پس از 44 سال هنوز نظام سلامت کشور ناکارآمد است / مردم گرفتار گرانی و کمبود داروهای خاص - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی

به گزارش بانک پزشکان به نقل از روزنامه اطلاعات، آن دو تجربه، یکی تجارت و تجاری شدن صدر تا ذیل بخش‌های گوناگون درمانی در نظام بهداشتی کشور است که شاخص آن در بخش دارو است؛ اعم از تولیدات داخلی یا واردات خارجی و البته صادرات قاچاق «دارو» در راستای انباشت «دلار» از سوی کاسبان ارز در کشور.

دوم، هر دولتی که آمد و رفت، گفتار درمانی آن برای حل مشکلات بسیار افزون‌تر از برنامه‌ریزی و اجرای کارآمد و ماندگار بود که «حرف درمانی» دولت‌ها، به ویژه در بخش بهداشت و درمان و هزینه‌های تهیه دارو همچنان ادامه دارد.

چندان نیاز به ارائه آمار و ارقام نیست؛ کافی است رشد بازگشایی داروخانه در شهرها و خیابان‌ها را رصد کنید تا سودآوری آن را تخمین بزنید. در کنار این همه داروخانه کاسب کارهای دارو می‌پرسند، چه دارویی می‌خواهی تا در مدت کوتاهی در حالی که خریدار در اضطراب است، تهیه کنند و به‌فروش برساند!

چند روز قبل نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت مجلس در سخنرانی خود هشدار داد و گفت: کمبود داروهای حیاتی شرایط بیماران را بغرنج‌تر کرده و البته در ماه‌های آینده مشکل تجهیزات پزشکی هم اضافه می‌شود. جالب توجه خوانندگان محک اینکه همان روز در کنار این سخنان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خبر «پنیر صبحانه کیلویی ۳۰۰ هزار تومان» چشم‌نواز بود. از یکی از این کاسبان داروهای خاص نقل شد که گفته بود، دارو هنوز ارزان‌تر از «پنیر» است!

در دولت کنونی، اگر چه رئیس دولت، چندین‌بار درباره گرانی دارو و شرایط تهیه آن تذکر داده و ابراز نارضایتی کرده است، اما تورم همچنان بالا و روز به روز در حال افزایش است. مردم گرفتار گرانی و کمبود داروهای خاص هم حواله به کاسبکاران دارو در کوچه‌های قاچاق فروشی آن می‌شوند! نماینده مجلس نیز حداکثر در فرصت نطق عمومی در مجلس در نهایت، صورت مسأله گرانی و کمبود دارو را برای درج در مطبوعات ابراز می‌کند و چنین است که نه دولت و نه مجلس، اقدامی بیش از این ندارند.

آنچه که در «محک» امروز نگارش شد هم در حد ابراز درد دل خوانندگان گرفتار گرانی و کمبود دارو است. البته برخی از دولتمردان می‌گویند، کمبود دارو در کشور چندان حاد نیست، اما گرانی دارو در لیست اول گرانی‌های اقلام گوناگون قرار گرفته است و مدیریت کنترلی دولت هم جواب نمی‌دهد.