معرفی بیمارستان هایی که پتانسیل پذیرش بیماران خارجی را دارند - بانک پزشکان - راهنمای پزشکی
معرفی بیمارستان هایی که پتانسیل پذیرش بیماران خارجی را دارند

معاون فنی انجمن خدمات بین المللی سلامت ایران، بر شناسایی بیمارستان هایی که قابلیت پذیرش بیماران بین المللی را دارند، تاکید کرد.

به گزارش بانک پزشکان به نقل از مهر حسن راشکی، ۱۰ سال قبل اداره گردشگری سلامت در وزارت بهداشت را راه اندازی کرد و طراح و تدوینگر آئین نامه (IPD) در این وزارتخانه بوده است.

وی در خصوص اهمیت برندسازی در معرفی توانمندی‌های نظام سلامت در بخش خصوصی و دولتی، گفت: یکی از موضوعات اصلی که باید برای برندینگ گردشگری سلامت کشور اتفاق بیافتد، وجود کلاب بیمارستانی است.

راشکی افزود: کلاب بیمارستانی یعنی مجموعه‌ای از بیمارستان‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت فعال هستند و پتانسیل‌های بالایی برای ارائه خدمات دارند و باید به صورت برند مشخص به بازارهای هدف معرفی شوند. این کار نیازمند یک تیم مدیریتی قوی است که سابقه اجرایی و عملیاتی در این حوزه دارد. چنین تیمی باید برای بیمارستان‌ها برنامه ریزی کند تا آنان بتوانند راحت تر و بر اساس فرایندی تعریف شده و یکپارچه مجوزهای لازم را برای فعالیت در جذب بیماران بین المللی کسب کنند.

وی ادامه داد: استقرار فرایندهای IPD در بیمارستان‌ها، سیاست گذاری برای توسعه بازار جذب بیمار خارجی، آموزش پرسنل درباره نحوه برخورد با بیماران خارجی و مشاوره به پزشکان متخصص و درمانگر موضوعات خیلی مهمی هستند که اگر در یک بیمارستان اجرایی نشود، آن بیمارستان در توسعه خدمات درمانی به بیماران بین الملل دچار چالش خواهد شد.

راشکی در توضیح بیشتر اهداف کلاب بیمارستانی و اهدافی که می‌تواند محقق کند، گفت: انجمن قصد دارد کلاب بیمارستانی را در قالب بیمارستان‌های تحول گرا در مدیریت بیماران بین الملل ایجاد کند. در واقع کلاب بیمارستانی همین آموزش‌ها را ارائه می‌دهد و هم یک برند را تعریف می‌کند که به زودی در عرصه بین الملل با قدرت شناخته می‌شود و جایگاه خود را متناسب با ظرفیت‌های موجود در کشور ما پیدا می‌کند.

وی افزود: مرحله اول این اقدام برنامه ریزی و عضوگیری است. سیاستگذاری، تعریف استراتژی و استقرار فرایندهای IPD در بیمارستان‌ها در مراحل بعدی قرار می‌گیرد که به طور موازی استراتژی تبلیغاتی، بازاریابی و برندسازی را در بازارهای هدف انجام می‌دهد. انجمن بنا دارد در تمامی نمایشگاه‌های بین المللی که در بازارهای هدف وجود دارد چه داخلی و چه خارجی با استفاده از این کلاب شرکت کند و بیمارستان‌ها بتوانند در قالب این کلاب خود را معرفی کنند.

راشکی در پاسخ به این سوال که برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی الان در این زمینه فعال هستند، این کلاب چه کمک اضافه‌تری به آنها می‌کند، گفت: در قالب این کلاب قطعاً می‌توانیم با قدرت و انسجام بیشتر در این حوزه حضور یابیم. به نظر من این کلاب یکی از شاه کلیدهایی است که می‌تواند علاوه بر توسعه صنعت گردشگری سلامت کشور، دست غیرمتخصص هایی که غیرمسئولانه و صرفاً با هدف کسب سود وارد این عرصه شده‌اند را کوتاه کند و مانع از لطمه به اعتبار دیرینه پزشکی درخشان ایران شود.

وی افزود: ما در کشور هفت یا هشت فرد مؤثر و موفق در حوزه جذب گردشگر بین المللی سلامت داریم. در حال حاضر و در دور تازه انجمن، فرایندها از نو تدوین شده و تعامل گسترده‌ای با موفق ترین بیمارستان‌های سراسر کشور آغاز کرده‌ایم. این شروع درخشان، امید زیادی برای تحقق اهداف و رسیدن به نتیجه ایجاد کرده است.