها، با در نظر گرفتن شرایط پا و مشکل شما طراحی و تولید می شوند تا راحتی بیشتری را برای شما فراهم آورند.

نحوه سفارش و خرید کفی طبی و کفش طبی

سفارش و خرید کفی و کفش طبی مناسب مشکل شما، با توجه به تنوع بسیار آن ها سبب سردرگمی خواهد شد. در هنگام خرید کفش و کفی طبی موارد زیر را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید و دچار اشتباه نشوید.

  • در نظر گرفتن وضعیت سلامتی: افرادی که دچار مشکلات گردش خون و دیابت هستند، خرید کفش و کفی بدون نسخه به آن ها توصیه نمی شود. به دلیل این که بیماری های ذکر شده موجب بالا رفتن احتمال خطر زخم و عفونت می شوند، ضروری است ابتدا به متخصص متبحر در این زمینه مراجعه نمایید و مطابق با تشخیص پزشک، بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • هدف از خرید کفی و کفش طبی: در نظر گرفتن هدفتان از خرید این محصولات، اهمیت بالایی دارد. به طور مثال کفش طبی مناسب جهت شرکت در مسابقه دو ماراتن با کفش مناسب برای قوس کف پا تفاوت بسیاری دارند.
  • متناسب بودن کفی و کفش: برای موثر بودن کفی، باید کفش مناسب نیز تهیه شود و کفی درست در کفش جا بگیرد.

امتحان کردن کفی و کفش قبل از خرید: در صورت امکان پیش از خرید، کفش ها را امتحان نمایید و با آن ها راه بروید. این تصور که پس از خرید احساس فشار در کفش رفع می شود اشتباه است. پس این نکته را نیز به هنگام خرید در نظر بگیرید.

 

ساخت کفی طبی سفارشی

نحوه ساخت کفش/کفی طبی

آن دسته از کفی های طبی که با هدف بهبود مشکلات پا طراحی و ساخته می شوند، کفی طبی سفارشی می باشند. به هنگام مراجعه به کلینیک، سازنده کفی طبی برخی اقدامات را جهت طراحی و ساخت انجام می دهد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • بررسی کردن نحوه ایستادن و مشکلات قامتی با ارزیابی کف پا
  • قالب گیری از کف پا به طور دقیق
  • اقدام به ساخت کفی برای بهبود وضعیت تقارن و تعادل بدن

روش های متفاوت قالب گیری:

  • قالب گیری کفشی: در این روش از قالب فایبرگلاس استفاده می شود که به جای قالب گچی، یک قالب جورابی ساخته می شود.
  • قالب گیری فومی: در این نوع قالب گیری کف پا در یک جعبه فومی در حالت ایستاده قرار می گیرد. استفاده از این تکنیک برای افرادی است که دچار ناهمترازی قسمت جلوی پا نسبت به عقب پا نباشند.
  • قالب گیری دستی: در این روش که روشی کاربردی می باشد از قالب کفشی پلاستری یا باند گچی استفاده می شود.

مزایای استفاده از کفی طبی/کفش طبی

کف پا به عنوان پایه ای برای بدن بوده و به دلیل آناتومی پیچیده ای که دارد، احتمال بروز تغییر در آن در طول زندگی وجود دارد. استفاده از کفی و کفش های طبی در صورت بروز مشکل در پای افراد از اهمیت بالایی برخوردار بوده که متخصصین پس از معاینه و بررسی شرایط بیمار آن را تجویز می کنند. در ادامه برخی از مزایای کفی و کفش های طبی را شرح خواهیم داد.

  • ورزشکارانی که مشکلاتی مربوط به پا دارند، می توانند با استفاده از این محصولات طبی به کاهش فشار وارد شده به کف پا، جلوگیری از ایجاد خستگی در پا و بهبود عملکرد پا کمک نمایند.
  • کفش و کفی های طبی نقش ضربه گیر را ایفا می کنند و توازن را در پا برقرار می نمایند.
  • این کفی ها از قوس کف پا حمایت کرده و کمک کننده به برقراری توازن در قوس کف پا می باشد.
  • کفش و کفی های طبی سفارشی، با توزیع متوازن وزن در کف پا، به افرادی که مدت زمان زیادی را به طور ایستاده سپری می کنند، کمک می نمایند و از وارد آمدن فشار زیاد بر روی پا پیشگیری می کنند.
  • با استفاده از کفی و کفش های طبی، می توان هر گونه درد، فشار و خستگی ایجاد شده در اثر مشکلات مربوط به پا را کاهش داد.
  • بهبود توازن استخوان ها و بهبود تعادل فرد اشاره نمود.

در چه مواردی استفاده از کفی و کفش طبی توصیه می شود؟

قبل از این که به موارد استفاده از کفی و کفش های طبی بپردازیم، توجه به این نکته ضروری می باشد که قبل از خرید و سفارش هر گونه کفش یا کفی طبی، ابتدا با پزشک مشورت نمایید و مطابق با نظر متخصص اقدام به تولید این محصولات طبی نمایید، زیرا در صورت انتخاب کفی و کفش های طبی نامناسب، به جای درمان مشکل این آسیب ها بیشتر می شوند.

علاوه بر افرادی که جهت حفظ سلامتی از کفی یا کفش های طبی استفاده می کنند، لازم است برخی افراد دارای مشکلات پا، از این محصولات جهت بهبود روند درمان و کاهش درد استفاده نمایند. در زیر به برخی عارضه های پا که نیاز به استفاده از این محصولات دارند، اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش قوس کف پای انعطاف پذیر
  • صافی کف پا
  • انگشت پای چکشی
  • درد جلو و کف پا
  • بد شکلی اندام تحتانی
  • زخم هایی نوروپاتیک

جمع بندی

همانطور که گفتیم کفی های طبی برای پیشگیری و درمان ناهنجاری های پا، لگن، کمر و توسط متخصصان ارتوپد فنی طراحی و ساخته می شود. برای تهیه کفی طبی باید به مراکز ارتوپدی معتبر مراجعه نمایید تا متخصصان آنها مشکلات و آسیب های شما را بررسی نمایند سپس با اسکن کف پا و طی کردن دیگر مراحل اقدام به ساخت کفی طبی متناسب با پای شما کنند. مجموعه تخصصی ارتوز و پروتز کاویان کلینیک با ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۲۲۶۷۴۳۷۴ -۰۲۱ در ارتباط باشید.